اجتماعی 12:58 - 08 خرداد 1402

ملتی که حس کند تاریخ شریف دارد به استعمار بیگانه تن نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار مهر، همایش امام خمینی (ره) احیاگر هویت و تمدن اصیل ایرانی هم اکنون در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در این برنامه حسن رحیم پور ازغدی، نظریه پرداز گفت: آنچه به نام میراث‌فرهنگی و گردشگری داریم، بر اساس درک خودمان نبوده، بلکه طوطی وار به دستمان رسیده است. ما قدر میراث خودمان را نمی‌دانستیم. بسیاری از آثار را بردند، وقتی گفتند آثارمان در موزه‌های کشورهای دیگر است، فهمیدیم که مهم بوده‌اند.

وی افزود: امام (ره) در وصیتنامه و سخنرانی‌هایش بارها می‌گفت ما عزت ایران را می‌خواهیم، درحالی که قبلاً فقط ایران را به قالی، توریست و نفت می‌شناختند. خیلی‌ها نمی‌دانستند ایران کجاست. اولین شهر مدرن در تونس چون محل استقرار تاجران مسلمان ایرانی بود، توسط ایرانی‌ها ساخته شد. کاروان مهاجران ایرانی در آنجا استقرار پیدا کرد و زمانی که آنجا را ساختند به آن شهر کاروان گفتند که الان به نام قیروان شناخته می‌شود. کلمه بغداد فارسی هم است، شهر را هم ایرانی‌ها ساختند. بیش از ۶۰ درصد معماران، فقها، متکلمین، شیمیدان‌ها، منجمان، مهندسین در تمدن اسلامی ایرانی بودند. یکی از مأموریت‌های وزارت میراث، دانستن همین موضوعات است.

رحیم پور ازغدی افزود: من هیچ جای دنیا ندیدم که روی آثار یادگاری بنویسند، بخشی از مردم فرهنگ نگاه کردن به آثار تاریخی را ندارند، چون معنایی که به ما گفتند چیز قابل دفاعی از این آثار نمی‌سازد. برخی نوشتند که معماری تخت جمشید ایرانی نیست، بلکه یونانی یا رومی بوده است. برخی می‌گویند ایرانی نبوده، چطور اینجا ساخته شده است. این ساختمان‌ها را با خون، گوشت و پوست بردگان ساخته اند؛ اما اینها را در اهرام مصر و چین نمی‌بینید، بلکه می‌روید و عکس می‌اندازید، پس هر توضیحی بدهید، همان برداشت می‌شود.

این نظریه پرداز با بیان خاطره‌ای از دروغ سازی درباره اتفاقات جزیره‌ای در زنگبار گفت: در آنجا برده داری می‌کردند و برده‌های زیادی را کشتند، ولی راهنما طور دیگری به توریست دروغ می‌گوید و اعلام می‌کند که در اینجا اروپایی‌ها برای آفریقایی‌ها بیمارستان ساخته‌اند!

وی گفت: شما در وزارتخانه میراث فرهنگی حتماً پژوهشگاه‌هایی دارید که بتواند درباره هر نقطه‌ای از تاریخش بگوید. ملتی که احساس کند تاریخ شریف دارد، به استعمار بیگانه تن نمی‌دهد. برخی می‌روند در خارج از کشور دستشویی تمیز می‌کنند، ولی با افتخار می‌گویند خارج از کشور بوده‌ام. حتی فارسی هم به سختی حرف می‌زنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه ما باید سرمان را با تاریخ کهن بالا بگیریم، نه کشورهایی که هیچ تاریخی ندارند، گفت: وقتی اسم اسکندر یا چنگیز را روی بچه‌ها می‌گذاریم، آیا می‌دانیم این افراد چه کسانی بوده‌اند؟ من نمی دانم آیا وزارت میراث، پژوهشگاه میراث دارد یا نه و افراد با سوادی دارد که غرب را بشناسند یا خیر. ترویج این اطلاعات کار پژوهشگاه هاست.


11902772
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است