اجتماعی 20:34 - 14 آذر 1402
خبرگزاری فارس

چرا معلم شدم؟

در دوره فوق لیسانس، یکی از برنامه‌های کلاسی، ارائه کنفرانس بود. هر گاه استادی در کلاس‌ از دانشجویان درخواست کنفرانس می‌کرد، من دست بلند کرده و می‌گفتم آماده‌ام. درنتیجه به دلیل کنفرانس‌های متعددی که ارائه کردم، مرا در دوران دانشجویی مسؤول یک گروه علمی دانشجویی کردند.

چرا معلم شدم؟

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، به مناسبت اولین سالگرد درگذشت مرحوم استاد احمد صافی، بخشی از خاطرات وی از کتاب «شاهد شورا: تاریخ شفاهی شورای عالی آموزش و پرورش در مصاحبه با استاد احمد صافی، اولین دبیرکل شورا بعد از انقلاب اسلامی» تقدیم می‌شود.

استاد احمد صافی سال‌ها معلمی کرد و در کنار آن سمت‌هایی چون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاون و مشاور وزیر آموزش و پرورش را تجربه کرد و در نهایت در سحرگاه دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، در تهران چشم از جهان فروبست.

درباره تاریخ شفاهی به اختصار باید گفت که تاریخ شفاهی یک ابزار جمع‌آوری داده‌ها است که با استفاده از مصاحبه فعال برای ضبط و ثبت خاطرات افراد عامل، ناظر یا شاهد رویدادهای تاریخی حاصل می‌شود. در این میان تاریخ شفاهی سازمانی، یکی از انواع تاریخ شفاهی است که در قالب مصاحبه‌ به منظور تاریخ‌نگاری شفاهی یک سازمان انجام می‌شود.

این نوع تاریخ شفاهی از تعامل سه مؤلفه کنشگر (عناصر انسانی سازمان)، نهاد ( جایگاه، دستورالعمل‌ها و ...سازمان) و محصول (اعم از فرهنگی، اقتصادی و ...) آن سازمان در یک قالب مثلث‌گونه به وجود می‌آید.

با این توضیح، بخشی از خاطرات آن مرحوم با عنوان اینکه «چرا معلم شدم؟» به استحضار می‌رسد:

«بعد از پایان تحصیلات دوره ابتدایی و دبیرستان، با راهنمایی عموی بزرگوارم ملا محمدجواد صافی گلپایگانی، هم‌درس آیت‌الله‌العظمی بروجردی در اصفهان و والد آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، که از علمای برجسته و صاحب تألیفات متعدد بود و با استعدادها و علایق من آشنایی داشت، به دانش‌سرای مقدماتی گلپایگان رفتم.

من همیشه هر نکته‌ای را که وی در سخنان خود توصیه می‌کرد، انجام می‌دادم. به این خاطر از وی راهنمایی خواستم و گفتم که می‌خواهم انتخاب رشته کنم؛ از وی پرسیدم به نظر شما  معلم بشوم یا برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروم و پزشک یا مهندس شوم؟

وی چون با دنیای من و استعداد و روحیاتم آشنایی داشت به من توصیه کرد، به دانشسرای مقدماتی بروم و معلم بشوم. وی گفتند به دستگاه تعلیم و تربیت وارد شو و عمرت را در خدمت بچه‌های ایران بگذران؛ البته با چند شرط: شرط اول وی این بود که در دانشسرا درس بخوانم و معلم عالم، لایق و وارد به احوال دانش‌آموز و امور و رموز تعلیم و تربیت باشم؛ دومین شرط این بود که ادامه تحصیل بدهم و در راه تعلیم و تربیت مرتباً به دانش خود بیفزایم و بتوانم بهتر در سمت‌های بالاتر خدمت کنم و سومین شرط و توصیه وی هم این بود که از همان اول کار، معلمی را بر اخلاص بنا کن و سعی کن  دانش‌آموز و دانشجو را در هر کلاس که می‌روی با خالق هستی پیوند بزنی.

این توصیه‌ها و شرط‌های استاد برجسته من بود. بر اساس این توصیه، من در سال ۱۳۳۵ وارد دستگاه تعلیم و تربیت شدم و از آن تاریخ تا امروز- ۱۴۰۱-به خدمت خود در این دستگاه ادامه داده‌ام. ابتدا در روستاهای بروجرد به عنوان معلم، تدریس ‌کردم، بعدا برای ادامه تحصیل به تهران منتقل شده و ضمن ادامه تحصیل، به تدریس پرداختم. حتی در همان دوران دانشجویی برای نخستین بار در سطح عالی در دانشگاه تربیت معلم تدریس کردم.

