فرهنگی‌هنری 12:47 - 08 اردیبهشت 1404
صبح امروز نشست علمی دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی از طریق صنعت بازی و انیمیشن در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

انیمیشن بستر مناسب دیپلماسی فرهنگی است

باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور  - صبح امروز نشست «دیپلماسی فرهنگی و برندسازی ملی از طریق صنعت بازی و انیمیشن» با حضور دکتر مرضیه ادهم (پژوهشگر ارتباطات)، دکتر مهشید شهیدی (پژوهشگر بازی و رسانه‌های نوین)، حسام‌الدین قاسمی (کارشناس ارتباطات- دبیر نشست) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

دکتر مرضیه ادهم پژوهشگر ارتباطات از وضعیت برندسازی در صنعت انیمیشن گفت: برند سازی ملی یک سری پیش شرط‌ها دارد و اینطور نیست که ما بدون آگاهی آماده دیپلماسی فرهنگی باشیم. در مرحله اول پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید کاری کنند که نسبت به محصولات دیگر گارد نداشته باشیم. سپس شناسایی مطالعه، شناسایی مخاطب، ویژگی نسل زد، تمرکز بر روی نقاط اشتراک حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: آیا ما در ایران باید تغییر نگاه و دیدگاه در زبان، ادبیات و دیگر موارد نسبت به کشور‌های دیگر داشته باشیم؟ در ابتدا باید گارد‌ها پایین بیاید و دیگر کشور‌ها ما را بپذیرند، اما وقتی به سیاستگذاری کلان فرهنگی نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم این دیدگاه درست نیست و ما باید همان مسیر فرهنگی‌ که داشته‌ایم را پیش بگیریم.

باید عرصه صنایع فرهنگی را وابسته به محتوا بدانیم

سپس دکتر مهشید شهیدی پژوهشگر بازی و رسانه‌های نوین درباره صنایع و دیپلماسی فرهنگی بیان کرد: نگاه ما به عرصه صنایع فرهنگی باید بیشتر از این‌جهت باشد که عرصه صنایع فرهنگی را وابسته به محتوا بدانیم و بدانیم به چه عناصر هنری توجه داشته باشیم. 

وی ادامه داد: برند سازی ملی کمک می‌کند آنچه که در سطح انتزاعی جامعه داریم بتوانیم به فرهنگ برسانیم. مفهوم برند سازی دقیقا نقطه اتصال گذشته و آینده یک ملت است که باید پررنگ‌تر به آن نگاه کنیم؛ لذا باید یک تصویر درست از گذشته داشته باشم و همه ابعاد تاریخمان را ببینیم. وقتی از ملت صحبت می‌کنیم یعنی یک جامعه خیالی که عناصری را در خود دارند و می‌خواهیم به یک‌تخیل مشترک برسند که تکثر در آن وجود داشته باشد.

وی افزود: اینکه در بحث برندسازی شما را با چه چیزی می‌شناسند مهم است؛ مانند صادرات، فرهنگ، گردشگری، نگاه مردم (صلح، دوستی)، مهاجرت. 

شهیدی در ادامه‌گفت: در سال ۲۰۲۳ ژاپن، آلمان و کانادا به لحاظ شاخصه برند سازی در راس قرار گرفتند و سعی کردند عناصر مختلف فرهنگی خود را بازنمایی و در جهان نشان دهند.

حسام‌الدین قاسمی کارشناس ارتباطات و دبیر این نشست ضمن تسلیت به مردم خون گرم بندر عباس گفت: یک نگاهی که در بخش برند سازی ملی است عام گرایی است؛ یعنی معمولا باید یک شکل عام از پیام داشته باشیم و دقت خاصی از فرهنگ ایرانی نداشته باشیم، مانند فیلم یوسف پیامبر؛ لذا عام‌گرایی باید مورد توجه قرار گیرد.

نگاهی به تجربه‌های جهانی برندسازی از طریق صنعت انیمیشن

سپس مرضیه ادهم درباره تجربه‌های جهانی برند سازی و اشاره به همدلی اهدای خون و همبستگی مردم بندرعباس برای حادثه بندر شهید رجایی گفت: کمتر فرهنگی است که این میزان همدلی مخصوصاً به صورت عملی در آن اتفاق بیفتد و شاید در سال‌های آینده از این همدلی به عنوان یک روایت یاد کنیم. کشور‌هایی مانند ژاپن از روایت‌های خود انیمیشن می‌سازند. 

