
باشگاه خبرنگاران جوان- سرهنگ علی همه خانی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت در یادداشتی نوشت: پژوهشهای روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی بارها تأکید کردهاند که پایههای شخصیت و رفتار اجتماعی هر فرد، عمدتاً در سالهای ابتدایی زندگی شکل میگیرد. بر این اساس، آموزشهای هدفمند و آگاهانه در این دوران، نقشی بنیادین در نهادینهسازی رفتارهای فرهنگی، تقویت حس مسئولیتپذیری و رعایت هنجارهای اجتماعی در بزرگسالی ایفا میکنند.
در جوامع شهری که تعاملات میانفردی بسیار گستردهتر و پیچیدهتر است، آموزشهای دوران کودکی میتواند نقش کلیدی در آسیبهای اجتماعی، افزایش نظم و مشارکت اجتماعی و ارتقای سرمایه فرهنگی ایفا کند. کودکانی که از همان سالهای نخست با مفاهیمی همچون احترام به حقوق دیگران، رعایت قوانین عمومی، حفظ محیط زیست، مهارتهای گفتوگو و همدلی آشنا میشوند، در آینده تبدیل به شهروندانی آگاه و مسئول خواهند شد که نسبت به مسائل جمعی احساس تعهد دارند.
مطالعات نشان میدهد که برنامههای آموزشی مبتنی بر ارزشهای مدنی و فرهنگی، زمانی بیشترین اثربخشی را دارند که از سنین پایین آغاز شوند. در این میان، نقش خانواده، آموزشوپرورش، رسانهها و نهادهای فرهنگی به عنوان عوامل تأثیرگذار در این فرآیند، انکارناپذیر است. هماهنگی و همافزایی میان این نهادها میتواند بستر مناسبی برای شکلگیری نسلی فراهم کند که نه تنها با فرهنگ شهرنشینی آشناست، بلکه به رعایت آن پایبند نیز خواهد بود.
در نتیجه، سرمایهگذاری در آموزش کودکان نه تنها اقدامی برای رشد فردی آنان است، بلکه نوعی سرمایهگذاری بلندمدت در ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع شهری به شمار میرود. آیندهای مطلوب، نیازمند نسلی آگاه، مسئول، و تربیتیافته است؛ و این آینده از امروز، در دل آموزش و آگاهیبخشی کودکان، آغاز میشود.
12211952