اقتصادی 12:12 - 09 فروردین 1394

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1394/01/09

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: روزهای پایانی سال گذشته و آغاز امسال بارندگی های خوبی را در سطح استان تهران شاهد بودیم.

خسرو ارتقایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بارندگی در تهران از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهر 93 تا کنون به 210 میلی متر رسیده در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته 153 میلی متر و در آمار دراز مدت 47 ساله 235 میلی متر بوده است که نشان می دهد در مقایسه با دراز مدت 11 درصد کاهش بارندگی داریم.

وی اضافه کرد: با اینکه بارندگی سال آبی امسال بهتر از سال گذشته بوده اما به علت دو سال خشکسالی مداوم، روان آب های ما 5 درصد کمتر از سال گذشته است یعنی مقدار آبی که پشت سدها می آید کمتر است.

ارتقایی گفت: ذخایر سدهای پنج گانه تامین کننده آب شرب تهران در مجموع بیش از 384 میلیون متر مکعب است که سال گذشته 413 میلیون متر مکعب آب پشت این پنج سد داشتیم یعنی مقدار منابع آبی ما در مقایسه با سال گذشته بیش از 30 میلیون متر مکعب کمتر است.

وی افزود: امیدواریم با توجه بارش برف در روزهای پایانی سال در حوزه آبریز سدهای لار، امیر کبیر و طالقان و ذوب شدن این برف ها بتوانیم بخشی از کمبودها در منابع آبی را جبران کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اگر شرایط بارندگی عادی باشد و به متوسط بارندگی دراز مدت هم برسیم باز هم به علت خشکسالی دو ساله، کمبودی را در سدهای تامین کننده آب شرب خواهیم داشت زیرا در شرایط عادی در دو سال گذشته باید ذخیره سدهای ما به حدود 700 میلیون متر مکعب می رسید که هنوز هم به آن نرسیدیم یعنی ذخایر آبی سدهای ما 250 تا 300 میلیون مترمکعب در مقایسه با شرایط عادی کمتر است.

ارتقایی افزود: آمار دراز مدت ما نشان می دهد که فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت همیشه ماه طلایی برای بارندگی در استان تهران است و حدود 30 درصد بارندگی در طول سال آبی را درفصل بهار داشتیم از این رو امیدواریم این بارندگی ها ادامه یابد.

وی با بیان اینکه نحوه مصرف آب موضوعی مهم در تامین آب است گفت: شرکت آب و فاضلاب در مدیریت مصرف، تاسیسات آبی و فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب نقش موثری دارد.

ارتقایی افزود: بیش از 70 درصد از منابع آبی شهر تهران در شرایط عادی از سدها تامین می شود که سال گذشته این عدد به حدود 55 درصد رسید یعنی در اوج گرما حدود 20 درصد از ذخایر منابع آب سطحی کمتر استفاده کردیم.

وی گفت: آنچه که انتظار ما از صرفه جویی شهروندان در سال گذشته بود محقق نشد و مجموع صرفه جویی کمتر از پنج درصد بود در حالیکه سرانه مصرف 230 لیتر در شبانه روز برای هر نفر را به راحتی می توان به حدود 170 لیتر کاهش داد و در برخی از کشورهای دنیا نیز این عدد حدود 150 لیتر است و اگر مصرف به شکل کنونی ادامه یابد امسال هم در تامین آب مشکل خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: به طور متوسط در استان و شهر تهران 3 درصد افزایش سال مصرف آب را به علت افزایش انشعاب ها داریم اما با وجود این افزایش آب، میزان مصرف آب کمتر از یک درصد افزایش یافت که نشان می دهد مدیریت مصرف و همکاری مردم در آن موثر بوده اما این تلاش ها کافی نیست و جا دارد سرانه مصرف را به حدود 180 لیتر در شبانه روز کاهش دهیم.

ارتقایی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز و به ویژه 13 فروردین مراجعه مردم به دامان طبیعت و حاشیه رودخانه ها افزایش می یابد گفت: هر ساله اقداماتی را برای جلوگیری از آلودگی آب انجام می دهیم امسال هم از روزهای ابتدایی سال بیش از 100 هزار کیسه زباله را در محورهای جاده چالوس، اوشان فشم میگون و حوزه سد طالقان میان گردشگران توزیع کردیم که تا پایان تعطیلات ادامه دارد و از گردشگران می خواهیم زباله ها را درون این کیسه ها ریخته و در مناطقی که به این منظور پیش بینی شده قرار دهند.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات و جشنواره ها در روز طبیعت و نصب تابلوهای اطلاع رسان از دیگر برنامه های ما در جهت آگاهی بخشی برای توجه بیشتر مردم به منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آب است.

صدا و تصویر دارد


6109862
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای بافت‌های فرسوده در کشور ۵ نوع تسهیلات در نظر گرفته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، فرار مالیاتی با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بعد از گذشت ۱۱ سال کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و بساط دلالان و سوداگران برچیده خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید از دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه از نواحی غرب کشور وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: باید سامانه سوت زنی برای شناسایی تخلفات و جلوگیری از انعقاد قرارداد برای اتباع غیر مجاز راه اندازی شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ترافیک سنگین در تمامی محور‌های شمالی به ویژه آزادراه تهران-شمال و هراز گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در اسفندماه سال گذشته، بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۶،۱۱۱ هزار میلیارد ریال وصول شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: الزامی برای فعالان حوزه طلا و جواهر به ثبت همزمان صورتحساب الکترونیکی در دو سامانه مودیان و جامع تجارت وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: الزامی برای فعالان حوزه طلا و جواهر به ثبت همزمان صورتحساب الکترونیکی در دو سامانه مودیان و جامع تجارت وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بورس تهران گفت: صندوق‌های پوشش ریسک کمک می‌کنند به شکل غیر مستقیم مردم از بازار‌های مشتقه استفاده کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است