وی تاکید کرد: ما در کشورمان روایت‌های خوبی داریم و فرقی ندارد در دوره معاصر یا تاریخمان باشد. ژاپن درحال استفاده از روایت‌های ما است و از آرش کمانگیر در انیمیشن‌های خود استفاده کرده است. ما کشور غنی هستیم و ساخت انیمیشن خیلی راحت‌تر از ساخت فیلم است. ژاپن پس از جنگ جهانی دوم از ارزان‌ترین روش برای ساخت انیمیشن استفاده کردند. سریال‌های انیمیشن در ژاپن به گونه‌ای که سال‌ها با رشد افراد همراه است.

ادهم عنوان کرد: خیلی از داستان‌های شاهنامه قابلیت ساخت انیمیشن دارند، اما به صورت فیلم خیر یا سخت است. انیمیشن رده بندی‌های سنی مختلف را درگیر می‌کند و شما می‌توانید از رده سنی کودک تا بزرگسال را دربرداشته باشید که این امر در ایران به رسمیت شناخته شده است و ۴۰ یا ۵۰ ساله‌ها هم می‌توانند انیمیشن نگاه کنند و در سبد ایرانی‌ها پذیرفته شده است.

وی گفت: کشور کره در ابتدا بر روی مخاطبان خود سرمایه گذاری کرد، اما در کشور ما خلاف این سیاست‌ها پیش می‌رویم. نکته دیگر این است که مشاهده می‌کنیم انیمیشنی درحال ساخت است و می‌گویم باید مثل این کار بسازیم که اشتباه است. اگر قرار است ما کپی ضعیف دیگر کشور‌ها باشیم چرا باید برند شویم و مخاطب هم‌نداشته باشیم. ما باید کاری از فرهنگ خود بسازیم و انیمیشن برای دیپلماسی فرهنگی بستر خوبی دارد.


12184391
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر سریال «الگوریتم» تأکید کرد: هدف ما این نبود که صرفاً چهره‌ای زیبا و بی‌نقص از پلیس نشان دهیم. برعکس، تمام تلاشمان بر واقع‌گرایی متمرکز بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آئین رونمایی از آثار مستند و موسیقایی نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار شهرام ایرانی؛ فرمانده نیروی دریایی ارتش، برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با برگزاری مراسم رونمایی از عوامل تولید صوتی دو کتاب تقریظ شده توسط رهبر انقلاب، نسخه صوتی دو کتاب «تب ناتمام» و «خانوم ماه» با هنرمندی صداپیشگان مطرح کشور منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تشییع کامران فانی فرهنگ‌نویس و پژوهشگر از کتابخانه ملی به سمت قطعه نامداران بهشت زهرا تشییع شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جسد راب راینر، کارگردان و بازیگر نامدار هالیوود و خالق آثار ماندگار در سن ۷۸ سالگی به همراه جسد همسرش میشل سینگر راینر در خانه‌شان در لس‌آنجلس پیدا شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روزگاری که رسانه‌های جهانی با قدرت تصویری و تبلیغاتی خود، حقیقت را وارونه روایت می‌کنند و مظلوم را در نقش ظالم نشان می‌دهند، برنامه طنز سیاسی «درنگ» با رویکردی تازه وارد روی آنتن شبکه نسیم رفته‌است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نهمین جشنواره تلویزیونی مستند یکی از رویداد‌های جذاب رسانه ملی است که نقشی بی‌بدیل در ارتقای آگاهی مخاطبان نسبت به مستند ایفا کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجله هنری شبکه چهار سیما با عنوان «مرصع» و با میزبانی محمد نیک‌دل، از شبکه چهار در حال پخش است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «طهرانشاط» به‌عنوان یک رویکرد رسانه‌ای سنجیده، جمعه‌های شبکه تهران را به بستری برای گفت‌و‌گو‌های عمیق، نشاط اجتماعی و احیای پیوند‌های اصیل خانوادگی اختصاص داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل تازه «پانتولیگ» با رقابت‌های جذاب پانتومیم و چالش‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان توانسته توجه گسترده مخاطبان را جلب کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است