بازار 17:10 - 19 دی 1401

چاپ سیلک چیست و چه کاربردی دارد؟

چاپ سیلک چیست؟ چاپ سیلک یک روش مدرن چاپ است که امروزه به کار گرفته می‌شود. در این روش با استفاده از نوعی قالب به نام شابلون، می‌توان طرح مورد نظر را بر روی سطوح مختلف چاپ کرد. رایج‌ترین سطحی که چاپ سیلک بر روی آن صورت می‌گیرد، پارچه است. این موضوع، یکی از دلایل اصلی گسترش صنعت نساجی محسوب می‌شود. در حقیقت این روش نوین چاپ، سبب ایجاد تنوع بسیار زیادی در این صنعت شده است. در بخش‌های بعدی به طور کامل و مفصل درباره چاپ سیلک صحبت خواهیم کرد. 

 

 

این بخش به پاسخ این سوال که «چاپ سیلک چیست» اختصاص دارد. در حقیقت فرایند چاپ تصویر و طرحهای گوناگون، با استفاده از یک توری انجام می‌شود. این طوری که سوراخ‌های بسیار ریزی دارد، در یک قالب یا کلیشه قرار می‌گیرد. این کار برای چاپ تصاویر خاص، بر روی پارچه صورت می‌گیرد. در هر تصویر ممکن است قسمت‌هایی را ببینیم که نیازی به رنگ ندارند. این قسمت‌ها را بر روی توری مورد استفاده، با ماده‌ای مخصوص می‌پوشانند. این ماده امولوسیون است. تحت این شرایط است که می‌توان انواع مختلفی از تصاویر را روی پارچه چاپ کرد.

ضمن آشنایی با چاپ سیلک، به این موضوع پی بردید که چاپ سیلک چیست، به خواندن ادامه دهید تا در این باره اطلاعات کامل‌تری کسب کنید

انواع چاپ سیلک

 

انواع مختلفی از چاپ سیلک با توجه موارد استفاده آن وجود دارد. در حقیقت کاربرد چاپ سیلک از اهمیت زیادی برخوردار است. چون این مساله، نوع چاپ، ابزار مورد استفاده و روش‌های قابل انجام را تعیین می‌کند.

مثلا چاپ سابلیمیشن به دلیل هزینه های زیاد و استهلاک بسیار بالای دستگاه‌ها در کار‌های با حجم زیاد سود رسانی مطلوبی نخواهد داشت. در حالی که استفاده از چاپ سیلک با توجه به وجود شابلون و قابلیت چاپ یک تصویر خاص در تعداد نامحدود، برای کار‌های با حجم  و تعداد کم مناسب نیست. بلکه سود آوری آن در کار‌های با تعداد بالاست. برای اینکه مطلب بهتر برایتان جا بیفتد به این مثال توجه کنید. اگر چاپ سیلک برای ثبت تصویر بر روی پارچه مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند دستگاه‌های بیشتر مثل دایر خشک کننده هستیم. اما چاپ بر روی سطوحی مثل نایلون، نیازی به این نوع دستگاه‌ها ندارد.

 

مراحل چاپ سیلک

 

از آن‌جا که موارد استفاده از چاپ سیلک متنوع است، مراحل چاپ نیز می‌تواند با توجه به کاربرد آن، متفاوت باشد. برخی از این اقدامات، قبل از اجرای چاپ باید انجام بگیرد. در حالی که نکات دیگری هستند که باید در حین چاپ و بعد از انجام فرایند چاپ به آن‌ها توجه شود. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم‌کرد. 

 

نکاتی که قبل از چاپ سیلک باید انجام شوند

 

در ابتدای مقاله گفتیم که برای اجاره چاپ سیلک نیازمند نوعی توری مخصوص هستیم. یعنی قبل از هر کاری باید این توری را تهیه کرد. نکته بسیار مهم بعدی سوراخ‌های موجود در این توری هستند. هر چقدر این تعداد این سوراخ‌های ریز بیشتر باشد، بهتر است. چرا که تصویر چاپ شده بر روی پارچه از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

توری‌های مورد استفاده معمولا از جنس پلی استر و یا ابریشم هستند. نکته دیگری که قبل از چاپ باید رعایت شود، ترکیب مواد حساس کننده به نسبت‌های معین، و افزودن آن‌ها بر سطح توری است.

 

نکاتی که حین چاپ سیلک باید رعایت شوند

 

باید بدانید که چاپ سیلک تنها به روش دستی انجام نمی‌گیرد. به طوری که برخی از شرکت‌ها با پرداخت هزینه و خرید دستگاه‌ها مورد نیاز، این کار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. در شرکت‌هایی که کار چاپ سیلک به شکل دستی صورت می‌پذیرد، کارکنان باید با رعایت نکاتی به انجام درست کار نظارت داشته باشند. این نکات عبارتند از آماده بودن میز کار و رنگ‌های مورد استفاده، آماده کردن لاستیک اسکویجی و دسته رابر و همینطور شابلون‌هایی که به وسیله آن‌ها تصاویر مختلف را روی پارچه چاپ می‌کنند. 

