اقتصادی 04:14 - 12 فروردین 1402

فراز و نشیب قیمت طلا در ۱۴۰۱/ قیمتها به کدام سو می رود؟

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت انس جهانی طلا در سال ۱۴۰۱ درگیر فراز و نشیب‌های زیادی شد به شکلی در این سال تا ۳۰۰ دلار نوسان داشت. همزمانی این اتفاق با نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد منجر به رکوردهای عجیب قیمت سکه و طلا در بازار ایران شدند.

بر این اساس، نخستین روز کاری سال ۱۴۰۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و سکه امامی ۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان قیمت داشتند. با این حال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال هر گرم طلای ۱۸ عیار از مرز ۳ میلیون تومان گذشت و سکه بهار آزادی رکورد ۳۵ میلیون تومانی را شکست که بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را ثبت کردند.

همچنین نگاهی به نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سالی که گذشت نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار، در مسیر صعودی قرار داشت و از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در خرداد ماه رسید. بعد از این قله و در تابستان سال ۱۴۰۱، طلا کم کم آرام گرفت و دوباره به نقطه صفر خود در سال گذشته برگشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۲۸ مرداد ماه، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد که کمترین رقم آن در سال مورد بحث بود.

فراز و نشیب قیمت طلا در ۱۴۰۱/ قیمتها به کدام سو می رود؟

البته در روزهای پایانی سال با کاهش فشار از بازار آزاد ارز، قیمت سکه امامی و طلای ۱۸ عیار که به ترتیب قله‌های ۳ میلیون تومان و ۳۵ میلیون تومان را فتح کرده بودند نزولی شده و طلا به طور میانگین روی قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شناور شد. از آن سو نیز قیمت سکه در مقطعی به کمتر از ۲۴ میلیون تومان رسید.

با این حال با ورود به هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ نوسانات مجدد به بازار سکه و طلا بازگشت. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در هفته دوم فروردین قیمت سکه امامی در محدود ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده است.

این در حالی است که هر گرم طلای ۱۸ عیار و سکه امامی در روز پنجم فروردین به ترتیب با قیمت دو میلیون و ۵۵۸ هزار تومان و ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شده بود.

البته باید اشاره شود که بازار تهران به صورت رسمی از روز چهاردهم فروردین‌ماه شروع به کار می‌کند و فعلاً معاملات در این بازار به صورت حدودی است؛ بنابراین طلا و سکه با قیمت‌های قبل از تعطیلات عید محاسبه می‌شود.

در واقع زمانی قیمت‌ها حالت رسمی به خود پیدا می‌کند که در بازار معاملات اتفاق بیفتد و به صورت فیزیکی در بازار خرید و فروش و مبادلات انجام شود. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در ادامه مسیر ۱۴۰۲ که احتمال افزایش قیمت انس جهانی به دلیل شرایط اقتصادی آمریکا وجود دارد، قیمت طلا و سکه در بازار ایران که منتظر شنیدن اخبار مثبت از توافقات دولت با کشورهایی همچون عربستان است، به کدام سمت و سو خواهد رفت.


11852757
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به رفع محدودیت‌های پروازی و بازگشت حالت عادی مسافران حتما از آخرین وضعیت پروازی خود مطلع شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک گفت: میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۵ محور شریانی و غیر شریانی در تمامی محور‌های جنوبی کشور همچنان به دلیل سیل و آبگرفتگی مسدود است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است