فرهنگی‌هنری 09:38 - 29 شهریور 1400
یک کارشناس ارشد انتشارات آموزشی به موضوع چند رسانه‌ای شدن این نشریات به عنوان یک رسانه فراگیر و مخاطب محور اشاره کرد و گفت: همه گیری کرونا نشان داد در جهان رسانه‌ای شده و فناورانه امروز حتماً باید به فکر شیوه‌های نوین آموزش در شرایط بحران نیز باشیم.

نگاهی به چند رسانه‌ای شدن مجلات «رشد»/ الزام توجه به شیوه های نوین آموزش در شرایط کرونایی

 محمد دشتی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مجموعه مجلات رشد در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، پیشینه‌ای به قدمت حدود ۶۰ سال دارند اظهار کرد: از حدود سال ۱۳۴۰ که اندیشه تولید خواندنی‌های مناسب برای نوسوادان در آموزش و پرورش پدید آمد و منجر به تولید مجلاتی با عنوان «پیک» شد، همواره یک موضوع مهم و محوری با عنوان «مخاطب» مد نظر  و مورد توجه تولید کنندگان این نشریات بوده است.

وی افزود: نشریاتی که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ با حدود چهار یا پنج عنوان منتشر شدند و با وجود تفکر و اندیشه‌ای که در نهاد مدیران ارشد و مسئولان آموزش و پرورش در بعد از انقلاب اسلامی بود، از حدود سال ۱۳۶۰ با رویکردی منطبق با ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران با نام مجلات «رشد» به حیات خود ادامه دادند.

این کارشناس ارشد انتشارات آموزشی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین این مجلات به بیش از ۳۰ عنوان در چهار گونه نشریات دانش‌آموزی، بزرگسال، تخصصی فنی و علوم پایه و تخصصی علوم انسانی رسیده است گفت: مجلاتی که در نوع خود در ایران و خاورمیانه بی بدیل است و شاید بتوان گفت سبک و سیاق و گستردگی و دیرینه آن در جهان نیز در نوع خود بی همتا باشد.

دشتی ادامه داد: این نشریات که در رشد و ارتقای سطح دانش و معلومات مخاطبان مؤثر و در ترویج فرهنگ مطالعه و خواندن اثر گذار هستند، به عنوان یکی از اجزای بسته یاددهی- یادگیری نقشی به سزا داشته و می‌توان گفت وظیفه ساختاری و محوری این نشریات در یک نگاه کلی «تربیت» است و در راستای اهداف برنامه های درسی تولید و منتشر می‌شوند.  

وی به موضوع چند رسانه‌ای شدن این نشریات به عنوان یک رسانه فراگیر و مخاطب محور اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد ضرورت چند رسانه‌ای شدن این مجلات‌ و اساساً تغییر رویکرد همه رسانه‌ها به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، موضوعی روشن است که نیاز زیادی به تبیین و توضیح ندارد و همین اصل در مورد مجموعه مجلات رشد صدق می کند. به نظر می‌رسد در این میان نگاهی به مخاطبان امروز مجلات رشد و انتظارات و نیازهای حرفه‌ای آن‌ها می‌تواند ضرورت نیاز به چند رسانه‌ای شدن این نشریات را به گونه‌ای روشن و واضح تبیین کند.

این کارشناس ارشد انتشارات آموزشی افزود: مخاطبانی که از همان ابتدای انتشار این سری از نشریات در حدود سال‌های ۱۳۴۱ و ۴۲ توجه خاصی به آنان شده و برای برآورد حقیقی و واقعی نیازهای آنان، مجلات آغازین این طرح به مدت حدود دو سال در یکی از استان‌های همجوار تهران به صورت آزمایشی منتشر و میزان ارتباط و پاسخ به نیازهای مخاطبان بررسی و پس از آن نسبت به انتشار سراسری این نشریات اقدام شده بود.

