اجتماعی 13:19 - 26 آبان 1404
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واگن‌های خط ۵ به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند.

بیش از ۹۰ درصد واگن‌های خط ۵ به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان- سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت خط پنج متروی تهران گفت: خط پنج مترو تهران خاص است. خاص بودنش از این جهت است که یکی از قدیمی‌ترین خطوط مترو در پایتخت محسوب می‌شود و مسیر آن بر خلاف خطوط داخل شهری که بتنی اسلب ترک است،   بالاستی است و بجای بتن، قلوه سنگ‌های خرد شده در زیر تراورس‌ها قرار دارد.

وی افزود: بالاست و ریل‌های این خط به دلیل گذر زمان، سنگینی تجهیزات و ناوگان، و حجم بالای تردد، دچار فرسودگی می‌شوند. همان‌طور که هر وسیله‌ای، از موتورسیکلت گرفته تا هواپیما، نیازمند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است تا در حین خدمت دچار مشکل نشود، خط پنج مترو نیز از این قاعده مستثنا نیست.

تشکری هاشمی با اشاره به ضرورت بازدید‌های مستمر تأکید کرد: با توجه به اینکه این سیستم از برق بالاسری برخوردار است، باید این بخش مرتب بازدید شود. قطعات فرسوده باید تعویض شوند. علاوه بر این، در اثر کارکرد و ماهیت بالاست بودن مسیر، در معرض خرد شدن قلوه‌سنگ‌های زیر ریل قرار دارد و باید اصلاح مسیر بالاست به‌طور نوبه‌ای انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ناوگان گفت: واگن‌ها نیز پس از پیمایش حدود یک میلیون کیلومتر باید حتماً به کارخانه برای تعمیرات اساسی (اورهال) اعزام شوند. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واگن‌های این خط به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند. ممکن است فعلاً در حین کار دچار حادثه نشوند، اما اگر تعمیرات انجام نشود، مستعد بروز حوادث جدی خواهند بود.

 رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از ایرادات مربوط به تریم داخلی و مسائل رفاهی مسافر است گفت: در بخش‌هایی مانند مبلمان داخلی، بدنه و ظاهر واگن‌ها نیز باید بازسازی صورت گیرد، چراکه این موارد به رفاه و احساس رضایت مسافران مرتبط است. از سوی دیگر، موضوعات زیربنایی خط نیز نیاز به رسیدگی جدی دارد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات خط پنج این است که بخشی از مسیر آن در محدوده خارج از تهران قرار دارد. طبق قانون، شهرداری تهران فقط مجاز است در محدوده حوزه استحفاظی خود هزینه کند. این موضوع سال‌هاست بلاتکلیف مانده و باید میان استانداری البرز، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تعیین تکلیف شود. هزینه‌های نگهداشت، تعمیرات و حتی نوسازی و توسعه این مسیر باید تعیین تکلیف شود.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در خط پنج افزود: انتظار است که دولت نسبت به بازنگری اساسی در مسائل این خط و سایر خطوط حومه‌ای مترو تهران اقدام کند. خطوط درون‌شهری نیز مشکلات مشابه دارند، اما شدت آنها به‌اندازه خط پنج نیست. امیدوارم با تخصیص منابع و هماهنگی بین‌بخشی، شاهد بهبود وضعیت این خط باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که حضور شهردار تهران در هیئت دولت چه مزایایی برای شهر داشته است، گفت: فلسفه حضور شهردار در هیئت دولت احتمالاً ایجاد هماهنگی حداکثری میان وزارتخانه‌ها و شهرداری است تا از این هم‌افزایی، کیفیت حل مسائل تهران بهبود پیدا کند. اما در حوزه حمل‌ونقل عمومی، سهم دولت در توسعه مترو و اتوبوس بسیار اندک بوده است. حتی در دوره‌هایی که شهردار عضو هیئت دولت نبود، شرایط بهتری داشتیم.

او یادآور شد: در طول این سال‌ها هنوز از فاینانس خطوط جدید، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، و کمک بلاعوض برای خرید ناوگان تا حد زیادی محروم مانده‌ایم. بنابراین، حضور شهردار در هیئت وزیران تحول بزرگی ایجاد نکرده است. 

تشکری هاشمی تصریح کرد: اگر این حضور به استفاده از ظرفیت‌های بیشتر دولت و تسهیل در مسائل شهری منجر نشود، می‌توان گفت تفاوت چندانی میان بودن یا نبودن شهردار در هیئت دولت نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم هماهنگی میان شهرداری و دولت در موضوعات بدیهی اظهار کرد: من سخنگوی شهردار نیستم. آقای شهردار  باید توضیح دهند برای حل مسائل چه اقداماتی انجام داده‌اند. همچنان موضوع حریم تهران مسئله‌ای جدی است. بحث توسعه زیرساخت‌ها، خطوط ریلی حومه‌ای مانند خط پرند، خط کرج و هشتگرد، و در آینده اسلامشهر، نیازمند تصمیمات اجرایی و عملیاتی جدی در سطح دولت است.


12243150
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد سه ایستگاه آتش‌نشانی برای مهار آتش‌سوزی گسترده در یک کارگاه رنگرزی در بزرگراه آزادگان اعزام شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از برپایی ۱۵۵ ایستگاه صلواتی و سمنوپزان و بیش از ۱۵ تجمع بزرگ عزاداری در شهر تهران به منظور برگزاری مراسمات سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های حفاظت فیزیکی پلیس پیشگیری فاتب از دستگیری یک سارق در نمایشگاه بین المللی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از بازسازی ۴۸ دستگاه اتوبوس از ابتدای سال جاری و ادامه روند نوسازی ۵۱ دستگاه دیگر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مطالبات غیرجاری شبکه بانکی تا پایان خردادماه امسال، هزار و ۲۶۸ همت بوده که از این مبلغ، ۴۵۵ همت آن مربوط به ۱۰۰ شخص حقوقی بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از دستگیری باندی مرکب از تعدادی کارچاق‌کن و یک نفر از کارکنان دستگاه قضا خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بازپرس دادسرای جرایم پزشکی تهران گفت: در مواردی که پرونده سقط جنین وجود داشته، بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها مربوط به شکایت مرد از همسرش به دلیل سقط بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۰ تهران از تکمیل سه پروژه کوچک‌مقیاس، اما اثرگذار در حوزه ارتقای کیفیت فضا‌های عمومی خبر داد
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۰ تهران از تکمیل سه پروژه کوچک‌مقیاس، اما اثرگذار در حوزه ارتقای کیفیت فضا‌های عمومی خبر داد
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واگن‌های خط ۵ به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است