استانی 13:07 - 02 خرداد 1394
کارشناس مسئول تغذیه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: در مناطقی که میزان ید در آب و خاک کم است محصولات غذایی حیوانی و گیاهی ید کافی ندارند، از همین‌رو بهترین راه تأمین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک یددار تصفیه شده است.

استفاده از نمک یددار تصفیه شده بهترین راه تامین ید

«عصمت عباسی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، اظهار کرد: مشکل کمبود ید و اختلالات ناشی از آن در بسیاری از مناطق ایران به‌عنوان یک بیماری آندمیک شناخته شده است. ید یک عنصر اساسی برای بقای انسان است. این ماده غذایی برای رشد و نمو فرد، حتی پیش از تولد، نیز مورد نیاز است. سنتزهورمون‌های تیروئیدی وابسته به ید هستند این هورمون‌ها برای ساخت، تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، برای حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری است.

وی افزود: وقتی ید به میزان کافی به بدن نرسد، تیروئید نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی هورمون بسازد. این کمبود پیامدهای بهداشتی مهمی دارد که مجموعه‌ی آنها را «اختلالات ناشی از فقر ید یا Iodine Deficiency Disorders و یا به اختصار IDD» می‌نامند. این پیامدها شامل گواتر، هیپوتیروئیدیسم، کرتینیسم، بی‌کفایتی تولید مثل، مرگ و میر کودکان و نهایتاً به مخاطره افتادن توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع را منجر می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گواتر در یک منطقه بارزترین نشانه کمبود ید است که از سنین کودکی ظاهر می‌شود و با افزایش سن، بزرگتر شده و پس از بیست سالگی معمولاً به‌صورت گواترهای گره‌دار در می‌آید. در سنین پایین شیوع در دختران و پسران یکسان است اما پس از بلوغ شیوع در پسران کاهش می‌یابد. اگر در منطقه‌ای شیوع گواتر به بیش از 10 درصد برسد منطقه آندمیک و چنانچه بیش از 40 درصد پسران و متجاوز از 50 درصد دختران مبتلا به گواتر باشند منطقه را هیپرآندمیک می‌گویند.

این کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه خاطرنشان کرد: میزان ید موجود در مواد غذایی معمولاً اندک است. بیشترین میزان ید در ماهی و به میزان کمتر در شیر، تخم‌مرغ و گوشت وجود دارد از جمله علل مهم مصرف نمک یددار شامل ثابت بودن میزان مصرف نمک در طول روز، مصرف نمک وابسته به وضعیت اقتصادی خانوار نیست، نظارت و پایش مصرف آن به راحتی قابل انجام است، افزودن ید به نمک تأثیری بر بو، رنگ یا مزه نمک ندارد، افزودن ید به نمک اثر سوء بر مصرف‌کننده نمی‌گذارد، هزینه‌های افزودن ید به نمک بسیار ناچیز است، روش مطمئن و ایمنی است و اثرات مثبت این روش در کشورهای دیگر دیده شده است، می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: یددار کردن نمک قدیمی‌ترین، مناسب‌ترین و کم خرج‌ترین روش کنترل کمبود ید است در کشورما PMM 40 ید به نمک‌های خوراکی اضافه می‌شود. برای مصرف نمک خوراکی باید از نمک یددار تصفیه شده استفاده شود، در واقع نمک‌های تصفیه شده یددار به‌علت خلوص زیاد میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌کند. نمک‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند، چون ید خود را از دست می‌دهند، بهتر است نمک یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محکم نگهداری شود، همواره باید به تاریخ تولید و انقضای نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته‌بندی نمک دقت کرد.

این کارشناس یادآور شد: نمک‌هایی که یددار و تصفیه‌شده نیستند و فاقد مجوز تولید و پروانه ساخت از وزرات بهداشت هستند، به‌علت نداشتن ید کافی و انواع ناخالصی‌هایی که دارند توصیه نمی‌شود. وجود این ناخالصی‌ها در نمک می‌تواند به بروز عوارض نامطلوب در اندام‌های گوارشی، کلیوی و کبدی منجر شده و در مواردی ایجاد مسمومیت کند. حتی ممانعت در جذب آهن موجود در وعده‌ی غذایی و در نتیجه ابتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن شود. نمک‌هایی که فاقد پروانه‌ی ساخت از وزارت بهداشت هستند مثل نمک دریا به‌علت ید کم و ناخالصی توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام


6426133
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است