استانی 15:46 - 24 مهر 1400

کمبود شدید آب از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی استان سمنان است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان به میزبانی استانداری همزمان با بعد از ظهر شنبه با بیان اینکه کمبود شدید آب از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی استان سمنان است که لازم است تا توجه جدی به بحث مدیریت بهینه مصرف آب در این زمینه صورت گیرد، ابراز کرد: لازم است تا دانشگاهیان، نخبگان و مدیران استان در بحث مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب ورود کرده و کمک کنند

وی با بیان اینکه در کنار طرح‌ها و اقدامات برای تأمین آب، نیاز است تا به صورت جدی در بحث مصرف بهینه و صحیح آب نیز دقت شود و مدیریت صورت گیرد تا بتوانیم شاهد موفقیت در حوزه آب و رفع چالش‌ها و کمبودها باشیم، افزود: توزیع آب جز وظایف ذاتی آب و فاضلاب است که باید به خوبی انجام گیرد و در بحث مصرف آب نیز که در اختیار مردم عزیز است، تقاضا داریم تا مدیریت مصرف بهینه در دستور کار باشد.

سهم ۸۹ درصدی کشاورزی از آب

استاندار سمنان با اشاره به اینکه ۸۹ درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که نیاز است تا توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین، طی برنامه عملیاتی زمانبندی شده به منظور مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، در دستور کار باشد، ابراز داشت: استفاده از پساب و فاضلاب، یکی از مؤلفه‌های مهم در بحث آب تخصیصی صنعت در بسیاری از نقاط کشور است که باید در استان این مهم به صورت جدی مَد نظر قرار گرفته و طرح‌های در دست اقدام تسریع یابند.

هاشمی بیان کرد: در کنار کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب استان، کارگروهی با حضور دانشگاهیان، نخبگان و مدیران مرتبط با حوزه آب به منظور رسیدگی به امورات مرتبط با تأمین آب، تشکیل و موارد به صورت ویژه پیگیری خواهد شد و اینجانب نیز در این جلسات حضور خواهم یافت.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اعتبارات در حوزه وزارتخانه‌ها قرار دارد و تخصیص می‌یابد، لذا مدیران استان باید به صورت ویژه و مستمر نسبت به پیگیری برای جذب اعتبارات ملی به منظور اجرا و تکمیل طرح‌های حوزه مدیریتی خود در استان، اقدام کنند، تاکید کرد: با توجه به اینکه هفتمین سفر استانی ریاست جمهوری برگزار شده و این سفرها تداوم دارد، نیاز است تا مدیران استان همواره آمادگی لازم را برای این مهم داشته باشند و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی را بررسی و برای پیگیری و مطرح نمودن در سفر، جمع بندی کنند.

جذب اعتبارات

نادر مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه مدیران استان گزارش جذب اعتبارات از ردیف‌های ملی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه دهند، گفت: ۶.۸ درصد رشد اقتصادی برای استان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده که مدیران استان نیاز است تا پیشنهادات و راهکارهای خود را در خصوص تحقق این مهم ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به معرفی اموال مازاد تحت اختیار خود اقدام کنند و نیاز است تا بحث فروش اموال مازاد در استان تسریع یابد، بیان کرد: در بحث محرومیت زدایی، برای ۴۶۸ شهرستان در کشور به تفکیک اعتبار در نظر گرفته شده است که در استان سمنان نیز این مهم باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در بحث بارش‌ها در سال آبی جاری، ۴۲ درصد کاهش داریم، بیان کرد: موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی ادامه دار است، لذا بحث مدیریت بهره‌وری استفاده از آب باید مورد توجه قرار گیرد.

ایرج حیدریان با بیان اینکه از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی در استان، ۱۰۷ میلیمتر تبخیر می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت در اقلیم فلات مرکزی از جمله سمنان، ۹۳ درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود، بیان داشت: ۹۲ درصد آب موجود در ایران در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که نیاز است تا مدیریت و اصلاح در این حوزه صورت‌گیرد.

وی با بیان اینکه از یک هزار و ۱۸۲ میلیون‌متر مکعب مجموع آب زیر زمینی و سطحی، ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش شُرب استفاده می‌شود، افزود: از محل نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، ۴۹ میلیون متر مکعب و از انسداد ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز، ۱۹ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه میانگین پایین بارندگی و عدم پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت‌های کمی و کیفی و سایر موارد، ازجمله چالش‌ها و محدودیت‌های استان در حوزه آبی است، افزود: برنامه‌ها و راهکارهای مختلفی در حوزه تأمین آب برای استان در نظر گرفته شده است.


11274065
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است