استانی 19:06 - 29 مهر 1392
میزگرد - 2/
همدان - خبرگزاری مهر: با توجه به اینکه همدان ساعات پایانی میزبانی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را می گذراند فعالان و میهمانان این جشنواره در مورد زوایای برگزاری و اجرای این مهم مباحثی را عنوان کردند.

اختتامیه جشنواره  به جای آنهمه بادکنک یک تریبون برای هنرمندان داشته باشد/ نقد و بررسی فعال در جشنواره وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ساعات پایانی خود را سپری می کند، بر آن شدیم که از تنی چند از هنرمندان عرصه تئاتر کشورمان ابعاد برگزاری و نحوه اجرای این جشنواره را به بررسی و تحلیل بنشینیم.

مهر: آیا مدیریت جزیره ای در جشنواره مشاهده کرده اید؟

آنالی شکوری گفت: جزیره ای عمل کردن صد در صد اشتباه است اما متاسفانه برگزار کننده های این جشنواره فکر می کنند اگر اتاق فکر جوان و اتاق ایده پردازی وجود داشته باشد یعنی اینکه آنها کار خود را بلد نیستند و از نیروی جوان تر کمک خواسته اند ولی در همه جا حتی اگر قرار است که یک پروژه سینمایی اتفاق بیفتد این اتاق فکر و اتاق ایده پردازی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر نماینده ای قبل از جشنواره وجود داشته باشد و با این افراد راجع به جشنواره مشورت شود و اگر یک کم  اختیار عمل و اگر خورشت ها و کباب ها را کم کنند چرا که ما با یک خورشت هم می توانیم یک هفته جشنواره را سر کنیم این بودجه جشنواره در جای بهتری هزینه شود و اختیار عمل به دست انجمن کودک و نوجوان و خود هنرمندان تئاتر بیفتد که من حراست شوم و به کسی که موهایش بیرون است تذکر دهم که باید حجاب خود را رعایت کنید.

آنالی شکوری افزود: یا اینکه من هنرمند در جلوی درب ورودی سالن بلیط ها را از تماشاچیان بگیرم.

مهدی فرشیدی سپهر در ادامه بیان کرد: خود اینکه هنرمندان با مدیران تماس بگیرند که بگویند که اتاق ما چی شد غلط است و جزیره درست می کند و اگر قبل از جشنواره یک میتینگ جمعی وجود داشته باشد نه اینکه هر کس در شهر خود این میتینگ را داشته باشد و با کم کردن تجملات با یک هزینه اندک همه دور هم جمع شوند و با هم صحبت کنند و مدیران نیز یکی یک اسیستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه تجربه شرکت در جشنواره های تئاتر موفق و ناموفق زیادی را در خارج از کشور داشته ام، عنوان کرد: در جشنوراه های موفق خارجی اینگونه بود که ما اصلا نمی فهمیدیم که مدیر چه کسی است و چکاری انجام می دهد و در طول روز اصلا مراجعه به مدیران نداشتیم و آنها نمایندگان و دستیارانی دارند و موضوع مشخص است و ما می دانیم اگر بحران برای خوراک، اقامت و یا امور سالن پیش آمد سریع به دبیر خانه زنگ نمی زنیم و بگوییم که فلان چیز کجاست و اگر غیر این عمل شود جزیره تولید می کند و یعنی اینکه روش استفاده درست از یکدیگر را نمی دانیم.

مهدی فرشیدی سپهر افزود: بنابراین اگر موضوع جزیره ای عمل کردن مدیران وجود داشته باشد که وجود هم دارد این صرفا اختلالی از سوی مدیران و هنرمندان نیست و این یک تقصیر عمومی است و به خاطر اینکه جلساتی که در آن روش استفاده از یکدیگر را تمرین کنیم  متاسفانه نداریم.

مهر: مسئولان سالن های نمایش آیا باید صرفا هنرمند باشند؟

مهدی فرشیدی سپهر با بیان اینکه تفکیک هنرمندان و کارمندان ارشاد را تایید نمی کنم، افزود: از نظر من باید یک گزینشی وجود داشته باشد و در این گزینش افراد با انگیزه انتخاب شود چراکه امکان دارد اداره ارشاد نیز کسی باشد که انگیزه دارد و از نظر من حذف کردن گزینه ارشاد در برگزاری اصلا درست نیست و شاید در 70 کارمندی که ارشاد دارد 10 کارمند واقعا انگیزه داشته باشند.

