سیاسی 05:00 - 01 مرداد 1398
/خشونت مسلحانه، خرید و فروش اسلحه/
یک وکیل دادگستری با بیان اینکه در نظام‌های حقوقی مختلف دو رویکرد آزاد گرا و محدودگرا در رابطه با سلاح وجود دارد، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد حق داشتن و به کارگیری سلاح جز در یک مورد که مربوط به منع حمل سلاح در هنگام تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها است ساکت است و این بدان معنا است که قانون اساسی چنین حقی را برای شهروندان ایرانی به رسمیت نشناخته است.

حجتی: قوانین موجود درباره حمل و استفاده از سلاح مبهم و ناقص است

سید مهدی حجتی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع حمل و استفاده از سلاح در قوانین کیفری ایران، گفت: سیاست تقنینی ایران در این زمینه مبهم است و قانون‌گذار در این زمینه از رویکرد مشخصی تبعیت نمی‌کند. قوانین موجود در این زمینه ناقص، مبهم و در عین حال ناکافی است.



این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه از محتوای قوانین موجود در زمینه حمل و نگهداری و به کارگیری سلاح توسط شهروندان چنین بر می‌آید که قانونگذار اصل را بر ممنوعیت گذاشته است عنوان کرد: با این حال علی رغم وجود این ممنوعیت، هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به اداره معاونت سلاح و مهمات ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان مجوز حمل سه قبضه سلاح شکاری را دریافت نماید و به علاوه سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات نیز در خصوص صدور پروانه حمل و نگهداری تجهیزات دفاع شخصی برای کارکنان و بازنشستگان سازمان‌های تابع نیز صلاحیت صدور مجوزهای قانونی را دارا هستند که این موارد، اصل ممنوعیت حمل و نگهداری سلاح را طبعاً تحت الشعاع قرار می‌دهد و به همین لحاظ چنین به نظر می‌رسد که نظام حقوقی ایران رویکرد مشخصی در مورد حق داشتن سلاح ندارد.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با جرم انگاری و مجازات حمل و نگهداری سلاح گفت: باید در این خصوص میان سلاح گرم و سرد قائل به تفکیک شد بدین نحو که حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس در صورتی جرم است که صرفاً به منظور درگیری و ضرب و جرح باشد که مجازات آن شش ماه حبس تعزیری است در حالی‌که حمل و نگهداری سلاح گرمی که فاقد مجوز است و یا سلاح سرد جنگی، در هر حال جرم است و مجازات آن بسته به نوع سلاح متفاوت و از شش ماه تا ده سال حبس متغیر است و در صورتی که بیش از یک قبضه سلاح غیرمجاز از شخصی کشف شود و یا جرم به صورت سازمان یافته ارتکاب پیدا کند، مجازات قانونی مرتکب، یک درجه تشدید خواهد شد.

حجتی در مورد مرجع صالح رسیدگی به بزه حمل و نگهداری سلاح خاطرنشان کرد: اگر حمل و نگهداری سلاح، مشمول عنوان قاچاق باشد در این صورت مرجع صالح به رسیدگی، مطابق با قانون آئین دادرسی کیفری، دادگاه انقلاب اسلامی به عنوان یک مرجع اختصاصی خواهد بود و در صورتی که عنوان قاچاق سلاح بر رفتار مرتکب صادق نباشد، موضوع در دادگاه‌های کیفری عمومی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت مگر آنکه مرتکب جرم نظامی باشد و جرم ارتکابی در حین خدمت ارتکاب یابد یا مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی باشد که در این صورت، رسیدگی به آن با توجه به صلاحیت‌های ذاتی و اضافی سازمان قضائی نیروهای مسلح، در صلاحیت دادگاه نظامی خواهد بود.

انتهای پیام


10185993
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است