بین‌الملل 03:20 - 17 مرداد 1401

خبرهای ضد و نقیض از وقوع ۴ انفجار پی در پی در پایتخت یمن

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی فعالان یمنی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر اولیه از انفجارهایی را منتشر کرده اند که صنعا، پایتخت یمن را لرزاند.

منابع محلی و ساکنان یمن نیز تأیید کرده اند که صدای انفجارهای مهیبی در جنوب شرقی صنعا، پایتخت یمن شنیده شد و هنوز دلایل این انفجارها مشخص نیست.

همچنین منابع دیگری نیز گفته اند که صدای انفجارهای پی در پی در مناطق جداگانه ای از صنعا، پایتخت یمن، همزمان با صدای انفجاری مهیب در استان مأرب شنیده شد.

با این حال تا کنون هیچ کدام از خبرها تائید نشده و برخی منابع نیز گفته اند که شنیده شدن صدای انفجارها در صنعا، پایتخت یمن ناشی از نقض آتش بس از سوی ائتلاف سعودی بوده است. در همین ارتباط نیز گفته شده که جنگنده‌های متجاوز سعودی با نقض آشکار آتش بس، ۴ حمله به صنعا پایتخت این کشور انجام دادند.

اواخر هفته گذشته، «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن اعلام کرد که آتش بس یمن که از ماه آوریل (نیمه فروردین ماه) برقرار شده است، برای دو ماه دیگر تا دوم اکتبر تمدید شد.

گفته شده این تمدید شامل تعهد دولت و نیروهای انصارالله برای ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی گسترده در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نماینده سازمان ملل همچنین از هر دو طرف برای موافقت با تمدید آتش بس و ادامه تعاملات سازنده آن‌ها تشکر کرد.

گروندبرگ در این ارتباط گفت: من به دلیل همکاری مستمر طرف‌ها برای انجام تعهدات خود و اجرای همه عناصر آتش‌بس و مذاکره با حسن نیت برای دستیابی به توافق آتش بس گسترده و قرار دادن یمن در مسیر صلح پایدار قدردانی می‌کنم.

نماینده سازمان ملل همچنین افزود که پیشنهاد آتش بس شامل توافق طرفین در مورد مکانیسمی برای پرداخت منظم حقوق و مستمری کارمندان، باز کردن جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها و باز کردن مبادی و مقاصد بیشتر برای فرودگاه صنعا و تأمین سوخت بنادر حدیده و تأمین جریان منظم سوخت خواهد بود.

به گفته گروندبرگ، توافق توسعه‌یافته آتش بس یمن، همچنین فرصتی برای مذاکره درباره آتش‌بس سراسری، مسائل انسانی و اقتصادی و آماده‌سازی برای ازسرگیری روند سیاسی به رهبری یمن تحت نظارت سازمان ملل برای رسیدن به صلحی پایدار و عادلانه است.

آتش بس با میانجیگری سازمان ملل برای اولین بار در ۲ آوریل (نیمه فروردین ماه) و برای دو ماه اجرایی شد. در ماه ژوئن (نیمه خردادماه) برای دو ماه دیگر تمدید شد و طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی در یمن در بیش از هفت سال جنگ متجاوزانه ائتلاف سعودی علیه مردم یمن است.

سازمان ملل در گزارش خود از آتش بس یمن در چند ماه گذشته گفته است: این آتش بس منجر به کاهش ۶۰ درصدی تلفات غیرنظامیان و کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی آوارگان شده است. علاوه بر این، ۲۶ کشتی سوخت وارد بندر الحدیده شد و ۳۶ پرواز رفت و برگشت بین صنعا و پایتخت اردن و قاهره مصر انجام شد.


11648020
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران نفر از حامیان حقوق مردم فلسطین در ایالات متحده آمریکا در جریان اعتراضاتی سراسری در سراسر این کشور حمله رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرد که سرکردگان شورای جنگی این رژیم به یکدیگر اعتماد ندارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به سیاستی که این رژیم در پیش گرفته است تاکید کرد که مردم جهان اسرائیل را بایکوت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه صهیونیستی هاآرتص امروز سه شنبه از حمله هکری به رژیم صهیونیستی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی هدف قرار گرفتن مهمترین پایگاه هوایی ارتش رژیم صهیونیستی توسط ایران، وزیر خارجه این رژیم درصدد فضاسازی و تحریک دیگر کشور‌ها علیه ایران برآمد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا شب دوشنبه درباره پایان دادن به مأموریت نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق گفتگو کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع پزشکی فلسطینی از کشف یک گور جمعی در بیمارستان الشفاء خبر دادند که اجساد آن سوخته، تکه تکه و متلاشی شده بودند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اردوغان در گفتگو با امیر قطر بر لزوم افزایش تلاش‌های جهان اسلام به منظور متوقف ساختن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، طرح کلی طرح خود را برای انتقال کمک‌های خارجی مبنی بر چند لایحه جداگانه کمک به اوکراین و رژیم‌صهیونیستی ارائه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند که جنبش حماس شروطی برای آتش بس دارد که اسرائیلی‌ها حاضر به پذیرش آن نیستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است