صدور ۸۵ هزار ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش

باشگاه خبرنگاران جوان - علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمانه با وزرای ادوار آموزش و پرورش که در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان اینکه در شرایطی در وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کردم که همزمان با آغاز سال تحصیلی بود، گفت: همانطور که همه شما میدانید بازگشایی مدارس، پروژه سنگینی در نظام تعلیم و تربیت و معیار توانمندی مدیران به شمار میآید. در همین دوره، گذار دولت و مجلس تلاقی و مسیر را کمی سختتر کرد.
وی گفت: در مهر گذشته با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه بودیم. از این رو بر دو حوزه نظام مسائل خرد و کلان تمرکز کردیم. در بخش نظام مسائل خرد؛ آغاز سال تحصیلی، اعتراض به گزینشها، اعتراض به آزمونها، بلاتکلیفی ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات، مشکلات رتبهبندی و بررسی مشکلات ۴۵ هزار نیروی معترض به کیفیت بخشی را شامل بوده است.
وی به مشکلات مالی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ این وزارتخانه سابقه ندارد که رقمی قریب به ۴۰ همت با کمک سرانقوا برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تأمین شد. با این روش تمامی مطالبات معلمان تا پایان سال گذشته صفر شد.
کاظمی با تأکید بر اینکه حقوق معلمان حق التدریس به روز شد، توضیح داد: همزمان با این اقدام پاداش معلمان استمراری نیز پرداخت شد. از دیگر اقدامات نیز، افزایش دو درصدی بودجه وزارتخانه از سهم بودجه عمومی کشور بوده است. مجوز ردیف استخدامی ۸۵ هزار نیرو برای آموزش و پرورش اخذ شد. امیدواریم طی هفتههای آینده، اقدامات اولیه این امر محقق شود.
کاظمی به دستاوردهای حوزه دانشآموزان اشاره کرد و گفت: دانشآموزان ایرانی با شرکت در دو المیپک ۴۷ مدال طلا و نقره و برنز رتبه پنجم در دنیا و در المپیک دیگری با ۸۵ مدال طلا، نقره و برنز نیز جایگاه جهانی کسب کردند. در المپیادهای علمی نیز دانشآموزان ایرانی جایگاه سوم جهان را کسب کردند.
وزیر آموزش و پرورش به جذب خدمتگزار و ارتقای حقوق آنها اشاره کرد و گفت: این اقدام بزرگی بود که پس از سالها انتظار انجام شد. از طرفی حق التدریس نیروهای آزاد نیر در سقف حداقل حقوق بسته شد.
وی به افزایش بودجه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: توجه دولت و مجلس به این حوزهها نشان میدهد که چالش سالیان متمادی این وزارتخانه که هیچگاه در اولویت دولتها نبوده، مرتفع شده است. از این رو ۲۷ جلسه با موضوع آموزش و پرورش در دولت چهاردهم برگزار شد.
کاظمی در ادامه ضمن اشاره به تدوین برنامههای کلان در این وزارتخانه گفت: ما سه سیاست و برنامه کلان برای این وزارتخانه تدوین کردیم. اجرای سند تحول بنیادین و پیادهسازی آن اولین آنهاست. موضوع دیگر کیفیتبخشی و توسعه فضاست که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است. این دو موضوع مدنظر دکتر پزشکیان نیز هستند.
وزیر آموزش و پرورش به اقدامات و برنامهها در حوزه کیفیتبخشی و توسعه فضا اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه عدالت آموزشی، توسعه فضا و محرومیتزدایی و کیفیتبخشی به مدارس در دستور کار قرار گرفت و گروههای بسیاری برای این امر بسیج شدند.
وی افزود: همه دستگاهها و نهادها پای کار آموزش و پرورش برای اجرای توسعه عدالت آموزشی هستند. برای افزایش کیفیتبخشی، تحول در کلاس درس و ارتقای مدیران مدنظر قرار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش به ایجاد فضای تعاملی در بین معلمان اشاره کرد و افزود: در حوزه معلمان نیز با ایجاد اجتماعات یاددگیری، تبادل تجربیات و تجربهگردانی نیز صورت گرفته است که به صورت آزمایشی در شهر قدس در حال انجام است.
کاظمی در پایان گفت: تحول در برنامه درسی، کیفیت دانشگاه فرهنگیان و فعالیتهای پرورشی، طرح جامع نیروی انسانی، مهارتآموزی، هر دانشآموز یک مهارت، تدوین سند هوش مصنوعی، تربیت اوان کودکی و ساختار تعلیم و تربیت، افزایش ضریب پوشش بدو ورود به مدرسه، تقویت حوزه نخبگانی و کنترل آسیبهای اجتماعی و ترسیم اطلس آسیبهای اجتماعی از مهمترین برنامههای اساسی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی دولت
12186798