وی افزود: گاهی هنرمندان هستند که دوست دارند اکنون در تئاتر شهر تهران باشد اما او را مسئول درب کرده اند بنا براین این کار را با تمام وجود انجام نمی دهد و باید گزینشی باید برای کسانی که واقعا قلب آنها برای این جریان می تپد و هر کس به انگیزه های خودش و ممکن است آنها انگیزه های فلسفی من را نداشته باشند و انگیزه های قلبی خود را دارند و در یک گزینش می شود شناسایی شود و ما هم اکنون دیگر همه یکدیگر را می شناسیم و آدم خوش قلق ها و آدم بد قلق ها در این چند سال و قبل از همدان، اصفهان و کرمان شناسایی شده اند.

آنالی شکوری ادامه داد: اگر اکنون به همه سالن ها بروید قبل از آغاز اجرا قبل به دلیل ازدحامی که وجود دارد اگر جلوی درب بایستی فقط داد و بیداد می شنوی یعنی اگر حتی می خواهند به آرامش دعوت کنند این با یک سر صدای زیادی است و این جشنواره به خاطر افرادی که آمده اند تئاتر ببینند و به خاطر کودکان اتفاق افتاده است و اینکه بخواهیم جلوی درب با خشونت و بی احترامی به کسانی که دعوت کردیم آنها به تماشای تئاتر بیایند اگر آن فرد واقعا علاقه داشته باشد که بخواهد مسئولیت خود را انجام دهد به درستی کار خود را انجام می دهد.

آرش مزکا ادامه داد: باید آموزش داده شود که این افراد چگونه شلوغی را همدل کنند و به نظر همه مردم یکسری کارهامثل پزشک، مهندس کارهستند و یکسری کار ها کار نیستند و هر کس نتوانست می تواند بیاید انجام دهد ولی همان کار هم همان قدر سخت است و حساسیت ایجاد می کند.

مهدی فرشیدی سپهر ادامه داد:  فستیوال آگورا یک کار جالبی انجام می دهد اعضای تیمی که امسال قرار است جشنواره را بگرداند به طور مثل کارگردان حرفه ای که امسال نمایشی در جشنواره ندارد از او درخواست می کنند که شما بیا امسال مسئول نظافت آشپزخانه باش و بعد از مشخص شدن تعداد آنها 200 تماشاگر فرضی تعریف می کنند و ورود و خروج به سالن ها را تمرین می کنند و مثلا به آنها می گوییند ماندد تماشاگر عصبی رفتار کنید و این افراد به شدن به سالن می آیند و افرادی که مسئولیت دارند کنترل می کنند که چی بگویند و بلیط را چگونه بگیرند و قبل از جشنواره مثل نمایش این چیزها را تمرین می کنند.

وی ادامه داد: روزی که گروه ها، مردم و خبرنگاران می آیند انگار این افراد از قبل در خواب نیستند و خیلی حرفه ای رفتار می کنند و وقتی که من می پرسم که شما سال هاست خدمات اینجا هستید می گویند نه آموزش داده شود و با تماشاگر ماکت همه چیز را تست می کنیم و این شوخی بردار نیست.

مهر: آیا تئاتر ما به آن باروری رسیده و خانواده ها آنقدر به آن عجین شده اند که کتاب تئاتر را از سال اول ابتدایی وارد حیطه مدارس و آموزش و پرورش کنیم؟

مهدی فرشیدی سپهر گفت: این یعنی اینکه اول باید هشت هزار مربی تئاتر داشته باشیم و اگر بخواهم بگوییم که زمانی که هشت هزار مربی تربیت کنیم هم اکنون در مدرسه خرد در تهران در حال تست کردن هستند.

آنالی شکوری افزود: در آینده این اتفاق می افتد و ممکن است خیلی نزدیک هم نباشد.

در حال حاضر بیش از 100 نفر مربی تئاتر در کشور نداریم

مهدی فرشیدی سپهر با بیان اینکه هم اکنون 100 نفر بیشتر وجود ندارند که تئاتر درس بدهند، اظهار داشت: افرادی باشند که نروند سر کلاس خاله مهربان باشند و سرود بخوانند و بر روی میز ضرب بگیرند بلکه تئاتر درس بدهند و هم اکنون 100 نفر بیشتر وجود ندارد در صورتی که نیاز به هشت هزار مربی تئاتر است و از نظر من ما بیست سال با این موضوع فاصله داریم تا سیستم آموزشی در مجلس به طور کل تغییر کند و در مجلس تبدیل به یک فراکسیون شود و در این صورت ممکن است این اتفاق رخ دهد چراکه اگر همه هنرمندان جمع شوند و سرودی زیبا بخوانند باز هم رخ نمی دهد.

