اقتصادی 15:32 - 25 فروردین 1400
/تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها/
اعضای هیات مدیره هریک از دو انجمن بزرگ صنعت قطعه‌سازی کشور (سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و انجمن همگن نیرو محرکه قطعه‌سازی) طی هفته گذشته و هفته جاری، اولین جلسات خود با هدف بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو، قطعات و موانع پیش‌رو تشکیل داده‌اند که در نتیجه آن مشخص است، کماکان دغدغه‌های اصلی سال گذشته همچنان به سال جاری نیز منتقل شده و قطعه‌سازان کشور همچنان با دو معظل کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را با خود حمل می‌کنند.

کوله‌بار دغدغه‌های سال گذشته همچنان بر دوش صنعت قطعه‌سازی

در این رابطه، مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در جلساتی که با مدیران دو خودروساز در پایان سال گذشته و همچنین در ابتدای سال جاری برگزار شده، اعلام کرده ایم که دغدغه‌های اصلی که در سال ۱۳۹۹ برای صنعت قطعه‌سازی کشور وجود داشت و به سال ۱۴۰۰ نیز منتقل شده است، اظهار کرد: عملا مسائلی حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با مدیران دو خودروساز داشتیم، بحث گمرک و اینکه مبنای محاسبه نرخ ارز در گمرک تغییر کرده بود، مطرح شد که خوشبختانه طی روزهای اخیر مرتفع شده و طبق سنوات گذشته به همان ۴۲۰۰ تومان بازگشته است. اما همچنان معضل اصلی بحث کمبود نقدینگی و قیمت‌ خودرو است که بایستی حل شود. بحث نقدینگی همچنان در شرایط سابق قرار دارد که ریشه و منشاء این کمبود نقدینگی، همان قیمت‌گذاری دستوری است و خودروسازان را به دردسر انداخته است و در سال جاری نیز کماکان این مشکلات را با خود حمل کرده‌ایم.

این مقام صنعتی، تاکید کرد: باتوجه به اینکه سال مانع‌زدایی‌هاست، امیدوار هستیم در سال جاری همانطور که مقام معظم رهبری نیز دستور داده‌اند، درصد قابل توجهی از موانع، علی‌الخصوص موانعی که داخلی بوده و هیچگونه ارتباطی هم با تحریم‌ها و شرایط سیاست‌های خارجی ما ندارند، برطرف شوند. تحقق تیراژ هدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۰، مشروط بر رفع چالش‌ها و موانع پیش‌روی دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و در راس آن، کمبود نقدینگی است.

بیگلو تصریح کرد: ضمن اینکه طی چند ماهه اخیر چالشی دیگری نیز برای صنعت قطعه‌سازی کشور ایجاد شده است. باتوجه به اینکه تخصیص فولاد به قطعه‌سازان در بورس کالا دچار مشکل شده، سیاست‌های اتخاذی وزارت صمت در حوزه سهمیه‌بندی ورق فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان و روش‌های اجرایی در سامانه بهین‌یاب، قطعه‌سازان را در تامین فولاد دچار چالش کرده است و آن‌ها را به سمت خرید از بازار آزاد سوق می‌دهد؛ باتوجه به همان مشکلات نقدینگی، تامین از بازار آزاد نیز برای قطعه‌سازان مقدور نیست.

ایسنا، موضوع تخصیص فولاد در بورس کالا به قطعه‌سازان را د دست بررسی دارد و به زودی به آن خواهد پرداخت.

تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" در انجمن همگن قطعه‌سازی کشور

طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، در دیدار اعضای هیات مدیره این انجمن با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، به بررسی نقطه نظرات مطرح شده توسط اعضای هیات مدیره در رابطه با عملکرد سال گذشته و انچه که بایستی در سال جدید مورد توجه قرار گیرد. پرداخته شد.

آرش محبی‌نژاد-دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور- در این دیدار به تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" در انجمن مذکور اشاره کرده و گفت:  این کمیته از ابتدای سال به ریاست محمدرضا نجفی‌منش (رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی) تشکیل شده و آمادگی دارد تا با کمیته‌های مشابه در صنایع خودروسازی از جمله گروه صنعتی ایران‌خودرو همکاری داشته باشد.

وی افزود: در سال‌ گذشته که سالی سخت هم به سبب تحریم و کرونا بود، شاهد تلاش صنعت خودرو کشور برای افزایش ساخت داخل محصولات بوده‌ایم و پایان مونتاژکاری، دستاورد ارزشمندی بوده که در سایه تکیه بر توان صنعتگران داخلی به دست آمده است.

محبی‌نژاد ضمن اشاره به شعار سال جاری، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر و به ویژه سال گذشته، بارها اعلام و پیگیری کردیم که برای تحقق واقعی رونق تولید و جهش تولید، نیازمند این هستیم که موانع دست و پا گیر تولید برداشته و پشتیبانی‌های لازم انجام شود. در صورتیکه موانع زائد در حوزه فعالیت صنعتگران کشور برچیده شود و پشتیبانی‌های لازم نیز صورت بگیرد؛ تحقق واقعی تولید را در سال ۱۴۰۰شاهد خواهیم بود.

واردات قاچاقی لوازم یدکی و عدم همکاری نظام بانکی؛ مصداق بارز عدم‌پتیبانی از تولید در سال گذشته

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تصریح کرد: با وجود تحریم‌های همه جانبه و محدودیت‌های غیرقابل انکار کرونائی، قطعه‌سازان کشور جریان تولید را حفظ کردند اما جهش تولید در این بخش نیازمند پشتیبانی‌های لازم از جریان تولید بود که متاسفانه آنطور که باید و شاید انجام نشد. واردات قاچاق لوازم یدکی و عدم همکاری نظام بانکی دو مورد از مهمترین مصداق‌های عدم پشتیبانی از جریان تولید کشور در سال گذشته بوده است.

محبی‌نژاد معتقد است که زنجیره تامین صنعت خودرو کشور به عنوان تولیدکننده بایستی مورد حمایت‌های قانونی، دولتی و حکومتی قرار گیرد و از سوی دیگر به عنوان تامین‌کننده نیازهای خط تولید محصولات نهائی خودروسازان، توجه به موانع موجود در مسیر قطعه‌سازان کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از قطعه‌سازان کشور بابت همتی که در سال ۱۳۹۹ رقم زدند، اظهار کرد: آنچه که در سال گذشته شاهد بودیم، مصداق کامل ایثار و جهاد از سوی زنجیره تامین بوده که منجر به رقم خوردن اتفاقی بسیار بزرگ در تولید خودرو کشور شده است. ما در سال گذشته در عمل نشان دادیم که خودروساز و قطعه ساز در یک کشتی هستند و حیات هر یک به دیگری وابسته است. امید است در سال ۱۴۰۰ نیز این روال بیشتر و بهتر از گذشته ادامه داشته باشد.

وی تولید بیش از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، کاهش خودروهای ناقص به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه تا پایان فروردین ۱۴۰۰، رشد متوسط ۶۷ درصدی در تولید خودروهای دیزل در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ و کاهش شدید سهم خودروهای مونتاژی در آمار تولید سال ۱۳۹۹ را به عنوان آمارهایی توصیف کرد که نشان دهنده همکاری موثر بین ایران خودرو و زنجیره تأمین خود در سال گذشته است.

همچنین در این دیدار مطرح شد که موضوع صنعت خودرو در نخستین جلسه سران قوا در سال ۱۴۰۰ مطرح خواهد شد.

انتهای پیام


11025847
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است