بازار 12:15 - 17 دی 1401

ایا استفاده از IUD مسی باعث افزایش وزن می شود؟

افزایش وزن برای زن و مرد و در هر سنی رخ می‌دهد اما این موضوع دغدغه تعداد زیادی از زنان است. زنان به واسطه حساسیت خود بر روی چاقی و لاغری، بیشتر از مردان از افزایش وزن خود شکایت می‌کنند. به طور معمول زنان این موضوع را مطرح می‌کنند که پس از استفاده از روش‌های ضدبارداری و کنترل بارداری، دچار افزایش وزن شده‌اند. این موضوع که آیا این شک درست است یا نه را در ادامه بررسی می‌کنیم اما افزایش وزن، آخرین چیزی است که در مراحل کنترل بارداری باید روی آن حساس باشید زیرا مسائل بسیار مهم‌تری در این‌باره وجود دارد. برخی از زنان از روش IUD مسی برای کنترل بارداری خود استفاده می‌کنند. آیا استفاده از IUD مسی باعث افزایش وزش در زنان می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در ابتدا شاید لازم باشد که بدانید IUD چیست و چگونه عمل می‌کند. IUD یک وسیله پزشکی T شکل است که به منظور جلوگیری از بارداری در رحم زنان کاشته می‌شود. تنها یک IUD مسی به نام ParaGard وجود دارد. این IUD به طور مداوم مس را در پوشش رحم آزاد می‌کند. مس‌های آزاد شده، اسپرم‌ها را می‌کشند و از لقاح جلوگیری می‌کنند. البته IUD های دیگری نیز وجود دارند که با روش‌هایی متفاوت از بارداری جلوگیری می‌کنند. همچنین شما به عنوان مصرف‌کننده‌ی IUD باید بدانید که آنها از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند و در صورتی که در معرض ابتلا هستید، حتما از کاندوم استفاده کنید.

IUD ها بیشترین تاثیر را در جلوگیری از بارداری و از بین بردن اسپرم‌ها در بین روش‌های ضدبارداری دارند. IUD مسی به مدت 10 سال خیال شما را آسوده خواهد کرد و مس‌های موجود در آن، اسپرم‌های داخل رحم را از بین می‌برند. البته بهتر است در شرایط خاص از آزمایشات پزشکی جهت بررسی وضعیت بارداری خود استفاده کنید؛ البته درصد خطای IUD مسی بسیار پایین است.

آیا استفاده از IUD مسی عوارضی دارد؟

با توجه به این موضوع که IUD های مسی، هورمونی نیستند پس عوارض جانبی بسیار کمی نسبت به IUD هورمونی دارند اما در برخی شرایط عوارض زیر پس از استفاده از IUD مسی دیده شده است:

  • ترشحات واژن
  • خونریزی ناگهانی یا خونریزی بین پریودها
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • التهاب واژن
  • کمردرد
  • کم خونی
  • گرفتگی
  • قاعدگی‌های سنگین
  • درد شدید در دوران قاعدگی

در برخی موارد این احتمال وجود دارد که IUD مسی از بدن شما خارج شود. البته این موضوع بسیار کم دیده شده است اما بهتر است نسبت به شرایط زیر آگاه باشید:

  • بلافاصله بعد از زایمان یا بعد از سقط جنین از IUD استفاده کرده‌اید
  • پریودهای سنگین و درد شدید قاعدگی دارید
  • تا به حال باردار نشده‌اید
  • زیر 20 سال سن دارید
  • قبلا یک IUD را خارج کرده‌اید

نحوه صحیح نگهداری و مراقبت‌های مناسب از IUD مسی می‌تواند طول عمر نگهداری آن در بدن شما را بیشتر کند. در برخی مواقع به دلیل عدم صحیح نگهداری IUD، ممکن است سوراخ شود و باعث زخم یا عفونت رحم شما گردد. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید تا IUD را از بدن شما خارج کند.

