فیلتر روغن قطعهای است که در موتور خودروهای سبک و سنگین تعبیه شده و وظیفهاش تصفیه روغن موتور میباشد. در موتور خودرو سیستمی جهت روغن کاری این قطعات قرار دارد تا با روغن کاری مداوم قطعات، بازدهی و طول عمر موتور را بهبود بخشد. چون در موتور خودروها هنگام کارکرد مقدار زیادی ذرات فلزی از قطعات مختلف خودرو مانند پیستون، سیلندر و غیره جدا شده و وارد روغن خودرو میشود، باید از فیلتر روغن برای جمعآوری ذرات وارد شده به روغن استفاده کرد. روغن موتور برای اینکه این ذرات را از چرخه خارج نماید نیاز به یک فرایند روانسازی دارد. روانسازی روغن فرایندی است که در آن تمامی ذرات ناخالص که وارد روغن شدهاند، از طریق عمل فیلتراسیون از چرخه گردش روغن خارج میشوند. البته اغلب شرکتهای سازنده، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور، سوپاپ اطمینانی را داخل فیلتر روغن تعبیه کردهاند که در مواقع بالا بودن فشار، روغن را بدون فیلتر وارد چرخه کرده تا از صدمات احتمالی به موتور جلوگیری شود.
انواع فیلتر روغن
فیلتر روغن کاغذی: جنس این نوع فیلترها از کاغذ و مقوا تشکیل شده است و توانایی جذب ذراتی به اندازه ۴۰ میکرون به بالا را دارد. ابن نوع فیلتر با توجه به کاغذی بودنش ارزانتر در بازار به فروش میرسد.
فیلتر روغن سلولوزی: جنس این نوع فیلترها ترکیبی از الیاف کاغذ، سلولز و گاهی فایبرگلاس است و توانایی جذب ذرات ریزتری در حد ۵ تا ۱۰ میکرون را دارند. مسلما این فیلترها با کیفیتتر و گرانتر هستند.
ویژگیهای فیلتر روغن مرغوب
مواردی مانند عدم مقاومت در برابر ورود روغن، جداسازی مطلوب ذرات از روغن، قدرت جذب بیشتر آلایندگیها، مقاومت در برابر پارگی، محفظهای با قابلیت تحمل فشار بالا، آببندی مناسب، مقاوم در برابر زنگزدگی و خوردگی و داشتن سوپاپ اطمینان از مهمترین ویژگیهای یک فیلتر روغن خوب محسوب میشود.
اثرات استفاده از فیلتر روغن نامرغوب
فیلترهایی که با کاغذهای نامناسب درست شده و دارای درز در محل اتصالات خود هستند، عمل فیلتراسیون را به خوبی انجام نمیدهند. این عمل باعث ورود ذرات و آلایندگیها به موتور میشود. وجود این آلایندهها باعث ایجاد خراش اجزای داخلی موتور مانند سیلندر و پیستون شده و در نتیجه موتور دچار آسیب خواهد شد. آسیبهای مربوط به فیلتر روغن میتواند مواردی مانند چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر، زنگ زدن پوشش محفظه، ایجاد شکاف در فیلتر، جدا شدن واشر آببندی از پایه و غیره باشد. این موارد در طی زمان باعث استهلاک موتور و مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه میشود.
زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن
از آنجایی که فیلتر روغن یک قطعه مصرفی است، باید به صورت مداوم تعویض شود زیرا عدم تعویض به موقع آن موجب اختلال در عملکرد موتور شده و ممکن است موتور را با آسیب جدی مواجه کند. در حالت استاندارد پیشنهاد میشود همزمان با تعویض روغن موتور، فیلتر روغن نیز تعویض گردد. البته اگر در این حالت فیلتر روغن کارایی خود را از دست نداده باشد میتوان از تعویض آن اجتناب کرد ولی توصیه میشود با توجه به مناسب بودن قیمت فیلتر روغن این ریسک انجام نشده و هر بار با تعویض روغن خودرو، فیلتر روغن نیز عوض گردد.
عمر مفید فیلتر روغن خودرو
زمان تقریبی خرابی فیلتر روغن خودرو بستگی به کارکرد خودرو دارد. طول عمر فیلتر روغن خودروهای سواري معمولا بين 5 هزار كيلومتر تا حداکثر 8 هزار كيلومتر است. ولی بعضی از استادکاران توصیه میکنند روغن خودرو را حتی بین 3 تا 4 هزار کیلومتر تعویض کنید.
اجزای فیلتر روغن موتور و نحوه عملکرد آن
فیلتر روغن از اجزایی چون درب ضخیم، سوپاپ ضدتخلیه، فیلتر کاغذی، سوپاپ اطمینان، نگهدارنده و غیره تشکیل شده است. لازم به ذکر است که فیلتر روغن با وجود وظایف مهمی که بر دوش میکشد، عملکرد چندان پیچیدهای ندارد. به این ترتیب که روغن از سوراخهای کوچک درب بالای فیلتر وارد شده و با عبور از فیلتر کاغذی داخل محفظه فیلتر، ناخالصیهای آن را گرفته و دوباره از سوراخ بزرگ درب بالای فیلتر به سمت موتور روانه میشود.
تهیه فیلتر روغن خودرو مناسب و با کیفیت
به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید فیلتر روغن مناسب و با کیفیت ابتدا باید از اصل بودن آن محصول اطمینان حاصل کنید. با توجه به وجود فیلترهای روغن تقلبی در بازار و عدم شناخت کافی عموم مردم از اصل یا فرع بودن آنها، میتوانید فیلترهای روغن اصل را از فروشگاههای آنلاین و قابل اعتمادی مانند تاپیک کالا خریداری نمایید. تاپیک کالا عرضه کننده کلیه قطعات یدکی خودرو افتخار این را دارد که با توزیع و عرضه بهترین و کارامدترین انواع فیلترهای روغن خودرو اصل با برندهای معتبر، آرامش خاطر شما را برای خریدی مطمئن فراهم آورد.
10697022