آرش مزکا ادامه داد: باید مصرف باشد چراکه ممکن است کودکان در مکانی دیگر راضی شوند و آموزش هایی به آنها داده شود اما وقتی خروجی دیده نمی شود باز هم فرقی نمی کند.

مهدی فرشیدی سپهر در ادامه بیان کرد: در آموزش کودکان به دو دسته تقسیم می شوند عده ای که قرار است بعدا هنر پیشه شوند و عده ای که اصلا قصد نداریم آنها را هنر پیشه کنیم بلکه می خواهیم خوب حرف بزند، سلام کند، اعتماد بع نفس داشته باشد و با غریبه ها محترمانه و در حدود رفتار کند و اصلا نمی خواهیم این افراد بعدها هنر پیشه شوند و فقط آداب اجتماعی، عزت نفس و قدرت کلام را می خواهیم به آنها یاد بدهیم و این عده 90 درصد هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در واقع کلاس های آموزشی که در مدارس تشکیل می شود 90 درصد خاصیت آن برای بچه هایی است که هرگز روی صحنه هم نمی روند ولی شمرده حرف زدن را یاد می گیرند و ارتباط با سایرین را درک می کنند و از هم اکنون که در این باره صحبت می کنیم از این هدف دو دهه دور هستیم.

مهر: تبلیغات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در حد و اندازه یک جشنواره بین المللی هست؟

مهدی فرشیدی سپهر اظهار داشت: خیر.

جشنواره در بحث رسانه ای شدن خیلی کم کار است

مانی عمرانی در ادامه گفت: به نظر من جشنواره در بحث رسانه ای شدن خیلی کم کار است و اکنون هر جشنواره ای که بخواهیم برویم در ابتدا سایت آن ایجاد می شود و سایت جشنواره خیلی سایت بدی است به طوری که من دو روز قبل از اینکه به جشنواره بیایم به سایت مراجعه کردم دو تا خبر بود و اصلا من در سایت گم شدم.

وی افزود: من خیلی چیزها می توانستم در سایت جشنواره درباره خود همدان پیدا کنم نه صرفا در مورد تئاتر ولی هیچ چیز توی سایت نبود و یکسری از بخش هایش اصلا کار نمی کرد.

آنالی شکوری افزود: ما باید به جشنواره بیایم تا برنامه را پیدا کنیم و باید برنامه را روی سایت قرار دهند مگر این چقدر وقت و هزینه می برد.

دیدار از مراکز توریستی همدان در جشنواره برنامه ریزی قابل قبولی ندارد

وی با بیان اینکه برای بازدید از مکان های دیدنی همدان تور برگزار می کنند، ادامه داد: اما متاسفانه این برنامه ریزی نشده است و مثلا می خواهیم نمایش هلند را ببینیم همان روز هم می خواهند که به غار علیصدر ببرند.

آرش مزکا عنوان کرد: روزی که هنرمندان به همدان می رسند برنامه را می دهند در حالی که باید دو هفته یا یک ماه قبل برنامه روی کاغذ باشد.

این جشنواره نیاز به یک اتاق فکر به روز و جوان دارد

مهدی فرشیدی سپهر ابراز داشت: این نیاز به پیش تولید و اتاق فکر دارد و با عرض ادب و احترام این جشنواره نیاز به یک اتاق فکر بروز و جوان دارد نه از همدان یا تهران بلکه از همه شهر ها باید در این اتاق فکر باشند و نه من، بلکه همه ایران باید در اتاق فکر باشند.

برگزیده های سال گذشته جشنواره تئاتر باید جزو اتاق فکر باشند

وی با بیان اینکه برگزیده های سال گذشته باید جزو آن اتاق فکر باشند، ابراز داشت: من از جشنواره جایزه گرفتم و آن جایزه هم برای من فایده ای نداشت ولی چون خود من یک فعال اجتماعی هستم هیچ وقت روحیه ام را از دست نمی دهم حالا پسر جوانی را در نوشهر تصور کنید که به جشنواره آمده استعداد او کشف شده و جایزه گرفته است به نوشهر باز می گردد و خدانگهدار استعداد می شود تا سال بعد این موقع هم اگر شانس بیاورد و دوباره وارد شود و این باعث می شود که این پسر آسیب ببیند و افسرده و در سال های آینده تبدیل به یک منتقد غرض ورز جشنواره می شود و به قصد تخریب انتقاد می کند چون این پسر کینه به دل دارد.

