
به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در گفتوگویی با موضوع اقدامات آموزش و پرورش در جنگ ۱۲روزه با بیان اینکه در اولین روز حمله رژیم صهیونیستی به کشور، در آموزش و پرورش ستاد هماهنگی و مدیریت در شرایط جنگی تشکیل شد، افزود: در این ستاد ۱۴ کمیته شکل گرفت که مهمترین آنها کمیته خدماترسانی در مسائل جاری، جنگ شناختی، امنیت سایبری، خدمات اجتماعی و مشاوره بوده است.
وی با تأکید بر اینکه در جریان جنگ ۱۲ روزه با چندین کلان مسئله در آموزش و پرورش مواجه بودیم، افزود: برگزاری آزمون سمپاد و نمونه دولتی، تصحیح ۵۰ میلیون برگه امتحانات نهایی و اعلام به موقع آن، آزمون فرهنگیان و ارزیابی ۷۰ هزار داوطلب، ثبت نام بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اعزام دانش آموزان المپیادی به رقابتهای جهانی از جمله آنها بود.
افتخارات دانشآموزان ایرانی در عرصه بین المللی
کاظمی با تأکید بر اینکه در این شرایط سخت، همه مسائل به خوبی به سرانجام رسید، گفت: به همت مسئولان، باشگاه دانشپژوهان جوان و خانوادهها و از طریق مسیر سخت زمینی دانشآموزان در دو تیم ریاضی و شیمی، به استرالیا و فرانسه اعزام شدند. جالب آن که دانش آموزان ریاضی در این رقابتها در رقابت با ۳۲ کشور در چین، رتبه دوم را کسب کردند و در المپیاد ریاضی در استرالیا نیز ۷ پله نسبت به سال گذشته صعود کردند همچنین دانش آموزان اعزامی ما در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات المپیاد شیمی در دبی، ۴ مدال نقره کسب کردند. اکنون نیز تیم دانشآموزان برای شرکت در المپیاد فیزیک به فرانسه اعزام شدند.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در شرایط جنگی، علاوه بر مسائل جاری و ساری اقداماتی در شهر تهران انجام داده است، گفت: حدود ۴۵۰ مدرسه را ساماندهی و برای ارائه خدمات حمایتی، در اختیار نهادهای مختلف قرار دادیم. ۲۳۰ مدرسه را به عنوان پناهگاه ساماندهی و جهت حضور مردم در شرایط بحرانی آماده کردیم و اکنون ۱۲۰ مدرسه باکمک شهرداری تهران در حال ساماندهی برای مواقع بحرانی است.۵۶ مدرسه نیز در اختیار افراد آسیب دیده و ۲۵ مدرسه در اختیار مدیریت بحران قرار داده شده است.
کاظمی با اشاره به اینکه در این جنگ مردم آسیب دیدند و مظلومانه به شهادت رسیدند، گفت: در جنگ ۱۲ روزه بسیاری از کودکان و دانش آموزان در بستر خواب به شهادت رسیدند که در میان آنها ۳۴ دانش آموز و ۵ فرهنگی به مقام رفیع شهادت رسید.
وی به دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در بستر شبکه شاد اشاره کرد و گفت: با ۷ موضوع روایتگری درست جنگ، فعالیتهای انگیزشی، آموزش مهارتهای تاب آوری، فعالیتهای معنوی، اطلاع رسانی؛ ۶۱ پویش در استانها راه اندازی شد که میلیونها دانش آموز در این پویشها و مسابقات شرکت کردند و محور اغلب پویشها مضامینی، چون وطن، همدلی و وحدت ملی بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارائه خدمات۷۵۰ مرکز مشاوره در ایام جنگ گفت: با استفاده از خط شبانه روزی۱۵۷۰ خدمات بسیاری به صورت شبانه روزی و در سطوح مختلف به دانشآموزان و فرهنگیان ارائه شد و در این ایام حدود ۲۱ هزار تماس با موضوعاتی نظیر مسائل جاری آموزش و پرورش، استرس جنگ و مشکلات خانوادگی، با خط ۱۵۷۰ گرفته شد.
آسیب ۳۶ مدرسه در ایام جنگ
وی در ادامه به آسیب ۳۶ مدرسه در ایام جنگ اشاره کرد و افزود: تقریبا همه مدارس تعمیر، ترمیم و به روند عادی بازگشتند.
پیشبینی سناریوهای مختلف برای ارائه خدمات آموزشی
کاظمی به سناریوهای مختلف در شرایط ویژه و ارائه خدمات آموزشی اشاره کرد و گفت: شبکه شاد برای آموزش و استفاده از ظرفیت مدرسه تلویزیونی از جمله آنها خواهد بود. هر چند در این ایام با رئیس جمهور و وزیر ارتباطات برای تقویت زیرساخت شبکه ملی شاد رایزنیهایی انجام شده است و به عبارتی میتوان گفت در هر صورتی، آموزش تعطیل نخواهد شد.
درکتب درسی امسال موضوع جنگ ۱۲ روزه گنجانده میشود
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در کتب درسی امسال موضوع جنگ ۱۲ روزه گنجانده میشود، گفت: ۸۴۹ عنوان کتاب درسی با ۱۵۸ میلیون تیراژ در حال چاپ است تا نیاز مدارس برطرف شود، تا این لحظه بیش از ۱۲۰ میلیون جلد کتاب چاپ و در اختیار مناطق آموزشی قرار گرفته آماده توزیع در مدارس است از این رو نمیتوان در کتب سال جاری این مهم را فراهم کرد، اما با کمک سازمان پژوهش، ویژه نامهای غنی با تحلیل دقیقی از شرایط جنگی را برای همه مقاطع تحصیلی دانش آموزان تدوین خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش به میزان ثبتنام دانشآموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته در شرایط جنگی و فداکاری معلمان و مدیران حدود ۸۵ درصد دانش آموزان پایه اول انجام شده و حدود۹۹ درصد نوآموزان غربالگری شدهاند و نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار دانش آموز بیشتر ثبتنام شده است.
12209142