استانی 09:09 - 12 آذر 1401

درختان شکسته و افتاده کف جنگل؛ باروت آتش و پلی برای سیل

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: سالانه درصد بالایی از حوادث و بلایای طبیعی کشور در مازندران رخ می‌دهد و ریشه یابی این حوادث ردپای ساخت و ساز و تخریب بستر و حریم رودخانه‌ها، تجاوز به عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی را بیش از پیش هویدا می‌کند.

در سراسر مازندران ویلاها و خانه‌های زیادی در حاشیه و حریم رودخانه‌ها به صورت قانونی و غیرقانونی احداث شد و هر بارندگی خسارت‌های زیادی برجای می‌گذارد و در آخرین حادثه در مردادماه سال جاری بیش از پنج هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف در استان خسارت زده شده است.

علاوه بر این وجود درختان افتاده و شکسته جنگل و ورود آن در حوادث و سیلاب‌ها به رودخانه و گیرکردن پشت سدها و پل‌ها، خسارت حوادث طبیعی از جمله سیلاب را تشدید می‌کند و در مواقع آتش سوزی نیز این درختان شکسته و افتاده همانند باروت عمل می‌کنند.

اجرای قانون تنفس جنگل و ممنوعیت بهره برداری و برداشت چوب، دست و بال متولیان و مجریان را برای جمع آوری درختان افتاده و شکسته بسته است، از این رو ضروری بازنگری در قانون برای جمع آوری درختان شکسته و افتاده، پیشگیری از حوادث احتمالی و بروز خسارت‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

۴۲ مصوبه ستاد بحران اجرایی شد

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه پاشنه آشیل بحران‌ها آشفتگی در منشأ پاسخ است که باید بررسی و رفع شود، انجام کار تیمی و هماهنگی برای پیشگیری و مقابله با بحران‌ها را امری مهم و ضروری دانست و گفت: از ۴۲ مصوبه ستاد مدیریت بحران، ۴۵ درصد عملیاتی شده است.

درختان شکسته و افتاده کف جنگل؛ باروت آتش و تابوت سیل

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه مازندران رتبه سوم تخصیص اعتبارات ناشی از سیلاب را به خود اختصاص داده است، به حوادث سیل اخیر در استان اشاره و اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل تشدید سیلاب، انباشت درختان شکسته و افتاده و چوب آلات پشت سدها و پل‌ها بوده است.

وی ساخت وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها را از دیگر دلایل تشدید خسارت سیلاب‌ها بیان کرد و خواستار جلوگیری از احداث سازه‌ها در حریم و بستر رودخانه‌های استان شد و گفت: همچنین وجود درختان شکسته و افتاده علاوه بر اینکه آفات و بیماری‌ها را در جنگل گسترش می‌دهد سبب می‌شود تا در زمان سیلاب، سازه‌های تقاطعی یا پل‌ها دچار انحراف شود و در آتش سوزی‌ها نیز مشکلات دوچندان می‌شود.

وجود درختان شکسته و افتاده علاوه بر اینکه آفات و بیماری‌ها را در جنگل گسترش می‌دهد سبب می‌شود تا در زمان سیلاب، سازه‌های تقاطعی یا پل‌ها دچار انحراف شود محمدی بر لزوم اصلاح قانون تنفس جنگل تاکید کرد و گفت: عمده درگیری‌ها در آتش سوزی‌ها نیز درختان افتاده و شکسته است و باید این مشکل را طرف کرد.

وجود پل‌های ناایمن و فرسوده در مناطق مختلف مازندران و ارتفاع کم آنها خسارت حوادث از جمله سیلاب را در استان مضاعف کرده است، از این رو تأمین قطعات پیش ساخته برای بکارگیری آن در مواقع بحران و جلوگیری از انسداد مسیرها لازم به نظر می‌رسد.