 فرشیدی سپهر افزود: برخی شهرها با توجه به امکانات کمی که دارند با سختی تئاتر می سازند و به جشنواره آمده اند که بدرخشند اما بعدها دیگر از ایده های آنان استفاده ای نمی شود در حالی که این افراد شاید بتواند طی دقایقی از هزاران ساعت جشنواره حرف هایی بزنند که در بحث تئاتر مفید و پیش برنده باشد.

وی تاکید کرد: وقتی ارتباط با برگزیدگان هر جشنواره پس از اتمام جشنواره نیز مستدام باشد سبب می شود که برای این جشنواره دلسوز تولید شود نه منتقد غرض ورز جشنواره!

آنالی شکوری نیز گفت: در جشنواره تئاتر کودک بعد از اجراها جلسه ای پیش نمی آید که گروه سازنده تئاتر بنشیند و روند ایده، هزینه کرد، اسپانسر و مباحث اجرای نمایش را بیان کنند در حالی که اصلا نقد و بررسی در جشنواره وجود ندارد البته نقد و بررسی نه به معنای کلیشه ای که در تلویزیون هست بلکه به معنای واقعی و بین گروه های مختلف تئاتر شهرستان های دیگر.

مهدی فرشیدی سپهر نیز ضمن تایید سخنان آنالی شکوی گفت: اصلا نقد و بررسی در این راستا متاسفانه وجود ندارد.

مهر: افتتاح همزمان جشنواره در 10 نقطه از شهر را چطور می دانید؟

فرشیدی سپهر با بیان اینکه در زمان افتتاحیه در همدان نبودم، افزود: یکی از محاسن این کار این است که خبر جشنواره پخش می شود اما مسوله اصلی در این زمینه کیفیت است که آیا این کار با 10 استیج پر از بادکنک اتفاق افتاده و دو تا تن پوش خرگوش؟ پس بد است یا آیا این 10 افتتاحیه با صحنه ای منظم و مدیریت شده و فرم شده بوده؟ که در این صورت مناسب و زیبا است.

این کارگردان و نویسنده عرصه تئاتر کشورمان گریزی به نحوه اختتامیه جشنواره تئاتر طی سالهای اخیر زد و در این راستا ابراز داشت: اختتامیه معمولا دو ساعت است و یک ساعتی آقایان استاندار، فرماندار، ارشاد و ... سخنرانی می کنند اما این عیبی ندارد اما ساعتی که به هنرمندان اختصاص داره باب شده پشت سر هم و سریع اسامی برگزیده ها را می خوانند و می گویند بدو برو تا بعدی.. مثل سری دوزی!

آنالی شکوی نیز در این زمینه گفت: مثلا وقتی من برگزیده می شوم و روی سن می روم پس احساس انگیزه می کنم و می خواهم صحبت کنم اما می گویند نمی شود صحبت کنی! پس اگر اینجا صحبت نکنیم کجا صحبت کنیم؟

اختتامیه جشنواره تئاتر باید به جای آنهمه بادکنک یک تریبون برای هنرمندان داشته باشد

فرشیدی سپهر نیز تاکید کرد: اختتامیه جشنواره تئاتر باید بجای آنهمه بادکنک یک تریبون برای هنرمندان داشته باشد تا هنرمندان سخن بگویند چرا که گاهی یک تشکر به موقع از گروه نمایشی توسط خود هنرمند می تواند یک تیم را برای یک سال بیمه کند، گاهی یک انتقاد به موقع یک هنرمند نیز می تواند بسیاری از مسائل را برطرف کند در حالی که همه فستیوال های حرفه ای دنیا "گفتگوی هنرمند در روز اختتامیه" را دارند چون این مراسم برای وی تنظیم شده در غیر این صورت انگار ما هنرمندان چند بچه دبیرستانی هستیم که به یک اردویی آمده ایم که یک هفته خوش بگذرانیم و بعد تندیس بگیریم و به منازل خود برویم.

وی تاکید کرد: به نظر من نیاز است که شیوه برگزاری اختتامیه جشنواره نیز بازنگری شود.

