گوناگون 11:34 - 04 تیر 1401

ضرورت عملیاتی تر شدن تحول در علوم انسانی در دانشگاه ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، قاسم عموعابدینی در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص تحول و نقش ارزشمند استادان در تحول، گفت: استادان و یاوران علمی (کارکنان)، پایه و اساس مسئله هایی هستند که در حوزه تحولی مطرح می شوند. اگر آنها پای کار باشند و با قدرت کارها را برنامه ریزی و اجرا کنند، تحول محقق می‌شود.

وی با اشاره به حوزه علم و دانش به عنوان محور اصلی و خمیرمایه بیانیه گام دوم، بیان کرد: مقام معظم رهبری به شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم تاکید دارند. اگر این تمدن بخواهد شکل بگیرد بخش اصلی آن حوزه علم و دانش است که باید به آن توجه ویژه شود. بخش مهم جریان تمدن سازی که به فرهنگ و توانمندی های جامعه و افراد آن بر می گردد، علم و دانش است. نقش دانشگاه ها در حوزه تمدن سازی بسیار مهم و ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استاد محوری و شاگردپروری دارد ولی بسیار بسیار مهم است که به نقش بی بدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کنار صحبت باید به مرحله اقدام برای تحول وارد شویم، افزود: باید کارهایی انجام دهیم تا تحول در علوم انسانی را مطلوب تر، عملیاتی تر و اثربخش تر در مجموعه دانشگاه و جامعه ببینیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی در جاهایی به صورت عملیاتی وارد شده است. مهم است که ما چگونه به حوزه علوم انسانی بپردازیم. در موضوع تحول در علوم انسانی به متون درسی بیشتر توجه شد ولی توجه به این بخش کافی نیست بلکه باید به بخش های مهم دیگر نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: تغییر الگو و سبک زندگی غربی و انقلاب های صنعتی که اتفاق افتاد بر پایه فناوری سخت بود. در انقلاب صنعتی چهارم محصولات جدید و بین رشته ای ها شکل گرفت که رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، سبک درمان و حوزه های علوم اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب صنعتی پنجم که با فاصله بسیار کمی از انقلاب صنعتی چهارم رخ داد، انقلاب علوم انسانی و توجه به علوم شناختی است.

جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی محور شود

عموعابدینی بیان کرد: انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی، معرفت انسانی، داده های مغز، حوزه های فلسفی، و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است. بنابراین موضوع مهم این است که ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع، جدی بگیریم. با توجه به این امر، آموزش باید تغییر کند، دانشگاه در حوزه تدریس و ارزیابی باید تغییر کند. استادان باید به سیستم دیگری توجه کنند. تاثیرگذاری ها بر روی تربیت دانشجویان و جوانان تغییر کرده است و علوم انسانی در راس این جریان قرار دارد.

وی تاکید کرد: محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی باید جریان ها را هدایت و تمدن سازی کند. تغییر سبک زندگی و معرفی الگوی اصلی که می‌تواند موجب سعادت انسان ها شود، باید شکل بگیرد و این وظیفه و نقش ما به عنوان استاد است. در نهایت استاد است که باید زمینه را فراهم کند تا فکر و اندیشه اتفاق بیفتد، فرهنگ تغییر کند و تمدن شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان وسط میدان هستند و دغدغه دارند. فکرشان آینده جوان ها، آینده کشور و جریان تمدن سازی و رسیدن به هدف گام دوم انقلاب است. برای تحقق این امر برنامه بین رشته ای جزو برنامه تحولی است و دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی بین‌رشته‌ای پیشقدم بوده و این مسیر را شروع کرده است. جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی محور شود. موضوع مهم با توجه به تغییرات این است که بتوانیم علم نافع تولید کنیم و دانشگاه دانشجوی توانمند به جامعه عرضه کند.


11604087
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است