مظاهر معافی فرماندار تنکابن با اظهار اینکه مازندران با پوشش جنگلی و طبیعی در معرض حوادث زیادی قرار دارد، وجود درختان افتاده و شکسته و پل‌های فرسوده و ناایمن را از جمله عوامل بروز خطر ذکر کرد و گفت: برای رفع مشکل پل‌های فرسوده لازم است قطعات پیش ساخته‌ای در غرب استان تهیه و فراهم کنیم تا در مواقع لزوم بکارگیری شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از مصالح رودخانه‌ها برای ساخت قطعات پیش ساخته بتنی و تهاتر برای تأمین بودجه و اعتبار آن استفاده کنیم، گفت: همچنین داشتن واحد اجرایی منسجم و واحد برای امدادرسانی و مدیریت بحران در غرب استان لازم است.

وجود سازه‌های غیرایمن و غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها از جمله عوامل بروز حوادث در مازندران به شمار می‌رود و واقعه سیلاب تابستان امسال این ادعا را بیش از هر زمانی اثبات کرد و خانه‌هایی که در بستر رودخانه احداث شده بودند، منجر به جان باختن چند نفر در سیلاب شد.

آب منطقه‌ای مازندران قرار است نسبت به شناسایی سازه‌های غیرمجاز در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اقدام کند و و این طرح با دستور استاندار مازندران در اولویت کاری متولیان امر قرار گرفته است.

سیل و زلزله و آتش سوزی بیشترین خسارت را در مازندران برجا می‌گذارند و از سوی دیگر وجود ۱۲۲ هزار خانه ناایمن و سکونت ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت در آن، ضریب خطر و حادثه را در استان دوچندان کرده است. طی سال‌های قبل چند روستای در معرض خطر در مازندران شناسایی شد که برای پیشگیری از حوادث طرح جابجایی آنها روی میز قرار گرفت و با گذشت زمان این طرح‌ها عملیاتی نشده است.

روستاهایی که نیازمند جابجایی هستند

علی اصغر آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن درباره جابجایی روستاهای پرخطر واسکول و فولادکوه از توابع شهرستان چالوس گفت: برای جابجای اهالی واسکول زمین در روستای متکارود و برای اهالی فولادکوه در مجاورت روستا تهیه شده است.

درختان شکسته و افتاده کف جنگل؛ باروت آتش و تابوت سیل

وی در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از شروط لازم برای جابجایی روستاهای در معرض خطر را تحویل اراضی قبلی به دولت و تهیه سند به نام دولت دانست و گفت: بسیاری از روستاییان برای این کار موافقت نمی‌کنند.

وی گفت: برای حل مشکل جابجایی روستاهای در معرض خطر باید از متقاضیان و ساکنان تعهد محضری گرفته شود تا هیچ گونه ساخت و سازی در محل قبلی انجام ندهند و دستگاه‌های خدمات رسان نیز از ارائه خدمات پرهیز کنند.

برداشت و جمع آوری نشدن درختان افتاده و شکسته به دلیل اجرای قانون تنفس جنگل و ممنوعیت برداشت از جمله مشکلات فراروی متولیان امر برای مدیریت بحران به شمار می‌رود، مهرداد خزایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تاکنون چهار فقره برداشت و جمع آوری درختان افتاده و شکسته در دستور کار منابع طبیعی قرار گرفت و هزار و ۷۰۵ مترمکعب چوب آلات افتاده نشانه گذاری شده که قرار است سه فقره در قالب مزایده به فروش رود.

وی گفت: براساس قوانین چوب آلات آورده سیلاب باید در قالب مزایده به فروش رود و ملزم به رعایت قانون هستیم.

مسائل متنوع از جمله وجود درختان شکسته و افتاده و فرسودگی پل‌ها، ساخت وسازهای بی رویه، تخریب و تجاوز بستر رودخانه و غیره سبب شده تا هر ساله ۳۰ درصد مخاطرات طبیعی مازندران را تهدید کنید و سالانه چند ده هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شود.


11753589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است