موتورسواران تهرانی در صدر آمار تصادفات فوتی/ بزرگراه امام علی (ع) خطرناکترین مسیر برای موتورسواران

باشگاه خبرنگاران جوان - سرهنگ مصطفی زینیوند سرهنگ مصطفی زینیوند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با حضور در برنامه تلویزیونی شهر امن، ضمن تشریح آمار تصادفات مرتبط با موتورسیکلتسواران، گفت:
بیشترین ساعات وقوع تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران در پایتخت مربوط به زمان تاریکی هواست.
بر اساس آمار به دست آمده از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، توزیع زمانی تصادفات فوتی به این صورت بوده:
• از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ صبح: ۲۲ درصد
• از ساعت ۰۴:۰۰ تا ۰۸:۰۰ صبح: ۹ درصد
• از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۲:۰۰ ظهر: ۱۵ درصد
• از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶:۰۰ عصر: ۱۴ درصد
• از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ عصر: ۱۵ درصد
• از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۴:۰۰ شب: ۲۵ درصد
وی با اشاره به نقش خستگی و کاهش دید در شب و عدم استفاده از کلاه ایمنی در افزایش تصادفات، گفت: در ساعات پایانی شب و نیمهشب که عمدتاً زمان بازگشت موتورسواران به محل سکونت است، بسیاری از راکبان بهدلیل خستگی، کاهش هوشیاری، عدم استفاده از کلاه ایمنی و در برخی موارد نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، در معرض خطر بالای وقوع تصادف قرار دارند که این عاملها در مجموع، سهم قابل توجهی در بروز حوادث رانندگی در این بازه زمانی ایفا میکنند.
سرهنگ زینیوند در ادامه به گروههای سنی درگیر در تصادفات فوتی موتورسواران اشاره کرد و گفت: بررسیهای آماری نشان میدهد که بیشترین میزان تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران متعلق به گروههای سنی جوانان است با توجه به نوع کاربری موتورسیکلت و سهولت استفاده از آن، این وسیله عمدتاً توسط قشر جوان مورد استفاده قرار میگیرد.
آمار تفکیکی تصادفات فوتی بر اساس ردههای سنی به شرح زیر است:
• زیر ۱۸ سال: ۶ درصد
• ۱۸ تا ۲۵ سال: ۲۰ درصد
• ۲۵ تا ۳۵ سال: ۲۶ درصد
• ۳۵ تا ۴۵ سال: ۱۸ درصد
• ۴۵ تا ۵۵ سال: ۱۱ درصد
• ۵۵ تا ۶۵ سال: ۱۱ درصد
• ۶۵ سال به بالا: ۸ درصد
سرهنگ زینیوند گفت: اگرچه تردد موتورسیکلت در بزرگراهها ممنوعیت قانونی ندارد، اما برخی محورها بهشدت برای این وسیله نقلیه خطرناک هستند.
طبق بررسیها، بزرگراه امام علی (ع) از ابتدای سال جاری تاکنون در رتبه نخست تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران قرار دارد و پس از آن، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید چمران به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند.
رئیس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار اعمال قانون در خصوص تخلفات موتورسیکلتسواران نیز اشاره کرد و گفت: در چهار ماه نخست سال جاری، یکمیلیون و ۴۷ هزار و ۱۳۴ فقره تخلف موتورسواران توسط پلیس ثبت و اعمال قانون شده که از این تعداد، ۴۹۱ هزار و ۹۳ فقره فقط مربوط به عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی گفت: از تمامی موتورسواران محترم درخواست میشود که حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنند؛ کلاهی که بهدرستی از آن بهعنوان «کلاه زندگی» یاد میشود. بخش قابلتوجهی از تصادفات منجر به فوت در میان راکبان موتورسیکلت، ناشی از ضربات مستقیم به ناحیه سر و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است.
منبع: پلیس راهور تهران بزرگ
12214155