اجتماعی 16:56 - 17 خرداد 1402

لایحه کنونی عفاف و حجاب بر پایه سکولاریزم تنظیم شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی توکلی حقوقدان و استاد دانشگاه در نشست خبری نخبگانی با موضوع بررسی و نقد لایحه و حجاب گفت: ما پیش از این به هیچ روشی نمی‌توانستیم ثابت کنیم که در قوه قضائیه سستی و ضعف و مشکل وجود دارد اما این لایحه به خوبی نشان داد قوه قضائیه چقدر مشکل دارد.

این استاد دانشگاه افزود: این لایحه به گونه‌ای است که انگار نویسندگان آن با آمرین به معروف مشکل دارند. وقتی از قوه قضائیه حرف میزنیم منظور نویسندگان این لایحه است. البته باید رئیس قوه قضائیه نسبت به این لایحه پاسخگو باشد. در لایحه‌ای که خود قوه قضائیه نوشته است اگر آمر به معروف در حین انتقاد و نهی از منکر توهین کند با وی برخورد می‌شود و علاوه بر آن به مجازات‌های تکمیلی در بند ۲۳ قانون اسلامی محکوم و از حقوق اجتماعی هم محروم می‌شود. نویسنده این قانون با یک عینک بدبینی به آمران به معروف نگاه می‌کند.

توکلی با بیان اینکه دولت برای اصلاح این لایحه کمی آبروداری کرد و فهمیده بود که این لایحه خیلی آبروریزی است؛ گفت: دولت تلاشش فقط این بود که جریمه نقدی را از ۳۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان برساند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه لایحه قوه قضائیه با عینک سکولاریسم و بر پایه سکولاریزم ترسیم شده است؛ گفت: در هیچ کشوری قانون لجن مال نمی‌شود و در صورت لزوم خیلی شفاف و صریح گفته می‌شود که قانون دیگر وجود ندارد یا تغییر می‌کند اما اینکه ما قانونی بنویسیم اما طوری عمل کنیم که انجام نشود قانون را تضعیف کرده ایم. اگر به گونه‌ای عمل کردیم که قانون اجرایی نشود هیمنه و اقتدار قانون از بین می‌رود و مردم دیگر برای قانون ارزش قائل نمی‌شوند.

وی با اشاره به وظایف دستگاه انتظامی در این لایحه گفت: میزان اختیارات پلیس را در ایران و در کشورهای غربی مقایسه کنید. من فکر می‌کنم کسانی که این لایحه را نوشته اند نگاهشان به کشورهای غربی بوده است.

توکلی گفت: امروز پلیس ما برای کوچک‌ترین اقدام نیازمند دستور قضائی است. این موضوع در برخی از موارد خوب است و موجب جلوگیری از خود سری‌ها می‌شود اما زیاده روی در این کار باعث می‌شود مردم اعتماد به پلیس نداشته و دیگر پشتیبانی پلیس را نداشته باشند. پلیس دیگر کارمندی است که نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: با این لایحه بی حجابی تخلف تلقی شده است و مأمور انتظامی هیچ دخالتی نمی‌تواند داشته باشد ما نمی‌توانیم در این موضوع انتظاری از پلیس داشته باشیم. با این لایحه هیمنه پلیس شکسته است.

وی با بیان اینکه اگر ماده ۶۳۸ قانون مجازات‌های اسلامی که از ابتدای انقلاب مطرح شده بود اجرا می‌شد؛ عملاً نیاز به گشت ارشاد هم نبود گفت: طراحان لایحه مدعی شدند که ما با دوربین چهره نگاری می‌کنیم و از طریق پیامک اطلاع می‌دهیم. اگر دنیا به این درجه از پیشرفت رسیده است که از دوربین‌ها و از روی چهره هویت فرد را تشخیص می‌دهند و ما هم از لحاظ اقتصادی به چنان گشایشی رسیده‌ایم که در تمام خیابان‌ها و معابر این دوربین‌ها را قرار دهیم چرا با بی حجابی فقط برخورد کنیم. با این دوربین‌ها فروش مواد مخدر در پارک‌ها و بساط همه این موارد بزهکاری را هم جمع کنیم. چرا این مقوله را فقط به بی حجابی منوط کرده‌ایم.

توکلی با تاکید بر اینکه صحبت ما استرداد لایحه و سپس تنظیم بهتر آن است گفت: واقعاً چه شد که قوه قضائیه تصمیم گرفت چنین لایحه‌ای را طراحی کند. البته مشکل اصلی ما این لایحه نیست. مشکل ما این است که در قوه قضائیه چه اتفاقاتی می‌گذرد که به این لایحه رسیدیم.


11909961
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن افزایش یابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: امسال توجه جدی تری به مسئله مسکن کارگری با همکاری کارفرمایان خواهیم داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا اعلام کرد که گزارش‌های خبری در خصوص شکایت فرمانده فراجا از دروازه‌بان باشگاه استقلال صحت ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب قانون افزایش جرایم راهنمایی رانندگی هنوز این قانون برای اجرا به پلیس راهور ابلاغ نشده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است