
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص اثرگذاری فعال شدن کریدور زنگزور اظهار داشت : مسیر آذربایجان به بلاروس و روسیه به شیوه جادهای از مرز آستارا اتفاق میافتد. کامیونهایی که ادامه مسیر به سمت ترکیه میدهند، از فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور میکنند.
وی ادامه داد: در مسیر شرقی که شامل کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان است، کالاهای عمدتاً ترانزیتی از فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به سمت آبهای همیشه خلیج فارس حرکت میکنند.
او بیان کرد: بخش قابل توجهی از کالاها در مسیر دریای کریدور شمال-جنوب تردد میکنند که شامل کالاهای وارداتی و صادراتی است.
وی اظهار کرد: در صورتی که کریدور زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در فرآیند دریایی ما شکل نمیگیرد. اما نکته مهم این است که بخش قابل توجهی از کالاهایی که بین کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان از طریق مسیر دریایی ترکمنستان و آذربایجان حرکت میکنند، به شیوه ریلی و جادهای است.
پل مه اظهار کرد: با راهاندازی زنگزور، این مسیر ریلی به رو-رو کامیونی تبدیل میشود؛ یعنی کامیونهایی که از ترکیه به ۵ کشور آسیای میانه میرفتند، اکنون به سمت ترکمنستان و آذربایجان شیفت پیدا میکنند.
وی افزود:تهدیدی که زنگزور برای ما به همراه دارد، این است که متأسفانه ترانزیت شرق به غرب از حوزه آسیای میانه به ترکیه را از دست میدهیم. اما همچنان این امکان وجود دارد که شرایط زنگزور را تغییر دهیم.
او بیان کرد: به جای اینکه از مسیر ترکیه باشد، میتوانیم از مسیر ایران استفاده کنیم. این قاعده زنگزور میتواند شکل بگیرد و مسیر ما کوتاهتر شود. با همکاری دولت میتوانیم مدیریت هزینه را نیز بهینه کنیم.
12222262