معرفی رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی؛ اثری بدیع و نوآور از لاله مولائی
لاله مولائی، مبدع رهیاری (کوچینگ) نشانهشناختی در این باره گفت: در تعریف جدید یونسکو از سواد، معیار باسوادبودن، توانایی ایجاد تغییر است. فردی باسواد تلقی میشود که بتواند مطالبی را که خوانده و آموخته است بهطور مؤثری برای ایجاد تغییر در زندگی به کار گیرد. سواد شامل مجموعهای از توانمندیهای اساسی است که نیاز به بهروزرسانی مداوم در طول زندگی فرد دارد. این امر مستلزم یک فریند یادگیری مادامالعمر است که افراد را برای رسیدن به اهداف خود، گسترش دانش و پتانسیل خود و مشارکت فعال در جامعة خود توانمند میسازد. از طرفی دیگر، بخشی از رهیاری نیز شامل تسهیل فرایند تغییر و تحول، توانمندسازی، یادگیری و آزادسازی پتانسیل هاست. بنابراین، نقاط اشتراکی میان سواد، تغییر، یادگیری، رشد و رهیاری وجود دارد.
وی در ادامه افزود: از این رو، انجمن سواد رسانهای ایران یک رویداد بینالمللی و حضوری-برخط در مورد رهیاری نشانهشناختی بهعنوان اثری بدیع و نوآور از لاله مولائی (https://doi.org/۱۰.۲۴۳۸۴/kbmw-۱g۰۳) برگزار میکند. رهیاری نشانهشناختی توسط استادانِ پژوهشگر و سردبیران مجلة علمیپژوهشیِ IJEBCM در حوزة رهیاری، هدایتگری و حوزههای مشابه در انگلستان (https://doi.org/۱۰.۲۴۳۸۴/۶fwr-z۳۳۲) بهعنوان نوعی پژوهش بدوی، پیشگامانه و اثرگذار (Seminal Work) شناخته شده است.
مولائی در ادامه بیان کرد: بنده با پژوهشی طولانیمدت و دادهبنیاد در این مقاله نشان داده است اطلاعات محدودی پیرامون اصطلاح Semiotic Coaching یا همان رهیاری نشانهشناختی در آثار علمی-پژوهشی، دادهبنیاد و معتبر بینالمللیِ مربوط به رهیاری و سایر حیطههای یاریگری وجود دارد. رهیاری نشانهشناختی نوعی رویکرد به رهیاری است که بر نشانهشناسی استوار بوده و به بررسی لایههای زیرین معنا، توانمندسازی (بانوان)، و تسهیل فرایند پویا، چرخهای، برگشتی و بازِ بودن تا شدن، تغییر و تحول میپردازد.
کاندیدای دکتری زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این رویداد، علاوه بر رهیاری نشانهشناختی، شامل رهیاری هستیشناختی نیز میشود، ادامه داد: در این قسمت، الن سیلر از استرالیا بهعنوان شارحِ برجستة بینالمللی رهیاری هستیشناختی و نویسندة چهار کتاب در این حوزه به سخنرانی خواهد پرداخت. هستیشناسی مطالعهی بودن و ماهیت وجود انسان است. بهنوشتة الن سیلر، تمرکز رهیاری هستیشناختی بر طرز بودن مراجع است. طرز بودن بهعنوان محور اصلی چگونگی یادگیری، کارکرد و تغییر افراد قلمداد شده و پیشران زیربنایی رفتار و ارتباط است، زیرا اینجا جایگاه الگوها و نگرشهای ادراکی فرد است که بسیاری از آنها میتوانند ریشهای دیرینه داشته و خارج از آگاهی باشند.
مولائی در پایان اظهارداشت: از آنجا که ارتباط و تعامل هم در سواد رسانهای و هم در رهیاری نقش مهمی دارند، بخش سوم رویداد به کارگاهی از بنده با عنوان «نقش اجزای کلام در ارتباطات» میپردازد. در این کارگاه تعاملی و تمرینمحور، جایگاه اجزای کلام را در تعامل و ارتباطات بررسی میکنیم.
12144367