بازار 14:15 - 21 فروردین 1402

روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی مناسب برای انواع سرخ کردنی و پخت و پز

با اینکه امروزه روغن های طبیعی زیادی وجود دارد اما عملکرد همه آنها در حرارت بالا متفاوت است. مهمترین دلیل بروز بیماری های قلبی و عروقی، غذاهای نامناسب مانند سرخ کردن فست فودها با روغن های فراریخته است. ولی روغن های گیاهی به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب غیر اشباع باعث گرفتگی عروق نمی شوند. در این مقاله در مورد روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی مناسب برای انواع سرخ کردنی و پخت و پز مطالعه می کنیم.

روش استفاده از روغن زیتون بکلی

روغن زیتون بکلی سرشار از انواع ویتامین ها، اسید چرب مفید و آنتی اکسیدان است. بنابراین می تواند به عنوان روغن خوراکی سالم مورد استفاده قرار گیرد. در روغن های خوراکی دو عامل مهم نقطه دود و پایداری اکسیداتیو وجود دارد. روغن زیتون در هر دو عامل عملکرد تقریبا خوب و مناسبی دارد. بیشتر افراد اعتقاد دارند که روغن زیتون بکلی فرابکر برای مصرف مواد غذایی خام و تفت مواد غذایی با شعله ملایم مناسب تر است. البته برای پخت و پز و سرخ کردنی های با مدت زمان کمتر از روغن زیتون استفاده می شود.

روغن زیتون بکلی برای پخت و پز

همانطور که گفتیم روغن مناسب پخت و پز نیاز به نقطه دود بالا دارد و نقطه دود روغن زیتون 176 درجه سانتیگراد است. روغن زیتون بکلی چند منظوره است. دارای طعم ملایم که برای تفت دادن، تهیه سس سرد و پخت و پز کاملا مناسب است. روغن زیتون دارای ویتامین E است و یک آنتی اکسیدان خوب محسوب می شود. از طرف دیگر دارای اسید چرب تک غیر اشباع به نام اسید اولئیک است که ضد سرطان و ضد التهاب است.

 

روغن کنجد بکلی بهترین روغن در پخت و پز

شناخته ترین روغن طبیعی مناسب برای سرخ کردن و پخت و پز روغن کنجد بکلی است. روغن کنجد دارای قابلیت حرارت پذیری بالا و عدم تغییر کیفیت در حرارت بالا است به همین دلیل برای سرخ کردن مناسب است. روغن زیتون بکلی به دلیل ارزش غذایی بالا و کالری کم برای هر دو مورد، سرخ کردن و پخت و پز مناسب است. روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی هر دو جزء روغن های گیاهی هستند که حتی برای کسانی که رژیم غذایی دارند استفاده می شود.

روغن کنجد نیز یکی از روغن هایی است که نقطه دود بالایی دارد. نقطه دود روغن کنجد بکلی 210درجه سانتیگراد است. این روغن گیاهی دارای آنتی اکسیدان سالم برای قلب به نام سزامول و سزامینول است که در برابر بیماری پارکینسون اثرات محافظت کننده عصبی دارد. استفاده مداوم از روغن کنجد باعث بهبودی قند خون ناشتا، کنترل قند خون، لاغری و چربی سوزی می شود. همچنین برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است.

ویژگی روغن های بکلی مخصوص سرخ کردن

سه عامل مهم باعث می شود روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی برای انواع سرخ کردن مناسب باشند. این سه عامل را در اینجا مورد بحث قرار می دهیم:

طعم و مزه روغن بکلی

برخی از روغن های بکلی مانند روغن زیتون با هر چیزی که پخته شوند به آن طعم و مزه می دهند. این عامل بستگی به این موضوع دارد که آیا شما این طعم را دوست دارید یا نه؟

قیمت روغن بکلی

بطور معمول افراد برای انتخاب روغن سرخ کردنی ابتدا به سراغ روغن های ارزان قیمت می روند. این کار طبیعی است زیرا می دانیم که برای سرخ کردن حجم زیادی از روغن مصرف می شود.

نقطه دود روغن بکلی

نقطه دود، دمایی است که روغن شروع به سوختن می کند. روغنی که برای سرخ کردن استفاده می کنید اگر از نقطه دود خود عبور کند، طعم سوختگی و ترشی به غذای شما می دهد.

روغن کنجد بکلی برای پخت و پز

خواص روغن کنجد بکلی خوراکی

روغن کنجد بکلی مناسب برای پخت و پز و سرخ کردن دارای خواص فراوانی است از جمله :

  • برای کمک به درمان بیماری استئو آرتریت.
  • جهت جلوگیری از آلزایمر و بهبود حافظه و کاهش فشار خون.
  • دارای آنتی اکسیدان بالا و کمک به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد، زیرا رادیکال ها در اثر تجمع منجر به التهاب و بیماری می شوند.
  • برای کنترل و تنظیم قند خون.
  • برای سلامت استخوان و پوست به دلیل داشتن ویتامین E.
  • مناسب برای مغز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان سزامول.
  • مفید برای سلامت قلب به دلیل داشتن 82 درصد اسید چرب غیر اشباع.
  • داشتن خاصیت ضد التهابی قوی ( التهاب مفاصل، دندان درد و خراش).
  • جلوگیری از پوکی استخوان به دلیل سرشار بودن از املاح معدنی و کلسیم.

جمع بندی

بطور کلی روغن های گیاهی برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. مصرف روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی برای پخت و پز و سرخ کردن در تامین سلامت نقش مهمی دارند. در این مقاله سعی کردیم خواص روغن کنجد بکلی و روغن زیتون بکلی را به شما معرفی کنیم. همچنین نقش این دو روغن در پخت و پز و سرخ کردن را مورد بحث قرار دادیم. امیدواریم مطالب مقاله روغن زیتون بکلی و روغن کنجد بکلی مناسب برای انواع سرخ کردنی و پخت و پز برای شما مفید باشد.


11861108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» این روزها، گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباطات، تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طریق این دستگاه‌های هوشمند، امکانات بی‌شماری برای کسب درآمد وجود دارد که بسیاری از افراد به طور موفق از آنها استفاده می‌کنند. از پرداخت‌های م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است