ضرورت برگزاری بزرگداشت مقام معلم با مشارکت حداکثری و برنامهریزی دقیق/ کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در تهران

باشگاه خبرنگاران جوان - محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستانها و شهر تهران در خصوص ایام بزرگداشت مقام معلم، بر لزوم برنامهریزی منسجم و مشارکت همهجانبه دستگاهها برای بزرگداشت مقام معلم تأکید کرد.
استاندار تهران با اشاره به فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت: بزرگداشت مقام معلم، فرصتی ارزشمند برای تکریم جایگاه والای معلمان است و باید با استفاده از تمام ظرفیتهای رسانهای، فرهنگی و اجتماعی به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی با تأکید بر نقش مهم رسانهها در این زمینه افزود: صدا و سیما نقش محوری در تبلیغات این هفته دارد و باید با همکاری شورای اطلاعرسانی استان و بهرهگیری از ظرفیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانهها و شبکههای اجتماعی، فضای عمومی جامعه را به سمت قدردانی از معلمان هدایت کنیم.
استاندار تهران همچنین خواستار همافزایی اعضای شورای آموزش و پرورش برای برگزاری باشکوه برنامههای بزرگداشت شد و تصریح کرد: در هر شهرستان، با محوریت فرمانداریها، برنامههای متنوعی با حضور و مشارکت فرهنگیان، پیشکسوتان، خانوادههای ایثارگران و معلمان برتر برگزار خواهد شد.
مقام عالی دولت در استان تهران همچنین بر ضرورت برنامهریزی برای فراهمسازی امکانات رفاهی برای فرهنگیان در این ایام تأکید کرد و گفت: تسهیلاتی مانند استفاده از مراکز تفریحی، ورزشی و خدمات حمل و نقل باید در دستور کار دستگاههای مسئول قرار گیرد.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: با یک برنامهریزی عملیاتی، منسجم و مشارکت دستگاههای مختلف، میتوانیم هفته بزرگداشت مقام معلم را به شکل مطلوب و در شأن این قشر شریف برگزار کنیم.
معتمدیان در ادامه با تأکید بر جایگاه ویژه این استان بهعنوان مرکز اقتصادی و جمعیتی کشور، از برنامههای گسترده برای ارتقای زیرساختهای آموزشی خبر داد و با اشاره به تراکم بالای جمعیت و تنوع فرهنگی در تهران، اظهار کرد: ساختار کنونی فرمانداریها پاسخگوی نیازهای این کلانشهر نیست و ارتقای ساختار فرمانداری تهران در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: تهران با جمعیتی معادل دو برابر استانها، با چالشهای جدی در حوزه آموزش مواجه است.
مقام عالی دولت در استان تهران کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در این استان را یکی از موانع اصلی دانست و عنوان کرد: در برخی مناطق، مدارس سهشیفت هستند و تراکم کلاسی در بعضی مدارس به ۴۸ دانشآموز میرسد، امری که بر کیفیت آموزش و پرورش تأثیر منفی میگذارد.
استاندار تهران با اشاره به قانون ساماندهی و تمرکززدایی مصوب سال ۹۴ مجلس، بر لزوم مدیریت متمرکز و منسجم در حوزههای سیاسی، اجتماعی و زیرساختی تأکید کرد.
وی همچنین از برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت املاک باارزش آموزش و پرورش خبر داد و گفت: قانون به استانداران اجازه داده تا با فروش این املاک، منابع مالی پایداری برای رفع مشکلات آموزشی تأمین کنند.
معتمدیان با بیان اینکه ۵۰ درصد منابع مالیاتی کشور از استان تهران تأمین میشود، اولویت اصلی را مدرسهسازی عنوان کرد و خواستار مشارکت حداکثری نهادهای دولتی، خیرین و بخش خصوصی شد.
مقام عالی دولت در استان تهران همچنین به نقش مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای تولیدی و صنعتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: منابع مالی این بخش چندین برابر بودجههای ملی و استانی است و باید بهطور مؤثر برای نوسازی و ساخت مدارس به کار گرفته شود.
وی با انتقاد از جایگاه نامناسب تهران در سرانههای آموزشی در مقایسه با برخی استانها، خواستار راهاندازی «نهضت مدرسهسازی» شد و افزود: وضعیت کنونی با کار عادی قابلحل نیست و نیاز به همت همهجانبه دارد.
معتمدیان پیشنهاد تشکیل مجمع خیرین و راهاندازی جشنوارهای با حضور کارآفرینان، بازرگانان و چهرههای اثرگذار مانند ورزشکاران، هنرمندان و علما را مطرح کرد تا مشارکت عمومی در این حوزه تقویت شود.
استاندار تهران با اشاره به تجربه مشارکت مردمی در دوران دفاع مقدس، تأکید کرد که مردم باید خود را در حل مشکلات شریک بدانند، نه صرفاً تأمینکننده مالی.
وی افزود: مشارکت به معنای ساخت مدرسه یا پرداخت هزینه نیست، بلکه حضور فعال در پروژههای عامالمنفعهای مانند طرح طیبه است.
معتمدیان در پایان از برنامهریزی برای استفاده از روشهای نوین ارتباطی برای جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه خبر داد و گفت: تلاش میشود با رفع موانع موجود، تهران به جایگاه شایستهای در سرانههای آموزشی دست یابد.
وی همچنین از خیرین و تمامی کسانی که تاکنون در این مسیر تلاش کردهاند قدردانی کرد و خواستار تداوم این همکاریها شد.
منبع: روابط عمومی استانداری تهران
12177551