استانی 18:42 - 13 خرداد 1402

ضرورت هم افزایی برای مواجهه هوشمندانه با تهدیدات فضای مجازی

سینا قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فضای مجازی به دلیل توانایی در ادراک سازی باعث شکل‌گیری جنبش‌های‌های اجتماعی جدید و هویت‌های دگرخواهانه می‌شود و از همین جهت نیز یکی از مهمترین جنبه‌های نرم‌افزاری تهدید امنیت ملی کشورها محسوب می‌گردد..

وی با اشاره بر اینکه امروزه کشورهای سلطه‌گر با استفاده از رسانه‌ها و عملیات روانی تلاش می‌کنند تصویر ذهنی خود نزد دیگر ملت‌ها را آن‌طور که می‌خواهند شکل دهند، گفت: آنان در واقع با مدیریت تصویرذهنی، افکارعمومی جهانیان را به سمت‌وسوی مورد نظر خود هدایت می‌کنند.

تصاویر مجازی؛ احساسات واقعی

این تحلیلگر رسانه، افزود: اگر از این زاویه به تهدیدات رسانه‌ای بنگریم، می‌توانیم به این نکته پی ببریم که تهدیدات رسانه‌ای عمدتاً از جنس تصاویر هستند و محتوا مبنا تصمیمات.

قربانی، ادامه داد: تصاویر در فضای مجازی احساس‌های واقعی و متفاوت خلق می‌کنند و از این جهت می‌توان گفت تصاویر در بستر رسانه‌های اجتماعی مجازی‌اند اما احساسات واقعی هستند.

او با اشاره به نظریه تصویر ذهنی، گفت: انسان بیش از آنکه با واقعیت ارتباط داشته باشد، با برداشتی که از واقعیت دارد، مرابطه دارد و نهایتاً بر اساس همین برداشت‌ها و تصاویر ذهنی تصمیم‌گیری می‌کند.

این کارشناس‌ارشد مطالعات رسانه، تصریح کرد: انسان به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، همواره نه بر مبنای حقیقت محض، بلکه بر مبنا برداشت‌های خود از واقعیات تصمیم‌گیری می‌کند و دقیقاً فضای مجازی از حیث تصویرسازی ذهنی و زمینه‌سازی برای برداشت‌های گمراه‌کننده فکری در یک جامعه به‌عنوان یک تهدید نرم‌افزاری محسوب می‌شود.

وی، ادامه داد: دانش‌، علایق، گرایش‌های فردی و تجربیات در ایجاد تصویر ذهنی موثرند و همین علت باعث می‌شود که افراد از یک موضوع واحد، برداشت‌های واحد ندارند و در مقابل موضوع واحد، واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهند.

قربانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تصویرسازی ذهنی دارند، گفت: ابزارهای رسانه‌ای بر آگاهی‌ها و رفتار افراد تأثیر می‌گذارند و زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که ذهن ما بر اساس آن فعالیت خواهد کرد.

سینا قربانی، افزود: با توضیحات پیش‌گفته و مطرح کردن بخش بسیار کوچکی از ضرورت توجه به تهاجمات رسانه‌ای این سوال مطرح می‌شود که آیا دستگاه‌های متولی در حوزه اجرایی به تناسب تهاجمات توانایی مقابله دارند یا خیر؟

او، افزود: دولت سیزدهم توجه به نظام مسائل رسانه‌ها و فضای مجازی را در قالب سند تحول دولت مردمی در اولویت قرار داده است اما به نظر می‌رسد، بسیاری از تصمیم‌گیران به خصوص استانداران هنوز به یک هم‌افزایی کامل و ایجاد ساختار و امکانات برای مواجهه هوشمندانه با تهدیدات، نظام مسائل، آسیب‌ها و فرصت‌ها، نرسیده‌اند.


11907246
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است