استانی 13:37 - 24 خرداد 1400
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
ایسنا/اصفهان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: امروز فرهنگ جامعه به حدی رسیده که مردم شیرهای خام و سنتی را می جوشانند، بنابراین جای نگرانی بابت آلودگی انگل توکسوپلاسماگوندی وجود ندارد.

نگران انگل توکسوپلاسماگوندی در شیرخام نیستیم

علیرضا ادیبان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خبری مبنی بر آلوده بودن شش درصد شیرهای استان اصفهان به نوعی انگل، اظهار کرد: مطرح شدن این موضوع در قالب یک موضوع پایان نامه دانشجویی مربوط به سال ۹۶-۹۵ بوده که بر روی شیر سنتی و خام موجود در بازار یک سری آزمایشاتی انجام و این انگل رصد و گزارش شده بود.

وی تاکید کرد: انگل توکسوپلاسماگوندی نوعی انگل تک یاخته است که در دنیا شایع و به وفور یافت می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در مقالات مختلف عنوان شده که ۱۱ درصد مردم آمریکا که زیر ۵۰ سال سن بودند و در معرض این انگل قرار گرفته اند، بدنشان نسبت به این انگل واکنش نشان داده و آنتی بادی ایجاد شده بود، اما اینکه انگل توکسوپلاسماگوندی عفونت های سنگین داشته باشد، جای بحث دارد.

وی با اشاره به احتمال قرار گرفتن این انگل به صورت ثانویه در شیر، اظهار کرد: این انگل در شیرهای پاستوریزه وجود ندارد و باید توجه داشت که این نوع انگل توسط حرارت کاملا از بین می رود و موضوعی نیست که حساسیت ایجاد کند.

ادیبان، به وجود این انگل در شیرهای خام اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که امروز فرهنگ جامعه به حدی رسیده که شیرهای خام و سنتی را می جوشانند، بنابراین جای نگرانی بابت آلودگی این انگل وجود ندارد.

وی درباره اینکه انگل توکسوپلاسماگوندی برای انسان چگونه ایجاد بیماری می کنتد، اظهار کرد: در اصل میزبان اصلی این انگل گربه است که عامل بیماری‌زا، از طریق مدفوع دفع می شود و در مواجه با رطوبت محیط تخم این انگل به نحوی تغییر می کند و به طور اتفاقی می تواند میوه و سبزیجات را آلوده کند، بنابراین احتمال وارد شدن به بدن انسان وجود دارد، اما اگر فرد شرایط بهداشت فردی را رعایت کند، مشکلی ایجاد نمی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اما، تاکید کرد: در مجموع این انگل برای زنان باردار بسیار خطرناک است و اگر وارد بدنشان شود، می تواند موجب سقط جنین و یا  عوارض جنینی از جمله کوری جنین شود.

وی ادامه داد: اگر تخم همین انگل را گاو و گوسفند مصرف کرده باشند، می تواند در ماهیچه دام، کیست ایجاد کند و شرایطی را ایجاد می کند که فرد با مصرف گوشت آن بیمار شود، اما با توجه به اینکه گوشت پخته می شود به طور معمول خطری ایجاد نخواهد شد، بنابراین توصیه می شود مردم از مصرف گوشت خام پرهیز کنند.

ادیبان گفت: به ندرت مقالاتی وجود دارد که این انگل از طریق شیر به افراد منتقل می شود، اما با توجه به اینکه افراد شیر خام را بعد از دادن حرارت مصرف می کنند، جای نگرانی نیست، اگر چه امروزه عمده شیر مصرفی توسط گاوداری های صنعتی تولید می شود که با دارا بودن شرایط بهداشتی تامین، خاطر مطمئن وجود دارد، بنابراین همواره بر ضرورت جوشاندن و حرارت شیرهای سنتی و خام توسط مردم تاکید می شود.

وی خاطرنشان کرد: به غیر از این انگل، موضوعات خطرناک تری همچون تب مالت از طریق شیر خام به انسان انتقال می یابد، با این وجود رعایت بهداشت فردی و همچنین تهیه شیر از منابع مطمئن و بهداشتی با شرایط پاستوریزاسیون در جهت پیشگیری توصیه می شود، اما اگر افراد شیر را در دمای مناسب حرارت دهند، مشکلی ایجاد نخواهد داشت.

انتهای پیام


11104766
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است