موضوع از این قرار بود که طبق قانون سال ۱۳۴۶، یعنی قانون تأسیس وزارت علوم، هر مرکز یا موسسه آموزشی که بخواهد از دیپلم به بالا، مدرک بدهد، باید ذیل آن وزراتخانه قرار بگیرد. بر اساس این قانون، دانشسرای عالی و سپس دانشگاه تربیت معلم، زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت. لذا من که قبل از انقلاب در تربیت معلم تدریس داشتم، هر چند نیروی رسمی آموزش و پرورش بودم، ولی مأمور به تحصیل از آموزش و پرورش به آن دانشگاه شدم. ماجرا از این قرار بود که وقتی در سال ۱۳۴۶ دوره فوق لیسانس را می‌گذراندم، دکتر محمد مشایخی[1]رئیس گروه علوم تربیتی و مشاوره در دانشگاه تربیت معلم و دکتر احمد هوشنگ‌ شریفی[2] رئیس دانشگاه بودند. در دوره فوق لیسانس، یکی از برنامه‌های کلاسی، ارائه کنفرانس بود. هر گاه استادی در کلاس‌ از دانشجویان درخواست کنفرانس می‌کرد، من دست بلند کرده و می‌گفتم آماده‌ام. درنتیجه، به دلیل کنفرانس‌های متعددی که ارائه کردم، مرا در دوران دانشجویی مسؤول یک گروه علمی دانشجویی کردند. یعنی یک گروه دانشجویان ۲۵ نفره را به من سپردند تا فعالیت‌های آنها را هماهنگ کنم. یعنی کلاس و برنامه آموزش را دو قسمتی کرده بودند.

وقتی که فارغ التحصیل شدیم، یک پروفسور فرانسوی به نام دوبول که در مقام کارشناس برنامه و بودجه بود به ما درس راهنمایی تحصیلی می‌داد. این آقای پروفسور دو سال با ما کار کرد. حتی در مدرسه هم همراه با ما برای کارورزی می‌آمد، دانشگاه هم که می‌آمد، مرا برای انجام برخی از برنامه‌هایش می‌فرستاد. زمانی‌که فارغ التحصیل شدم، نامه‌ای به دکتر احمد هوشنگ‌ شریفی رئیس دانشگاه نوشت و گفت: آقای احمد صافی می‌تواند دراین دانشگاه درس بدهد. برای او درس بگذارید و اجازه بدهید که ما از وجود وی استفاده کنیم. به این ترتیب از سال ۱۳۴۸، مدرس دانشگاه تربیت معلم شدم، که مدت ۲۰ سال ادامه یافت».

تدوین: رحیم روح بخش

[۱] -دکتر محمد مشایخی، بعدها به ریاست دانشگاه تربیت معلم رسید. ضمن این که از سال ۱۳۴۷ به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش د رآمد. به علت خدماتش به فرهنگ در جلسه ۵۱ مورخ ۲۲ فروردین ۱۳۴۹ نشان درجه اول فرهنگ به وی تعلق گرفت.

[۲] -دکتر احمد هوشنگ‌ شریفی متولد ۱۳۰۵، استاد و رئیس دانشگاه تهران، ریاست دانشگاه ملی ایران و نماینده ایران در یونسکو بود. وی از سال ۱۳۴۳ به عنوان معاون تعلیماتی وزیر و سپس به عنوان رئیس دانشسرای عالی و بالاخره به عنوان وزیر آموزش و پرورش به عضویت شورا عالی آموزش و پرورش درآمد. وی در جلسه ۸۵ شورا مورخ اول دی ۱۳۵۰ موفق به دریافت نشان فرهنگ از شورا شد.

پایان پیام/


12012869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مستند تلویزیونی شوک این بار به سراغ یک سارق خشن رفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد دانشگاه راهکارهایی برای افرادی که نمی‌توانند یک برنامه را با حوصله دنبال کنند، ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» امدادگران هلال احمر در طی این سال‌ها، دایره وظایف خود را دوچندان کرده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات سازمان امداد و نجات از آغاز طرح‌های امدادی و پیشگیرانه جمعیت هلال‌احمر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون مبارزه جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به دستگیری مردی به جرم قتل همسرش، گفت: این مرد در مشاجره با همسرش به خاطر خرید تلفن همراه، با دستان خود، همسرش را خفه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به دستگیری یک زن در بهشت زهرا (س)، گفت: این متهم ضمن پرسه زنی در محوطه بهشت زهرا (س)، از شهروندانی که اقوامشان فوت شده و احوال مناسبی نداشتند، سرقت می‌کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه یک در جمع مدیران دفاتر خدمات الکترونیکی بر استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات شهروندان تأکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری نشست میان دوره‌ای نهمین کمیسیون مشترک ایران و زیمباوه در تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت‌احوال از آغاز بهره‌برداری از پایگاه‌های روابط سببی و نسبی و اطلاعات خانوار به‌عنوان زیرساختی نو برای تحلیل ساختار خانواده در کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان بهزیستی از برنامه‌های حمایتی خود برای خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو و چندقلو خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است