پروازهای فرودگاههای کردستان به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج؛ توسعه حملونقل در بخشهای مختلف اعم از زمینی، هوایی و دریایی از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی محسوب میشود که در این میان، حملونقل هوایی و ایجاد زیرساختهای فرودگاهی و برقراری پروازها از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است. کارشناسان معتقدند؛ نقش حملونقل هوایی را در رشد و رونق اقتصادی و اشتغال، توسعه زیرساختهای صنعتی و معدنی، ارتقای وضعیت فرهنگی و آموزشی، کشاورزی و گردشگری نمیتوان انکار کرد. حملونقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف، سهم زیادی از جابهجایی مردم، سرمایهگذاران و گردشگران را به خود اختصاص میدهد.
اما در استانی همچون کردستان؛ صنعت هوایی با وجود همه تجهیزات و مزیتهایی که داراست با محدودیتها و چالشهایی زیادی مواجه است؛ چه نبود پرواز، چه ضعف مدیریت!
استان کردستان با دارا بودن دو فرودگاه با تجهیزات مدرن در شهرهای سنندج و سقز در حالی با معضل کمبود پرواز و سوءمدیریت دست و پنجه نرم میکند که در حال حاضر مجموع پروازهای هفتگی این دو فرودگاه با هم که یکی از آن در سنندج عنوان بینالمللی را هم یدک میکشد، به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد!
این دو فرودگاه برای استان کردستان با جمعیت بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر و این همه ظرفیت و پتانسیل، تنها سه پرواز در هفته و آن هم تنها در مسیر پروازی سنندج ـ تهران (دو پرواز) و سقز ـ تهران یک پرواز است که نه تنها، پاسخگوی نیازهای مردم و ظرفیتهای استان نیست بلکه به صورت منظم هم انجام نمیشود.
فرودگاه سنندج به عنوان فرودگاه مرکز استان تنها با دو پرواز در هفته یکی از کمترددترین فرودگاههای کشور است در حالی که استانهای همجوار همچون کرمانشاه، از پروازهای متعدد روزانه و طول هفته به تعداد 70 پرواز بهرهمند هستند. این وضعیت بغرنج و نامطلوب فرودگاههای کردستان در حالی است که اقدامات مسئولان ارشد استانی و نمایندگان مردم کردستان در مجلس تاکنون منجر به نتیجه دلخواه نشده است.
پیگیری این مشکل به عنوان یکی از نظام مسائل استان ماههاست که در دستور کار خبرگزاری تسنیم بوده و به تریبون نماز جمعه، محافل و جلسات مسئولان ارشد استانی و برنامه زنده صداوسیمای کردستان نیز کشیده شده است.
در مقابل مدیرکل فرودگاه استان کردستان، به عنوان متولی اصلی این حوزه اظهار نظر مؤثری در این باره نداشته است و معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز هرچند در این خصوص عذرخواهی کرده است؛ اما تاکنون برنامهای مدون برای رونق فرودگاههای استان اعلام نکرده است.
شمار زیادی از شهروندان سنندجی در گفتوگو با تسنیم از وضعیت کنونی پروازها انتقاد شدید کردهاند.
در همین زمینه؛ رسول شیخیزاده، رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: فرودگاه سنندج سالهاست که با این روال کار میکند و دولتهای مختلف هر بار مژدگانی به مردم دادند و دو پرواز اضافه کردند اما در نهایت کار بزرگی انجام نشده است. علت کمبود پروازهای فرودگاه سنندج شاید در سه عامل مدیریتی، جغرافیایی و یا عوامل ناوگانی باشد که به نظر بنده مهمترین آنها در ضعف مدیریت است.
وی افزود: اگر میخواهیم فرودگاه سنندج رونق بگیرد باید مدیریت دلسوز و با برنامه داشته باشیم.
نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم مدیرعامل فرودگاههای کشور و مسئولان وزارت راه و شهرسازی حرفهای بنده را بشنوند و به فکر باشند و شفافسازی کنند که اگر فرودگاه سنندج قابل توسعه و افزایش پرواز نیست، علتش چیست نه اینکه چیزی نگویند و سکوت کنند و اینطور تلقی شود که نمیخواهند در کردستان، ارتقای خدمات فرودگاهی رخ دهد.
شیخیزاده مدعی شد: مشکل اصلی پروازهای فرودگاه سنندج اصلاً با ما مطرح نشده و ما هم از زبان مردم میشنویم. چهار ماه است که بنده رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس هستم حداقل یکبار مشکلات این فرودگاه از سوی مدیرکل فرودگاه منعکس نشده است.
رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آقایان باید پاسخگوی مردم باشند، عنوان کرد: دغدغه توسعه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی استان اولویت هر شش نماینده کردستان است و در همین راستا اتصال راه آهن به مرز باشماق و برقی کردن را نیز به جد دنبال کردهایم و در توسعه پروازهای هوایی هم همین مسیر را دنبال میکنیم.
آرش لهونی، استاندار کردستان، پیشتر در گفتوگو با تسنیم گفته بود؛ وزیر راه دستور افزایش پروازهای فرودگاه سنندج را داده اما زیرمجموعه اجرا نمیکنند!
به گزارش تسنیم؛ مسئولان استانی و ملی در ادوار مختلف بارها اذعان کردهاند که فرودگاه سنندج از نظر امکانات و تجهیزات پروازی و کمک ناوبری یکی از فرودگاههای برتر کشور به شمار میرود و شرایط لازم را برای برقراری پروازهای مختلف در طول شبانهروز دارد و همواره وعده افزایش پروازها را دادهاند؛ اما در عمل خلاف واقع بوده و بررسیها حاکی از آن است که این فرودگاهها با وجود دارا بودن این زیرساختها، همچنان در افزایش پروازها ناکامند.
انتهای پیام/481/
12189680