اجتماعی 09:39 - 13 خرداد 1402
اینکه قبل و بعد از ورزش چه غذایی بخورمبه شرایط ورزشکار و فعالیت خاص او بستگی دارد اما یک سری اصول کلی برای تغذیه قبل و بعد از ورزش وجود دارد.

قبل و بعد از ورزش چه غذایی بخوریم؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس: یکی از رایج‌ترین سؤالات از متخصصان تغذیه ورزشی این است که قبل و بعد از ورزش چه غذایی بخورم؟ پاسخ به این سؤال در برخی موارد به ورزشکار و فعالیت خاص او بستگی دارد اما یک سری اصول کلی برای تغذیه قبل و بعد از ورزش وجود دارد.



کربوهیدرات مانند سوخت موتور است، هرچه شما سخت‌تر کار کنید به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارید تا بتوانید ادامه دهید.



شما ممکن است بپرسید با چه فاصله‌ای قبل از تمرین باید غذا بخورم. پاسخ به این سؤال به عوامل گوناگونی بستگی دارد اما به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است بلافاصله قبل از تمرین غذا نخورید زیرا در حالی که ماهیچه‌های شما سعی می‌کنند \"کار خود\" را انجام دهند، معده سعی می‌کند همزمان غذا را هضم کند و عامل مهمتر اینکه خوردن بیش از حد، نزدیک به تمرین ممکن است باعث شود که در حین تمرین یا بازی با مشکلات گوارشی مواجه شوید.



در حالت‌ایده‌آل، بسته به اینکه بدن شما غذا را چگونه تحمل می‌کند، باید حدود ۱ تا ۴ ساعت قبل از تمرین به بدن خود سوخت‌رسانی کنید. امتحان کنید و ببینید چه بازه زمانی برای بدن شما بهتر عمل می‌کند. اگر شما برای مسابقات ورزش می‌کنید؛ باید این موضوع را در طول روز‌های تمرین خود کشف کنید و نه در روز مسابقه.



چند پیشنهاد برای تغذیه قبل از ورزش:



ساندویچ کره بادام زمینی و موز



ماست یونانی با انواع توت‌ها



اوتمیل با شیر کم چرب و میوه



سیب و کره بادام یا بادام زمینی



یک مشت آجیل و کشمش(دوقسمت کشمش و یک قسمت آجیل)



توجه داشته باشید که هر یک از این پیشنهادات شامل مقداری پروتئین و همچنین کربوهیدرات است.



کربوهیدرات‌ها به عنوان سوخت عمل می‌کنند و پروتئین نقش بازسازی و ترمیم را به عهده دارد. دریافت کربوهیدرات و پروتئین بعد از ورزش حیاتی‌تر است



تغذیه بعد از تمرین ورزشی:



بدن از انرژی ذخیره شده (گلیکوژن) در ماهیچه برای تأمین انرژی در طول تمرین یا بازی استفاده می‌کند، اما پس از آن تمرین، باید مواد مغذی از دست رفته را دوباره جایگزین کرد.



پس از یک مسابقه یا تمرین، روی دریافت کربوهیدرات و پروتئین تمرکز کنید، در نتیجه ماهیچه این امکان را پیدا می‌کند که گلیکوژنی را که از طریق تمرین از دست داده دوباره جایگزین کند و با پروتئین و اسید‌های آمینه موجود بازسازی و ترمیم شوند. سعی کنید ظرف یک ساعت پس از اتمام یک تمرین شدید، غذا بخورید.



نمونه‌هایی از وعده‌های غذایی برای بعد از تمرین:



اسموتی ریکاوری بعد از تمرین (یا اسموتی بعد از تمرین با شیر و میوه کم چرب)



شیرشکلات کم چرب



ماست کم چرب با انواع توت‌ها



ساندویچ گوشت بوقلمون به همراه غلات کامل و سبزیجات



موارد فوق عمدتاً حاوی کربوهیدرات و مقداری هم پروتئین هستند و با مایعات هم ( دو گزینه‌ی اول ) می‌توانید به آبرسانی بدن کمک کنید و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید



منبع:  www.eatright.org

پایان پیام/

 


11906642
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است