اجتماعی 14:18 - 10 اسفند 1399

برنامه آموزشی پایش نظام مند زیستگاه های پلنگ ایرانی برگزار می شود

آرزو صانعی، مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت، دوره سوم از کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی با حضور فعال گروه‌های متعدد از ذی اثران دولتی، افراد علاقمند و مطلع محلی، اعضاء پورتال تخصصی پلنگ ایرانی، دانشجویان و سمن‌های فعال در زمینه‌های مرتبط، از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی اظهار داشت: موضوع اصلی این دوره از کارگاه‌های آموزشی، مباحث تخصصی متعدد در رابطه با پایش نظام مند وضعیت پلنگ در کشور است که در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران، مشخصاً به آن پرداخته شده است. صانعی ادامه داد، در سال گذشته کلاس‌های آموزشی حضوری در خصوص ساختار نهادهای محلی در شکل گیری شبکه مناطق مرجع پایش که از موضوعات اساسی در پایش نظام مند جمعیت و زیستگاه پلنگ در کشور هستند، برگزار شد. وی افزود، همچنین کتاب منتشر شده در خصوص فنون تحقیقات و پایش: معرفی و شناخت ابزار تحقیقاتی که از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی برای علاقمندان قابل دسترسی می‌باشد، به معرفی و ویژگی‌های ابزار تحقیقاتی برای استفاده در تحقیقات و بالاخص پایش جمعیت پلنگ می‌پردازد.

صانعی با اشاره به اینکه در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران به شکل گیری چهار نوع منطقه مرجع پایش در کشور پرداخته شده است، ادامه داد پایش زیستگاه یکی از انواع پیش بینی شده مناطق مرجع برای بررسی نظام مند وضعیت پلنگ در کشور است که طی دو سال گذشته، روش‌های تخصصی مربوط به اجرای این برنامه تألیف شده و به زودی در قالب کتابی با عنوان راهنمای عملی ارزیابی و پایش زیستگاه‌های پلنگ ایرانی، از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی ارائه می‌شود.

وی افزود، کلاس‌های آموزشی کنونی که به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ به صورت غیرحضوری و آنلاین از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی برگزار می‌شود، به ارائه آموزش‌های مربوط به روش‌های تألیف شده در راستای پایش نظام مند زیستگاه‌های این گونه می‌پردازد.

صانعی گفت: این آموزش‌ها که در مهرماه سال جاری با موضوع روش‌های میدانی پایش و بررسی پایداری زیستگاه آغاز شده است، هم اکنون با عناوین کاربرد نرم افزارها در پایش زیستگاه، کار با سامانه گوگل ارث، محاسبه شاخص پوشش گیاهی NDVI، تهیه نقشه‌های کاربری اراضی، پهنه بندی، پایش کیفیت آب، خشکسالی و آمایش سرزمین در حال اجرا می‌باشد. وی ادامه داد، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این سری از آموزش‌ها تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ تکمیل گردیده و نتایج اقدامات انجام شده تا کنون، برای اطلاع رسانی و آگاهی علاقمندان متعاقباً قابل ارائه خواهد بود.

مدیرعامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی در رابطه با برنامه پایش زیستگاه‌های پلنگ در کشور گفت: این سری از اقدامات در ابتدای امر به صورت ابتدایی و در قالب یک برنامه پایلوت در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اجرا شد که پس از تکمیل روش‌ها، هم اکنون به صورت پایلوت در سه استان کشور با مشارکت و همکاری بخش‌های دولتی و ذی نفعان محلی در حال اجرا می‌باشد.

وی، ضمن قدردانی از برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد برای حمایت از اجرای برنامه شکل گیری ساختار پایش در مناطق مرجع از سال ۱۳۹۷ افزود: برنامه پایش زیستگاه و جمعیت پلنگ ایرانی علاوه بر در دسترس قراردادن اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت و حفاظت این گونه، با ایجاد سپر حفاظتی به دلیل مشارکت گروه‌های بومی و محلی در کنار سازمان‌های دولتی متولی در اقدامات این برنامه و بهبود امنیت زیستگاه، به کاهش جرایم مربوط به عرصه‌های زیستگاهی و شکار و صید، همچنین بهبود پوشش گیاهی و جمعیت گونه‌های طعمه و حفاظت از پلنگ در منطقه، کمک شایانی می‌نماید. صانعی در پایان افزود، علاقمندان می‌توانند از طریق پورتال تخصصی پلنگ ایرانی، برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دوره سوم کارگاه‌های آموزشی مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی که به صورت رایگان برگزار می‌شود، اقدام کند.


10970852
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ۵ نقطه محوری شهر تهران میزبان کلان پروژه‌های شهرداری در ماه رمضان و عید نوروز هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است