 





کاربرد چاپ سیلک

 

تنوع و زیبایی چاپ سیلک سبب شده است که این نوع چاپ در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد. در واقع موارد استفاده از چاپ سیلک بسیار متنوع و گسترده است. چاپ سیلک تنها در صنعت نساجی کاربرد ندارد. می‌توان گفت که این نوع چاپ در سال‌های اخیر بیشتر صنایع را به خود وابسته کرده است. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌تزین این صنایع، صنعت خودروسازی است که از چاپ سیلک بر روی سطوح فلزی و غیر فلزی بهره می‌برد. 

این روش چاپ در تولیدی‌های مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، قطعات الکترونیکی، لوازم پزشکی، ظروف یکبار مصرف، لوازم ورزشی و…. کاربرد دارد. شما در طول روز می‌توانید نمونه‌های زیادی از کاربرد‌های این روش را بر روی خودرو‌ها، طرح‌های ساده روی بادکنک، و بسته‌بندی‌ مواد غذایی مورد استفاده‌تان، مشاهده کنید

مزایا چاپ سیلک

 

با خواندن این مطلب و آشنایی با چاپ سیلک، حتما به مزیت‌ها و برتری‌های این روش پی برده‌اید. در این بخش به طور مختصر به مزایای این نوع چاپ که سبب گسترش آن در اکثر صنایع شده است، می‌پردازیم.

یکی از مزایای مهم که سبب محبوبیت چاپ سیلک شده، کیفیت بالای آن است. تنوع طرح‌، رنگ و تصاویر مزیت دیگری است که با استفاده از چاپ سیلک از آن برخوردار خواهید شد. افزون بر این‌ها چاپ سیلک در قیاس با سایر روش‌ها ارزان‌تر است. با توجه به این موضوع شما می‌توانید با بهره‌گیری از چاپ سیلک، ترکیبی از کیفیت، تنوع و ارزانی را در محصولات خود مشاهده کنید.

 

رنگ مخصوص چاپ سیلک

 

در چاپ سیلک از انواع مختلف رنگ، از رنگ‌های پایه روغنی گرفت تا رنگ‌ های پایه آب استفاده می‌شود. در واقع انواع رنگ با توجه به سطح مورد نظر، انتخاب می‌شود. هر کدام از این رنگ‌های داری حلال مخصوص خود هستند. رنگ‌های pp و pvc از جمله رنگ‌های با حلال ریتاردر هستند. در حالی که حلال رنگ‌های پایه روغنی، بنزین است. نکته مهم و قابل توجه دیگر درباره رنگ‌های مخصوص چاپ سیلک این است که شما نیازی به تهیه همه رنگ‌ها برای ایجاد تنوع ندارید. بلکه می‌توانید در صورت داشتن 5  رنگ اصلی و ترکیب آن‌ها، سایر رنگ‌ها را نیز به دست آورید. رنگ‌های اصلی شامل آبی، زرد، سفید، قرمز و مشکی می‌شود. 





اقدامات پس از چاپ سیلک

 

درست بعد از اتمام کار چاپ سیلک، مرحله جدیدی شروع می‌شود. در واقع در این نوع چاپ نیز، خشک کردن اصولی رنگ، مثل چاپ تراکت، اهمیت دارد. این نکته را در نظر بگیرید که خشک شدن رنگ باعث تثبیت آن بر روی پارچه می‌شود. در غیر این صورت، رنگ روی پارچه ثابت نبوده و به آسانی از بین خواهد رفت.

همانطور که رنگ در کار های ساده‌تری مثل چاپ تراکت فوری نیاز به خشک شدن دارد، در فرایند چاپ سیلک نیز باید به این مرحله دقت لازم را داشته باشید.



تفاوت بین سیلک اسکرین و چاپ سیلک

 

در این مقاله با فرایند چاپ سیلک به طور کامل آشنا شده‌اید. به طوری که می‌دانید در این روش با کمک یک توری و شابلون‌هایی که بر روی آن قرار می‌گیرند، طرح را بر روی سطوح مختلف اجرا می‌کنند. اما باید بدانید که روش دیگری وجود دارد که چاپ سیلک دیجیتال یا اسکرین نامیده می‌شود. در این روش تمامی طرح‌ها و تصاویر در رایانه طراحی شده و با استفاده از چاپگر لیزری، آن را بر روی سطوح مورد نظر به چاپ می‌رسانند. برای مثال  در چاپ تراکت  فوری، از این روش کمک می‌کیرند. اجرای چاپ اسکرین یا دیجیتال  با سرعت بالایی انجام می‌شود. اما همچنان از نظر کیفیت و ماندگاری در سطح پایین‌تری نسبت به چاپ سیلک شابلونی دارد.

 


11781731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است