فرشیدی سپهر اضافه کرد: امیدوارم طی سال های آینده این جشنواره از گفتگوهای برگزاری و نحوه برگزاری رها شده باشد و جلسات گفتگو مدیران فرهنگی صورت بگیرد و امیدوارم یک روزی از این شکل برگزاری رها شویم از ‍تون و تخت و چه گروهی کی بیاید و چه گروهی چه زمانی؟ بپرهیزیم و به چیزی برسیم که جشنواره بخاطر آن اجرا می شود در غیر این صورت هنرمند رابطه قلبی اش را با جشنواره از دست می دهد.

در صدد اجرای عمومی به معنای واقعی آن هستیم

وی ابراز داشت: اینکه تنها 70 اجرا در سه شهر برویم درست نیست چرا که ما در صدد اجرای عمومی به معنای واقعی آن هستیم که از نظر کیفیت و نوع اجرا نیز مورد توجه باشد.

مانی عمرانی نیز در سخن پایانی خود گفت: امیداورم جشنواره پویاتر شود.

آنالی شکوری نیز گفت: امیدوارم روزی برسد که عوامل آنقدر جسور باشند که بخشی را به دلیل ضعف کارها حذف کنند و به جای آن برای همه کسانی که در این بخش کار ارائه کرده اند ورک شاپ گذاشته شود.

وی ادامه داد: آقای فرشیدی سپهر چند بار اعلام آمادگی همکاری با هنرمندان همدان را کرده اما نمی دانم دلیل اینکه این مهم تحقق نیافته چیست؟

فرشیدی سپهر نیز افزود: من چند بار اعلام کرده ام که حاضر کاری در زمینه کودکی ابن سینا کار کنم که حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد اما ماندگار است و یکی ازآرزوهای من است که در سالن فجر که در کنار آرامگاه این انئدیشمند بزرگ است به اجرا درآید.

این کارگردان و نویسنده عرصه تئاتر کشور در پایان سخنانش گفت: به سهم خودم از خبرگزاری مهر بابت برگزاری چنین جلسه مشخص و هدفمندی تشکر می کنم.

آنالی شکوری نیز ضمن تشکر از خبرگزاری مهر،  افزود: شما سئوال تکراری نداشتید و این برای من خیلی جذاب بود.


1918898
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی درخصوص نحوه انتصاب مدیران کل و روسای دستگاه های اجرایی استان مرکزی و نقش مشورتی این مجمع توضیحاتی ارائه کرد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد گفت: تصادف مرگبار پژو پارس با کامیون در جاده مشهد-قوچان؛ یک کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رییس هیات ورزش های همگانی همدان گفت: پنجم اردیبهشت ماه همایش پیاده روی خانوادگی با پخش زنده برنامه شبکه سوم سیما "صبح و نشاط" گرامیداشت هفته سلامت در همدان برگزار می شود.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرلنگه با اشاره به غنای فرهنگی جنوب کشور، از حضور دو گروه موسیقی از این شهرستان در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بندرعباس خبر داد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه وزش باد شدید کاشان را درمی نورد، گفت: افزایش دما تا 35درجه سانتی گراد پپیش بینی می شود.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان از کشف 260 کیسه آرد در همدان خبر داد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی از محکومیت 43 میلیارد و 984 میلیون ریالی قاچاقچی لوازم یدکی راهسازی در تعزیرات حکومتی تایباد خبر داد.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» استاندار همدان با بیان اینکه همبستگی و وفاق موجود بین مردم و مسئولان امید به آینده روشن همدان را افزایش داده است، گفت: پشتیبانی از تولید و حمایت از سرمایه گذاری، راه حل توسعه پایدار استان است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرکل راه آهن هرمزگان از اعزام هفتمین محموله شکر از بندر شهیدرجایی بندرعباس به افغانستان خبر داد و گفت: حجم ترانزیت ریلی در این مسیر با استقبال گسترده تجار و بهره گیری از ظرفیت های زیرساختی، رشد چشمگیری داشته است.
استانی
«خبرگزاری تسنیم» نبود زیرساخت های پژوهشی، ضعف حمایت های هدفمند و بی توجهی صنایع به ظرفیت شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری هرمزگان را با بحرانی جدی مواجه کرد ؛ بحرانی که می تواند آینده فناوری های دریایی در جنوب کشور را با چالش های عمیق روبه رو کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است