بازار 13:54 - 08 خرداد 1400

انواع شیر سوزنی

شیرسوزنی جهت قطع و وصل و کنترل جریان مورد استفاده قرار می گیرد که حرکت در آن به صورت خطی است. عملکرد شیر سوزنی بسیار ساده است و توسط چرخاندن هندویل شیر به آسانی می توان جریان سیال عبوری را در آن تنظیم کرد. همچنین عمل باز و بسته شدن شیر نیز به وسیله عملگر و به دو شکل دستی و خودکار انجام می شود. این عملگر توانایی این را دارد که به صورت الکتریکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی باشد و در صنایع کاربرد فراوانی دارد.

شیرهای سوزنی از لحاظ شکل بدنه و ساختمان به سه دسته تقسیم می شوند و دسته بندی آن ها به این صورت است :

  • شیر سوزنی T شکل
  • شیر سوزنی 90 درجه (انگل گلوب ولو)
  • شیر سوزنی Y شکل

 

شیر سوزنی T شکل

یکی از پر کاربردترین و متداول ترین شیرهای سوزنی، شیر سوزنیT شکل است. طراحی این نوع از شیر سوزنی به گونه ای است که در تنظیم افقی آب بند به دیسک و ساقه این امکان وجود دارد که بتواند عمود بر افق جابه جا شود.  بنابراین می توان گفت که این طراحی باعث می شود که بیشترین افت فشار و کم ترین ضریب جریان اتفاق بیفتد. این شیر سوزنی در مواردی که تنظیم جریان اهمیت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد و هیچگونه نگرانی بابت افت فشار وجود ندارد. بهتر است بگوییم که بزرگترین محدودیت برای این نوع از شیر سوزنی، افت فشار بالا در آن است.

شیر سوزنی 90 درجه (انگل گلوب ولو)

می توان گفت که شکل تغییر یافته شیر سوزنیT  شکل نیز شیرسوزنی 90 درجه است که دو خروجی در آن با زاویه ای 90 درجه نسبت به هم قرار می گیرند. جریان سیال در این نوع یک چرخشی 90 درجه در داخل شیر انجام می دهد و ضریب جریان بسیار پایین تری از شیر سوزنیY شکل دارد. این نوع از شیرهای سوزنی برای مواردی که جریان پالسی و جهنده مهم است گزینه مناسبی به شمار می رود به این دلیل که توانایی کنترل ضربات سیال ناشی از این جریان در آن ها وجود دارد.

شیر سوزنی Y شکل

شیرهای سوزنیY شکل نسبت به سایر شیرهای سوزنی که افت فشار در آن ها بالا است گزینه مناسبی محسوب می شوند. در این شیرها، زاویه آب بند و ساقه نسبت به جریان تقریبا 45 درجه است که همین زاویه باعث این می شود که جریان سیال نرم تر شود و مسیر جریان باز شود. در این شرایط کم ترین مقاومت در برابر جریان سیال شکل می گیرد و افت فشار نیز در آن کم می شود. این نوع از شیرهای سوزنی بدون هیچ فرسودگی می توانند به مدت طولانی در حال باز باقی بمانند که دلیل آن زاویه 45 درجه آب بند و ساقه است. این شیرهای سوزنی در حالت هایی که تنظیم جریان به صورت فصلی انجام می شود و در هنگام راه اندازی و شروع کار سیستم، نیز مناسب است.

انواع شیر سوزنی از نظر جنس متریال

شیرهای سوزنی نیز مانند تمامی شیرآلات صنعتی با توجه به کاربردشان از متریال مختلفی تولید می شوند. شیرهای سوزنی از لحاظ جنس متریال به سه دسته شیر سوزنی برنجی، شیر سوزنی چدنی و شیر سوزنی فولادی ( شیر سوزنی کربن استیل و استنلس استیل ) تقسیم می شوند. این نکته را باید در نظر گرفت که یکی از مهم ترین پارامترهایی که در انتخاب شیر سوزنی وجود دارد متریال مورد استفاده در تولید آن است که تاثیر بسزایی نیز بر کارکرد و قیمت آن دارد.

شیر سوزنی برنجی

این نوع از شیرهای سوزنی در شرایطی استفاد می شود که سیال جریان منظم و یکنواختی دارد و معمولا برای تنظیم جریان و یکنواخت ساختن سیال مورد استفاده قرار می گیرند. این شیرها در لوله کشی های آب منازل، تاسیسات گرمایشی، سیستم های پنوماتیک، بخار اشباع شده، سیستم های بهداشتی، مصرف های کشاورزی و صنعتی، نفت و بنزین و سایر هیدروکربن ها کاربرد فراوانی دارند.

 شیر سوزنی چدنی

این نوع از شیرهای سوزنی کاربرد وسیعی در صنعت های مختلف دارد و از نظر عملکرد با سایر شیرهای سوزنی هیچ تفاوتی ندارد و در قطع و وصل، تنظیم جریان سیال، خطوط آب رسانی شهری و صنایع دیگر کاربرد دارند و بسیار استفاده می شوند.

شیر سوزنی فولادی ( کربن استیل و استنلس استیل )

از جمله شیر آلات صنعتی، شیرهای سوزنی فولادی هستند که همیشه اولویت بسیار بالایی برای تنظیم جریان دارند. از نظر قیمت، شیرهای سوزنی استنلس استیل نسبت به شیرسوزنی استیل قیمت بالاتری دارند و دلیل گران تر بودن آن کاربردهای ویژه ای است که در آن ها وجود دارد. یکی از دلایل بالاتر بودن قیمت در آن ها، مقاومت بالایی است که در آن ها وجود دارد و همین مقاومت هم با توجه به خاصیت و درصد عناصری که در آن ها به کار رفته است شکل می گیرد.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید شیر سوزنی و یا هر تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس بگیرید.

 

 


11086195
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است