فرهنگی‌هنری 08:41 - 18 شهریور 1403
یک منتقد سینما بیان کرد: «تمساح خونی» فیلمی سرحال و جذاب همراه با جنون کمدی است.

جنون کمدی با چاشنی فانتزی در «تمساح خونی»

تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی است که برای نخستین بار در جشنواره فجر به نمایش درآمد و بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی در به ایفای نقش در این فیلم سینمایی پرداخته اند.

در خلاصه داستان فیلم کمدی تمساح خونی آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

محمد جلیلوند نویسنده و منتقد سینما بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز سینمای کمدی به عنوان نخستین ژانر تاریخ سینما که محبوبیت بسیار نزد تماشاگران دارد، تعدد قالب‌های روایی است که دست نویسنده را برای چگونگی روایت قصه باز می‌گذارد. کمدی-فانتزی یکی از محبوب‌ترین آنها است که نمونه‌های فوق‌العاده‌ای هم در تاریخ سینمای جهان دارد. آثاری که در آن جنون کمدی به اوج رسیده و علاقمندان پروپاقرصی هم دارد. اما سینمای ایران به واسطه ساختار ذهنی تماشاگرانش و نیز نبود ریسک‌پذیری تهیه‌کنندگان به ندرت سراغ این دسته از آثار رفته و استفاده از کلیشه‌های امتحان پس‌داده کمدی را به راه‌های نرفته ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: فیلم تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی تازه‌ترین نمونه در این باب به حساب می‌آید که در آن به خوبی از مولفه‌های این سبک بهره گرفته شده و به فیلمی سرحال و جذاب تبدیل شده است. فیلمی که به تازگی در فهرست اکران آنلاین پلتفرم فیلیمو قرار گرفته و مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است.

وی افزود: فیلم قصه ساده و سرراستی دارد، هومن و پیمان که کارمند‌های خرده‌پای یک تشکیلات اقتصادی مشکوک هستند به واسطه یک اتفاق صاحب بیست هزار دلار نقد به مدت تنها بیست و چهار ساعت می‌شوند. آنها با نقشه دوست دیگرشان در آن مجموعه، تصمیم به قمار روی این پول آن هم روی میز پوکر می‌گیرند تا به زندگی خود سروسامانی بدهند. الباقی داستان حول محور همین پول و تقابل هومن و پیمان با آدم‌های مختلف بازمی‌گردد.

 محمد جلیلوند بیان کرد: قصه هم سرضرب شروع شده و خیلی زود به نقطه عطف نخست می‌رسد و سپس پرده نسبتا طولانی میانی آغاز می‌شود که البته ریتم سریعی داشته و تماشاگر خود را خسته نمی‌کند. جایی که شخصیت‌های اصلی کار پول زیادی را از آن خود کرده و دست به فرار می‌زنند. از اینجا به بعد، تمساح خونی وارد فاز تازه‌ای شده و گرایش بیشتری به کمدی-فانتزی پیدا می‌کند. به خصوص در سکانس‌های پرتعداد تعقیب و گریز که جنون کمدی در آن به وضوح به چشم می‌خورد. در فیلمنامه‌هایی از این جنس، نویسنده فیلمنامه بخش مهمی از تمرکزش را روی خلق قهرمان‌های خود گذاشته و به خوبی از فرمول‌های رایج زوج سازی در سینمای کمدی بهره می‌گیرد. کاری که در تمساح خونی نیز انجام شده و می‌توان آن را نقطه قوت فیلمنامه به حساب آورد.

