استانی 02:19 - 13 فروردین 1402

مراقبت از طبیعت در روز «سیزده بدر»/ پسماندها جمع آوری شود

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: سیزدهم فروردین به عنوان روز «سیزده بدر» در فرهنگ ایرانی نامگذاری و روزی که با حضور در دامان طبیعت سپری می‌شود شناخته شده است.

ایرانیان از گذشته تاکنون همواره این روز با حضور در بیرون از خانه و طبیعت و همراه با سرسبزی و طراوت بهار در دامن سبزه‌ها می‌گذرانند و هر سال این آئین را برپا می‌کنند.

اما روز انس با طبیعت در ۱۳ فروردین ماه که به رسم دیرین و سنت گذشته ایرانیان سنتی نیک و زیبا است باید با نگاه مراقبت و حفاظت از محیط زیست برگزار و همراه شود همانگونه که آموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل و غنی ایرانی اسلامی نیز در راستای حفظ و حراست از طبیعت، تاکید بسیار دارد.

هرچند روز طبیعت باید روزی برای بزرگداشت طبیعت باشد ولی گاهاً برخی رفتارها باعث می‌شود که در این روز ضربه‌های بیشتری به طبیعت وارد شود.

پسماندها به محل جمع آوری منتقل شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر در توصیه به شهروندان و مسافران به مناسبت روز طبیعت با آرزوی اینکه روزی خوب در کنار خانواده سپری کنند اظهار داشت: مسافران و همشهریان در هنگام حضور در طبیعت، کیسه‌های حمل زباله جهت جمع آوری پسماندها در پایان روز همراه خود داشته باشند و حتماً زباله‌ها و پسماندها را از طبیعت خارج کنند و آنها را در طبیعت، جنگل و یا ساحل رها نکنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه افزود: پس از جمع آوری زباله‌ها آنها را به اولین محل جمع آوری پسماندها که توسط خدمات شهرداری و دهیاری‌ها تعیین شده منتقل کنند.

لزوم پرهیز از برافروختن آتش

وی بیان کرد: یکی از موارد در روز طبیعت برافروختن آتش به منظور استفاده در این روز است که توصیه می‌شود از برافروختن آتش در طبیعت خودداری کنند.

وی گفت: مسافران و همشهریان در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند در مجاورت درختان و بوته‌ها اقدام به این کار نکنند و پس از استفاده و قبل از ترک محل آن را کاملاً خاموش و سرد کنند و از خاموشی کامل آن اطمینان یابید.

مراقبت از طبیعت در روز «سیزده بدر»/ پسماندها جمع آوری شود

خودداری از نزدیک شدن به حیات وحش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه یادآور شد: در هنگام حضور در طبیعت از نزدیک شدن به حیات وحش و جا به جایی این گونه‌ها بجد خودداری شود.

وی با تاکید بر اینکه در هنگام حضور در طبیعت مراقب گونه‌های گیاهی باشیم و به آنها آسیب نزنیم اضافه کرد: شکار و صید به شدت به طبیعت آسیب می‌زند و باید از آن خودداری کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظروف یک بار مصرف و همچنین از ایجاد آلودگی صوتی در طبیعت خودداری شود و به جای بطری‌های یک بار مصرف آب از وسایل مانند فلاکس و قمقمه برای حمل آب مصرفی استفاده کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه ادامه داد: مسافران و همشهریان از رها کردن ماهی قرمز و سبزه‌های عید در طبیعت خودداری کنند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های این اداره در ایام نوروز نیز گفت: در ایام تعطیلات نوروزی فعالیت‌های گسترده زیست محیطی از جمله برپایی ایستگاه دوستداران طبیعت در ساحل گناوه، توزیع بروشورهای رعایت موارد زیست محیطی و توزیع کیسه‌های جمع آوری پسماند بین مسافران و گردشگران، بازدید از ساحل و خروجی آب‌های سطحی و بازدید از مراکز صنعتی صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا حفظ موارد زیست محیطی به عنوان یک فرهنگ در میان همه آحاد جامعه هر چه بیشتر نهادینه شود و نه تنها در ایام تعطیلات نوروز بلکه همواره شاهد رعایت این موارد از سوی هموطنان و همشهریان باشیم.

مراقبت از طبیعت در روز «سیزده بدر»/ پسماندها جمع آوری شود

از سهل انگاری در طبیعت خودداری شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرا رسیدن سیزدهم فروردین ماه و روز طبیعت اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال گذشته و افزایش پوشش و رویش گونه‌های گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی وبا توجه به افزایش نسبی دما در روزهای آتی، ضرورت دارد که گردشگران و طبیعت دوستان با هدف کاهش عوامل تخریب و جلوگیری از وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به جنگل‌ها و مراتع به عنوان موهبت‌های الهی و میراث گرانبها از هرگونه سهل انگاری در روز طبیعت که موجب بروز حوادث ناگواری همچون آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی می‌شود، خودداری کنند.

عبدالحسین گرشاسبی تصریح کرد: انتظار می‌رود هم استانی‌ها و مسافران ضمن استفاده از طبیعت سرسبز استان حتی الامکان از روشن کردن آتش در خارج از محل‌های تعبیه شده در پارک‌ها خودداری و قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

وی به مردم توصیه کرد: یک دستگاه خاموش کننده مانند کپسول آتش نشانی خودرو به همراه داشته باشند تا در موارد ضروری برای اطفای حریق از آن استفاده کنند.

گرشاسبی یادآور شد: چوب‌های نیم سوخته، ذغال‌های باقیمانده و ته سیگار از مهمترین عامل ایجاد حریق محسوب می‌شوند، لذا ضروری است که پس از اتمام کار این بقایا در زیر خاک مدفون شوند.

وی بیان کرد: محل اطراف خود را حداقل تا فاصله ۱۰ متر از شاخ و برگ درختان خشک و پوسیده پاکسازی کنید، زیرا با کوچک‌ترین جرقه منجر به آتش سوزی خواهد شد.

از برپایی آتش‌های عظیم و غیر قابل مهار جدا اجتناب ورزید

وی گفت: همچنین همه کسانی که در طبیعت حضور می‌یابند از برپایی آتش‌های عظیم و غیر قابل مهار جدا اجتناب ورزند و زباله‌های ایجاد شده در سطح مراتع و جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی را حتماً جمع آوری و در محل‌های تعیین شده قرار دهند زیرا ظروف شیشه‌ای مانند ذره بین نور را در یک نقطه متمرکز می‌کنند و باعث آتش سوزی در مراتع می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مردم می‌توانند در صورت بروز هرگونه آتش سوزی با شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ و یا ۱۲۵ تماس حاصل کنند و حادثه را را اطلاع بدهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: از همه طبیعت دوستان درخواست می‌کنیم ضمن لذت بردن از مظاهر طبیعت، در حفظ و نگهداری از مراتع و درختان حد اکثر عنایت و اهتمام را داشته باشند.


11853421
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است