دشتی تاکید کرد: اما آنچه نشان دهنده ضرورت و اهمیت چند رسانه‌ای شدن این نشریات را دوچندان می کند توجه خاصی است که از حدود دو دهه پیش در مورد حرکت به سوی دیجیتالی شدن مجلات رشد از سوی این دفتر صورت گرفته و با دعوت از اساتید مطرح حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه و متخصصان فناوری در رسانه به بررسی راهکارهای حرکت به سوی دیجیتالی شدن مجلات رشد پرداخته و بنیان‌های اندیشه‌ای این کار در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به شکل نهادی جاگذاری شده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف بسترسازی ذهنی، فرهنگی و روانی برای این تحول دیجیتالی گفت: این امر با شیوع کرونا در جهان گر چه یک غافلگیری در شیوه‌های آموزش و انتشار و توزیع این گونه نشریات را در پی داشت، اما بر اجتناب ناپذیر بودن چند رسانه‌ای شدن این نشریات نیز صحه گذاشت و نشان داد در جهان رسانه‌ای شده و فناورانه امروز حتماً باید به فکر شیوه‌های نوین آموزش در شرایط بحران نیز باشیم.

این کارشناس ارشد انتشارات آموزشی افزود: بنابراین جدای از رویکردهای معمول به دیجیتالی شدن و ایجاد زمینه برای چند رسانه‌ای شدن نشریات، آنچه نشان از ضرورت و الزام حرکت مجلات رشد به سوی چند رسانه‌ای شده دارد، موضوع محوری تولید این مجلات، یعنی توجه به مخاطب امروز و نیازهای نوپدید او بوده است که – علیرغم یک عقب ماندگی تاریخی در این زمینه- مدیران و کارشناسان دست اندرکار تولید مجلات رشد در حد توان و ظرفیت خود به این امر توجه کرده و نشان داده‌اند که چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد را نه به عنوان یک انتخاب، که به عنوان یک الزام سازنده و اجتناب ناپذیر در جهان رسانه ای شده امروز پذیرفته‌اند.  

دشتی با بیان اینکه طبق اعلام دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجلات رشد چند رسانه‌ای خواهند شد گفت: امیدواریم این اقدام اثرگذار به زودی عملیاتی شود و با امید با فروکش کردن بحران پاندمی کرونا در ایران و جهان، شاهد اثرات مثبت و مؤثر آن در ایجاد جذابیت بیشتر در این مجلات و استقبال بیشتر مخاطبان از نشریات رشد باشیم.

انتهای پیام


11235894
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) حال و هوای شبکه‌های تلویزیونی رنگ و بوی فاطمی به خود می‌گیرد و حسینیه‌ای به وسعت ایران در رسانه ملی برپا می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال طنز اجتماعی «میراث» تولید شده در مرکز سیمرغ معاونت سیما، به‌زودی با روایتی تازه از امید، خودباوری و نقش‌آفرینی نهاد‌های مردمی و نخبگان ایرانی از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالارهنر و تماشاخانه‌سنگلج تا ۳۰ آبان ماه اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری چهل و سومین جشنواره جهانی فجر با حضور روح‌الله حسینی دبیر این رویداد صبح امروز اول آذر ماه در موزه سینما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: هنر مرحوم محمد کاسبی این بود که کاسب آخرت بود و مواضع و ابراز ارادت‌هایش در جهت دنیایش نبود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هنرمند پیشکسوت هنر‌های تجسمی در سومین نمایشگاه آثار هنر‌های سنتی از نوآوری‌های خود در ساخت آثار معرق و صندوقچه‌های سنتی گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه نمایش مجموعه سه‌گانه روح‌الله حجازی شامل «سبز به رنگ زمرد»، «سپید به رنگ مروارید» و «سرخ به رنگ عقیق» را روی آنتن می‌برد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «سه در چهار»، «خوش رکاب» را مهم‌ترین اثر به‌یادماندنی مرحوم کاسبی دانست و گفت: لوطی‌مسلک بودن شخصیت او باعث شد بسیاری از مخاطبان آن نقش را بسیار دوست داشته باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «مهرداد اسکویی» با کارگردانی مستند «روباه و ماه صورتی» برنده جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمدحسین لطیفی از راز محبوبیت نقش‌های زنده‌یاد محمد کاسبی گفت و بیان کرد: از بین نقش‌های او سریال «خوش رکاب» بیشتر در یاد‌ها مانده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است