استانی 10:06 - 29 شهریور 1400
ایسنا/مرکزی معاون دانشجویی دانشگاه اراک گفت: کمبود خوابگاه‌ها در شهر اراک به دلیل جمع‌شدن خوابگاه‌های خصوصی و همچنین کمبود بودجه جهت تامین تغذیه دانشجویان از جمله نگرانی‌های بزرگ دانشگاه‌ها و بویژه دانشگاه اراک در صورت حضوری شدن آموزش در دانشگاه هاست.

خوابگاه‌ و تغذیه دانشجویی، دوچالش مهم در مسیر حضوری شدن دانشگاه‌ها

دکتر علیرضا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت تمام شده هر پرس غذا برای هر دانشجو قبل از انتشار ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها ۷.۵۰۰ الی ۸ هزار تومان بوده ‌است در حالیکه هم‌اکنون میانگین قیمت تمام شده هر پرس غذا برای هر دانشجو بین ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان است و نکته مهم این است که برای این افزایش بودجه‌ای پیش‌بینی نشده ‌است.

وی ادامه داد: با جمع شدن خوابگاه‌های خصوصی پس از تعطیلی دانشگاه‌ها، یکی از معضلات کنونی دانشگاه‌ها، کمبود خوابگاه در شهر اراک است. بنابر صحبت‌های انجام شده در کمیسیون دانشجویی استان تصمیم بر آن شد که فضاهای بلااستفاده در اختیار نهادهای دیگر، شناسایی و به ‌عنوان خوابگاه در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که البته این مهم هنوز قطعی نیست.

بهرامی درخصوص آموزش مجازی توضیح داد: طبیعتا آموزش مجازی اثرگذاری آموزش حضوری را ندارد و نمی‌تواند جایگزین آن باشد، اما با توجه به شرایطی که دانشگاه‌ها را ملزم به حرکت به سمت آموزش مجازی کرد می‌توان گفت که این فعالیت و شکل گیری فضای آموزشی مجازی در مدت زمان کوتاه اقدامی مثبت و گامی بزرگ بوده‌ و پتانسیل‌های خوبی را در فضای آموزشی به‌وجود آورده ‌است که بکارگیری آنها موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه و خروج از قیدوبند موقعیت زمانی و مکانی ‌است.

وی با بیان اینکه که ورود دانشگاه ها به عرصه آموزش مجازی قطعا نیازمند چندین سال کار بود ولی شرایط کرونایی باعث شد این مهم به سرعت عملیاتی شود، ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های مثبت فضای آموزش مجازی به‌ طورقطع می‌توان گفت که در آینده نیز از این پتانسیل‌ها استفاده خواهد شد و آموزش به‌ صورت ترکیبی خواهد بود که البته قسمت اعظم آن حضوری و قسمتی نیز مجازی ادامه خواهد داشت و آموزش مجازی کنار گذاشته نمی‌شود.

بهرامی بیان‌ کرد: زنده بودن دانشگاه وابسته به حضور دانشجویان است و عدم حضور دانشجو و نداشتن مطالبه دانشجو از فضای دانشگاه، یک چالش محسوب می شود. خوشبختانه واکسیناسیون دانشجویان در حال انجام است و دانشگاه نیز بازگشت به آموزش حضوری را از دانشجویان مقطع دکتری آغاز کرده ‌است و آموزش آنها به ‌صورت حضوری است. آموزش دانشجویان ارشد نیز به صورت ترکیب آموزش حضوری و مجازی و درخصوص دانشجویان کارشناسی نیز فقط دروس عملی حضوری خواهد بود. امید است در صورت تکمیل واکسیناسیون دانشجویان، آموزش دانشجویان ارشد نیز تماما به‌صورت حضوری انجام شود و از بهمن ماه شاهد حضور دانشجویان کارشناسی باشیم.

وی افزود: یکی از اهداف کمیسیون آموزشی دانشگاه برگزاری ارزشیابی‌ها به ‌صورت حضوری است چراکه یکی از نقاط ضعف آموزش مجازی در نحوه برگزاری امتحانات و ارزشیابی است که امید است با مهیا کردن شرایط بتوانیم امتحانات ترم جاری را به ‌صورت حضوری برگزار کنیم.

وی درخصوص نقاط ضعف آموزش مجازی اضافه ‌کرد: خارج شدن از قوانین و الزامات حضور در کلاس درس از جمله نقاط ضعف این نوع از آموزش است، مثلا راستی آزمایی جهت شناخت کسی که در کلاس یا در جلسه امتحان به ‌صورت مجازی حضور دارد، وجود ندارد. اما دسترسی به کلیپ و فیلم‌های آموزشی خارج از زمان کلاس از جمله نقاط قوت این فضاست.

بهرامی اظهار کرد: با وجود آنکه هزینه‌های دانشگاه ها کاهش پیدا کرده ‌است اما بودجه ای نیز به دانشگاه‌ها اختصاص نیافته تا برای دانشگاه سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: دانشگاه اراک در حال حاضر دارای ۷۵۰۰ دانشجو، ۳۰۰ عضو هیئت علمی و ۱۵۰۰ ظرفیت خوابگاهی است. جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌ها در نیم‌سال تحصیلی پیش رو اتاق‌ها به‌ صورت تک نفره یا حداکثر دونفره به دانشجویان اختصاص می‌یابد. در چند ترم اخیر که آموزش به صورت مجازی بود بنا بر آن بود که در صورت امکان کلاس‌های عملی برگزار نشود، اما درصورت برگزاری و ثبت نمره، دانشجویان درصورت تمایل به یادگیری بهتر می‌توانند چند جلسه در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.

انتهای‌پیام


11235960
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است