آیا استفاده از IUD مسی باعث افزایش وزن من می‌شود؟

شواهد حاکی از این است که زنان بسیاری پس از استفاده از IUD مسی، این موضوع را مطرح کرده‌اند که IUD مسی باعث افزایش وزن آنها شده است اما در ادامه تحقیقات همچین موضوعی را تایید نکرده است. شواهد علمی در این‌باره قطعی نیستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که زنان مسن پس از استفاده از IUD مسی، دچار اضافه وزن شده‌اند. برخی از زنان در طول سال‌های باروری خود تمایل به چاقی دارند و این موضوع به استفاده از IUD مرتبط نمی‌شود. در ادامه برخی از گزارشات نشان می‌دهند که افزایش وزن در زنان با افزایش سن در آنان ارتباط مستقیم دارد پس این موضوع نیز به استفاده از IUD مسی مرتبط نمی‌شود.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که افزایش دو گروه از زنان که برای پیشگیری از بارداری از IUD  مسی و قرص‌های هورمونی استفده کرده‌اند، در یک دوره 10 ساله یکسان بوده است. پس این موضوع که استفاده از IUD مسی به تنهایی باعث افزایش وزن می‌شود، رد خواهد شد. در حقیقت این زنان در یک دوره 10 ساله اضافه وزن قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند اما مشخص نیست که افزایش وزن به دلیل استفاده از IUD مسی است یا به علت افزایش سن و رژیم غذایی نادرست. در این دوران پیشنهاد می‌شود که رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید و با خرید مکمل کربوهیدرات به سلامتی و افزایش و کاهش وزن خود بیش از پیش توجه کنید.

یکی از انواع مکمل‌های رایج و پرطرفدار در بدنسازی، مکمل کربوهیدرات است. مکمل کربوهیدرات همانطور که از نامش پیداست، وظیفه تامین انرژی مورد نیاز بدن حین انجام تمرینات بدنسازی را برعهده دارد. هنگامی که ورزشکار به انجام تمرینات بدنسازی می‌پردازد، به کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد نیاز خود احتیاج دارد. مکمل کربوهیدرات در ماهیچه‌ها ذخیره شده و در هنگام تمرین به گلوکوز تبدیل می‌شود و انرژی مورد نیاز فرد را تامین خواهدکرد.

این موضوع که آیا استفاده از IUD مسی برای شما مفید است یا خیر، به تصمیم شما و پزشک متخصص بستگی دارد. کنترل بارداریف یک تصمیم شخصی است که باید به درستی و با دقت انجام شود. اکثر زنان می‌توانند بدون نگرانی از IUD مسی استفاده کنند اما در صورتی که مواردی مانند عفونت لگنی، خونریزی واژینال بدون دلیل، سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم، ناهنجاری‌های رحمی، آلرژی به آی یو دی، خطر بالای ابتلا به STD و سابقه مشکلات با IUD را دارید، از روش‌های دگیر کنترل بارداری استفاده کنید.

کلام آخر

استفاده از IUD مسی، یک روش مطمئن و طولانی مدت برای جلوگیری از بارداری است. در حقیقت شما در مدت زمان استفاده از IUD مسی، نگران بارداری بدون برنامه نخواهید بود. تحقیقات علمی ثابت نکرده است که استفاده از IUD مسی می‌تواند باعث افزایش وزن در زنان شود. اگر در زمان استفاده از IUD مسی دچار افزایش وزن شده‌اید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و حتما به صورت مداوم ورزش کنید. اگر علاقه‌مند به استفاده از IUD مسی هستید اما در مقابل بابت افزایش وزن خود دغدغه دارید، در این‌باره با پزشک متخصص مشورت کنید و یک راه اصولی دیگر را برای کنترل بارداری خود انتخاب کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود قبل از تغییر روش کنترل بارداری، از یک رژیم غذایی سالم بهره بگیرید و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در صورتی که توانستید با این اقدامات وزن خود را کنترل کنید، IUD مسی را از بدن خارج نکنید.


11779210
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است