نقد فیلم «شمال از جنوب غربی» / فیلمی فراموششدنی با سوژهای هدر رفته
باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - در گفتوگو با مسعود کارگر، منتقد سینما، در خصوص فیلم «شمال از جنوب غربی»، وی ابتدا به موضوع فیلم اشاره کرد و گفت: «این فیلم یک تریلر جاسوسی امنیتی است که به بخشی از تاریخ دفاع مقدس مربوط میشود. اما با وجود تلاشهای کارگردان، آقای زرگر نژاد، به نظر میرسد که این فیلم یک پله یا حتی چند پله ضعیفتر از کار قبلی کارگردان، یعنی فیلم «شماره ده»، است.»
تدوین سریع و فلشبکهای بیفایده
وی ادامه داد: «در «شماره ده»، حداقل یک داستان مشخص وجود داشت، اما در «شمال از جنوب غربی» داستان شاکله خود را ندارد و فیلمنامه با مشکلاتی مواجه است. شروع فیلم بسیار ضعیف است و تدوین آن بسیار بد انجام شده است. تدوین فیلم به قدری سریع و با کادرهای متعدد است که بیننده باید تمرکز زیادی کند تا متوجه شود چه اتفاقی میافتد. فلشبکها که از ابتدا وارد فیلم میشوند نیز کارآمد نیستند و سرعت تدوین باعث شده است که ورودی فیلم به صورت شلخته و مشوش به نظر برسد.»
شخصیتپردازی ضعیف و نبود ارتباط عاطفی با مخاطب
کارگر در ادامه افزود: «شخصیتپردازی در فیلم به خوبی انجام نشده است. در بسیاری از فیلمهای مشابه این چند سال اخیر، سازندگان فقط سعی دارند فضای التهاب و اکشن را پیش ببرند، اما در نهایت شخصیتها در حد تیپ باقی میمانند. در «شمال از جنوب غربی»، این مشکل به شدت دیده میشود. بازیگران، با وجود ترکیب خوب، نتوانستهاند ارتباط عاطفی مناسبی با مخاطب برقرار کنند.»
وی با اشاره به ضعفهای داستانی فیلم اظهار داشت: «روند داستان به هیچ وجه قوی و منسجم نیست. در واقع، فیلم هیچ ساختار داستانی مشخصی ندارد و تمام بخشها بهطور پراکنده به هم وصل میشوند. این ضعف در فیلم نامه باعث شده است که فیلم نتواند ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار کند.»
این منتقد سینما همچنین به انتقاد از بازیگری در فیلم پرداخت و گفت: «درست است که ترکیب بازیگران مناسب به نظر میرسد، اما بازیها در حد تیپ باقی مانده و مخاطب قادر به درک شخصیتها نیست. برای مثال، شخصیت امیر آقایی به عنوان یکی از اعضای گروهک، فاقد توضیح مناسب است و نمیتوانیم درک کنیم که آیا او قبلاً عضو این گروهک بوده است یا خیر.»
حذف شخصیتها و ناهماهنگی در روند داستان
وی همچنین به مسأله حذف شخصیت دلاوری در فیلم اشاره کرد و افزود: «این حذف باعث شد که شخصیتها و ماجراها بیشتر به یک شلوغی بیهدف شبیه شوند. حتی شخصیت علی دهکردی نیز برای مخاطب نچسب و بیمعنا باقی ماند.»
کارگر در پایان گفت: «در مجموع، فیلم «شمال از جنوب غربی» ایرادات زیادی دارد و در هیچ یک از بخشهای اصلیاش موفق نبوده است. این فیلم با وجود سوژهای جذاب، نتواسته است آنطور که باید و شاید به بطن موضوع بپردازد و در نهایت فیلمی فراموششدنی خواهد بود.»
12151604