استانی 09:12 - 26 شهریور 1393
طرح احداث جاده گناوه - میشان به نورآباد استان فارس با وجودی که چند سالی از کلنگ زنی آن می گذرد، نیمه کاره رها شده و بلاتکلیف مانده و سرمایه اولیه و منافع مترتب بر تکمیل آن همچنان سرگردان مانده است.

این طرح یکی از مصوبه های سفر دوم هیات دولت دهم به استان بوشهر بوده که در سال 87 عملیات اجرایی آن آغاز و بعد از مدتی تعطیل شده است.



این جاده با گذشتن از چند روستای این شهرستان و عبور از یک منطقه کوهستانی به سه راهی بابامنیر استان کهگیلویه و بویراحمد و سپس نورآباد ممسنی در استان فارس می رسد.



این پروژه در کنار محوری قرار گرفته که روزگاری قدیمی ترین جاده شوسه استان بوشهر به مرکز کشور و به بزرگراه مرکز ایران به جنوب هم مشهور و بیش از یکصد سال از قدمت آن می گذرد و در نزدیکی روستای تاجملکی گناوه واقع و به سوی کوهپایه های زاگرس کشیده شده است.



با امتداد این راه به سمت سه راهی بابامیدان دسترسی به استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار آسان می شود.



طول کل این پروژه که در غرب استان فارس و شمال استان بوشهر و ابتدای محور آن شهر گناوه و انتهای آن به نورآباد استان فارس متصل می شود، حدود 170 کیلومتر بوده که 55 کیلومتر آن در حوزه عملیاتی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر و مابقی آن درحوزه استان فارس است.



در حالی که اجرای بخشی از این راه به حوزه استان بوشهر مرتبط می شود، همچنان با تمام وعده و وعیدها وضعیت مشخصی ندارد و بلاتلکیف مانده اما بخشی که متعلق به استان فارس و به طول 18 کیلومتر بوده در سال 89 به بهرداری رسیده است.



بی گمان توسعه راه ها در تکامل و پیشرفت تمدن و فرهنگ جامعه بشری نقش اساسی دارد که بر هیچ کسی پوشیده نیست و این پروژه نوید بخش حرکت ارزنده ای است که با تکمیل آن استان بوشهر بخصوص شهرستان های شمالی این استان را به استان های مرکزی از جمله فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و حتی تهران نزدیک کرده و در کنار آن مزایای فراوانی برای شهر و روستاهای همجوار آن در پی خواهد داشت .



بهره برداری از این پروژه می تواند فواید بسیاری ازجمله کاهش زمان سفر و بار ترافیکی از استان بوشهر به استان های مرکزی کشور داشته باشد.



اتمام این پروژه نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی استان بوشهر بخصوص در زمینه توسعه گردشگری و جذب توریست دارد زیرا که بیشترین مسافران و گردشگرانی که وارد این استان بخصوص گناوه ودیلم می شوند، مسیر کوتاهی را خواهند پیمود.



دسترسی آسان زائران به مکان متبرک امامزاده بی بی حکیمه،پدافند غیر عامل راههای ارتباطی در رسیدن مرکز نشینان به جنوب و خلیج فارس، رونق اقتصادی روستاها و شهرهای مسیر بزرگراه، تاسیس کارخانه های گچ ،سفال، سرامیک، کاشی و فرآورده های آن در طول مسیر از چرام تا دیلم و از گچساران تا گناوه از دیگر چشم اندازهای آینده این پروژه است.



احیای حیات وحش از دست رفته و نابود شده منطقه، توسعه باغات مرکبات و کشاورزی در مناطق گچساران تا گناوه، دسترسی بنادر مهم گناوه، دیلم ، امام حسن و ماهشهر به استان های اصفهان ، شمال کشور ، چهار محال بختیاری و فارس و رونق این بنادر از دیگر فواید تکمیل این پروژه است.



کوتاه کردن فاصله مرکز ایران به بنادر جنوب ،تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از بنادر گناوه و دیلم به اصفهان و تهران و شمال کشور نیز از دیگر مزایای این پروژه خواهد بود.



امیدواریم مسوولان استان بوشهر و شهرستان گناوه در پیگیری به اتمام رساندن قطعه مربوط به حوزه این استان تلاش و جدیت بیشتری از خود نشان دهند تا در آینده ای نزدیک مردم شمال استان بوشهر از مزیت این راه بخوبی بهره مند شوند.



* مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی شهرستان گناوه

انتهای پیام /*


4743032
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است