وی عنوان کرد: پیمان و هومن ترکیب بانمکی از هوش، زیرکی و حماقت هستند که می‌خواهند در تنها فرصت طلایی‌ای که در اختیارشان قرار گرفته بارشان را ببندند. اگر این دو شخصیت خوب شکل نمی‌گرفتند قطعا تمساح خونی با مشکلات زیاد مواجه می‌شد، اما این اتفاق رخ نداده و تماشاگر به خوبی با این دو و بلایای مختلفی که بر سرشان می‌آید، همراه می‌شود. به ویژه در نیمه میانی فیلم که شامل یک فصل تعقیب و گریز طولانی میان دو قطب مثبت و منفی فیلم است و این دو شخصیت فیلم را به خوبی سرپا نگه داشته‌اند. در عین حال، اندک داستانک‌های طراحی شده نیز خوب از کار درآمده و به اصطلاح از فیلم بیرون نمی‌زند. برای نمونه نیز می‌توان به داستانک هومن و همسر سابق‌اش اشاره کرد که جذاب از آب درآمده و شوخی‌های کلامی بانمکی هم دارد که بخشی از آن به شخصیت فرعی کار خاطره فدوی بازمی‌گردد.

جلیلوند تصریح کرد:  جواد عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش سراغ داستانی رفته که شناختی کامل از آن و زیر و بم اش داشته است. در عین حال یکدستی لحن را از دست نداده و فانتزی حاکم بر آن را تا آخر حفظ کرده است. از طرف دیگر به خوبی از عهده اجرای سکانس‌های تعقیب و گریز برآمده و در دکوپاژ سکانس‌های فوق هم کاملا موفق نشان داده است. در عین حال تیم بازیگران مناسبی را تشکیل داده و از آن به عنوان یک عنصر کلیدی بهره گرفته است. به خصوص عباس جمشیدی‌فر و سعید آقاخانی که همراه خود عزتی مثلث درخشانی را تشکیل داده و یکی از ستون‌های موفقیت کار به حساب می‌آیند.

وی در پایان سخنانش گفت: عزتی همان تیپ آشنا و بسیار محبوب خود را به نقش هومن اضافه کرده و در اجرای شوخی‌ها عالی عمل کرده است. جمشیدی‌فر هم پیمانی را خلق کرده که بسیار به مذاق تماشاگران خود خوش آمده و می‌توان آن را بهترین نقش کمدی او به حساب آورد. به ویژه در سکانس پمپ بنزین که به خوبی تماشاگران را خندانده و سکانس فوق را به یکی از بهترین بخش‌های فیلم تبدیل کرده است. سعید آقاخانی نیز در نقش بیوک متفاوت عمل کرده و مرد همه فن حریفی که بزرگترین مشغله ذهنی‌اش تامین سکه‌های مهریه همسرش است را شیرین به تصویر کشیده است.

خبرنگار: زهرا بالاور


12090541
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه نمایش مجموعه سه‌گانه روح‌الله حجازی شامل «سبز به رنگ زمرد»، «سپید به رنگ مروارید» و «سرخ به رنگ عقیق» را روی آنتن می‌برد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «سه در چهار»، «خوش رکاب» را مهم‌ترین اثر به‌یادماندنی مرحوم کاسبی دانست و گفت: لوطی‌مسلک بودن شخصیت او باعث شد بسیاری از مخاطبان آن نقش را بسیار دوست داشته باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «مهرداد اسکویی» با کارگردانی مستند «روباه و ماه صورتی» برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمدحسین لطیفی از راز محبوبیت نقش‌های زنده‌یاد محمد کاسبی گفت و بیان کرد: از بین نقش‌های او سریال «خوش رکاب» بیشتر در یاد‌ها مانده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویر برداری سریال حادثه‌ای «روشنایی شب» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی بهروز مفید و مصطفی رضوانی آغاز شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیما گفت: مرحوم کاسبی یکی از افرادی بود که در ابراز رویکرد و نگاه‌اش صریح بود، هزینه‌اش را هم داد و بعضی‌ها با او مرزبندی کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «روایت هشت ساله» به کارگردانی سیاوش سرمدی رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک پیرمرد هنرمند روستایی اقدام به نعت خوانی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» انیمیشن سینمایی «افسانه بازگشت پهلوان» بازآفرینی یکی از داستان‌های شاخص شاهنامه فردوسی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی در نکوداشت چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد محمد کاسبی، ایشان را الگوی هنرمند ترازِ جامعه هنری کشور دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است