ورزشی 10:19 - 19 مرداد 1401

سقوط «شاه» آسیا زیرپای سربازان/ «قلعه» شطرنج ایران فرو ریخت!

به گزارش خبرنگار مهر، المپیاد جهانی شطرنج از معتبرترین رویدادهای این رشته به حساب می‌آید که برگزاری از آن برای هر دو سال یک بار در تقویم فدراسیون جهانی (فیده) مصوب شده است.

سال ۲۰۲۰ برگزاری المپیاد جهانی به دلیل پاندمی کرونا لغو شد بر همین اساس دوره جدید این رقابت‌ها با چهار سال وقفه برگزار شد. این چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی شطرنج بود که در غیاب تیم‌های قدرتمند روسیه و چین و به میزبانی چنا هند برگزار شد.

این رقابت‌ها پس از ۱۱ دور رقابت میان تیم‌های شرکت کننده روز سه شنبه (۱۸ مرداد) با قهرمانی ازبکستان در بخش آزاد (مردان) به پایان رسید. در این بخش ارمنستان نایب قهرمان شد و هند که سه نماینده داشت با تیم دوم خود به عنوان سوم دست یافت. در بخش بانوان هم تیم اوکراین، گرجستان و هند به ترتیب در رده‌های اول تا سوم ایستادند.

پرونده چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی شطرنج در حالی بسته شد که تیم‌های اعزامی ایران در هر دو بخش بانوان و مردان نتوانستند عملکرد رضایت بخشی داشته باشند.

سید محمد امین طباطبایی، پرهام مقصودلو، پویا ایدنی، بردیا دانشور و سید خلیل موسوی ترکیب تیم ملی شطرنج ایران را در المپیاد جهانی تشکیل می‌دادند. این تیم با کاپیتانی امیررضا پور رمضانعلی با میانگین ریتینگ ۲۶۳۶ در این رقابت‌ها شرکت داشت. تیم ایران در دور پایانی مسابقات مقابل مجارستان متحمل شکست دور از انتظار ۲.۵ به ۱.۵ شد و به رده ۲۶ جدول سقوط کرد و با این جایگاه به کار خود در چنا پایان داد در حالیکه شماره جدول تیم ملی شطرنج مردان ایران ۱۳ بود.

سقوط «شاه» آسیا زیرپای سربازان/ «قلعه» شطرنج ایران فرو ریخت!

جایگاه ۲۶ ایران در بخش مردان المپیاد جهانی شطرنج - هند

در بخش بانوان هم تیم ملی شطرنج ایران در دور پایانی پرتغال را ۳.۵ بر ۰.۵ شکست داد و در رده بندی نهایی صاحب جایگاه ۳۰ شد در حالیکه شماره جدول ایران در این رقابت‌ها ۳۰ بود. مبینا علی نسب، آناهیتا زاهدی فر، سحر معصومی، میترا اصغرزاده و آنوشا مهدیان ترکیب تیم ملی شطرنج بانوان را در این رقابت‌ها تشکیل می‌دادند و مسئولیت کاپیتانی تیم هم با امیرعرفان هاشمی بود.

سارا خادم الشریعه غایب بزرگ شطرنج بانوان ایران در المپیاد جهانی بود. در غیاب این ستاره شطرنج، تیم بانوان ایران در حد بضاعت نفراتش نتیجه گرفت اما بازهم نسبت به ادوار قبل سقوط داشت.

تیم ملی شطرنج مردان ایران در حالی در المپیاد چهل و چهارم جهانی صاحب جایگاه ۲۶ شد که در دو دوره پیشین این رقابت‌ها به ترتیب جایگاه‌های ۱۶ (المپیاد چهل و دوم) و ۱۷ (المپیاد چهل و سوم) را به دست آورده بود. در بخش بانوان هم در حالی جایگاه ۳۰ به نام ایران ثبت شد که رتبه ۱۱ (المپیاد چهل و دوم) و ۱۴ (المپیاد چهل و سوم) برای دو دوره پیشین مسابقات به نام ایران ثبت شده بود.

سقوط «شاه» آسیا زیرپای سربازان/ «قلعه» شطرنج ایران فرو ریخت!

جایگاه ۳۰ ایران در بخش بانوان المپیاد جهانی شطرنج - هند

با سقوطی که شطرنجبازان ایران در رده بندی نهایی المپیاد جهانی متحمل شدند از بسیاری حریفان آسیایی شأن هم عقب ماندند. در بخش مردان این المپیاد تیم‌های آسیایی مانند ازبکستان، تیم اول و دوم هند و قزاقستان بالاتر از ایران قرار گرفتند. در بخش بانوان هم هر سه تیم شرکت کننده از کشور میزبان (هند) همراه با قزاقستان، مغولستان و اندونزی تیم‌های آسیایی بودند که بالاتر از ایران قرار گرفتند.

این در حالی است که شطرنج ایران پیشینه قهرمانی در آسیا را دارد. در جام ملت‌های ۲۰۱۸ آسیا که اتفاقاً به میزبانی ایران و در همدان برگزار شد، تیم ملی ایران در بخش مردان قهرمان شد و در بخش بانوان هم در رده سوم آسیا ایستاد اما نتایج المپیاد جهانی حکایت از آن دارد که شطرنج ایران نه تنها در سطح جهانی بلکه در سطح آسیا هم سقوط عجیبی را در پیش گرفته است.


11649823
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است