فرهنگی‌هنری 14:03 - 11 آذر 1400

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۱ آذر ماه می‌توانید با صد و سومین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ حمید شاه‌آبادی

حضور حمید شاه آبادی به عنوان معاون سیمای رسانه ملی به حدود یک سال پیش برمی‌گردد، شاه آبادی که پیش از این معاون صدای رسانه ملی بود، جزو یکی از پرتعامل‌ترین مدیران با خبرنگاران بود اما در یک سال گذشته که از معاونت صدا به معاونت سیما کوچ کرده جز یک نشست خبری برنامه‌های نوروزی (که البته همه رسانه‌ها در آن حضور نداشتند) دیگر در جمع رسانه‌ها دیده نشد. با این حال هر از گاهی نشست‌هایی در سطح کلان با تهیه‌کنندگان، مجریان و دیگر حوزه‌ها برگزار می‌کرد که بیشتر به ارائه سیاست‌های مورد نظر وی در مسیر پیش رو می‌پرداخت.

با حضور پیمان جبلی در راس هرم ریاست صداوسیما پست‌های کلیدی این سازمان با شایعه‌ها و شائبه‌هایی مواجه شدند که از جمله آنها حضور شاه آبادی در کسوت معاونت سیما بود. که اساساً نه خود شاه آبادی بلکه حتی فراتر از شخص، ساختار معاونت سیما را دستخوش دگرگونی می‌دانستند.

اگرچه جبلی در اولین حضور خود در جمع خبرنگاران همه شائبه‌های مطرح شده را رد کرد با این حال شاه آبادی و ساختار معاونت سیما همچنان زیر ذره بین رسانه‌ها قرار دارد و حتی رد همه این گمانه زنی‌ها منجر به بسته شدن شایعه‌های بعدی هم نشد.

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

شاه آبادی اما همچنان سکوت اختیار کرده است و در یک سال اخیر هم در بیشتر پروژه‌هایی که حضور یافته بدون خبرنگاران بوده است. او این چند وقت هم رییس جدید صداوسیما را در پشت صحنه سریال‌ها و برنامه‌ها همراهی کرده است اما باز هم خود جبلی بیشتر و صریح‌تر درباره برخی از رویکردها و اتفاقات جدید نسبت به سریال‌ها سخن گفته است.

حتی در مصاحبه‌ای که این هفته در جمع خبرنگاران برگزار شد صریح‌ترین مواضع رییس رسانه ملی نسبت به سریال‌ها مطرح شد که درباره سریال‌های متوقف شده بیان کرد «ما شاهد بوده‌ایم که از برخی تولیدات گلایه‌هایی شده است، زیرا آنان به این امانت وفادار نبوده‌اند و تلاشمان این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا رسانه امانت مردم است که در اختیار ما است.» و این سخنان هم این گمانه را که رییس صداوسیما خود مستقیم تر به سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی می‌پردازد تقویت کرد.

معاونت سیما همواره جزو معاونت‌های کلیدی صداوسیما بوده است و معاون سیما هم در میان معاونان جزو رسانه‌ای ترین آنها. به ویژه که سریال‌ها، مجموعه‌های نمایشی، برنامه‌های ترکیبی، برندها، مجریان و… همه زیر مجموعه این معاونت هستند که ویترین اصلی رسانه ملی را به خود اختصاص داده است و حالا سکوت شاه آبادی در پر سروصداترین و پرهیاهوترین بخش صداوسیما بیش از هر چیز به چشم آمده است.

اتفاق ویژه؛ رییس رسانه ملی در جمع همه رسانه‌ها

پیمان جبلی ابتدای مهر ماه به عنوان رییس رسانه ملی منصوب شد و حدود دو ماه بیشتر از انتصاب وی به عنوان یکی از کلیدی ترین و حساس‌ترین پست‌های رسانه‌ای در جمهوری اسلامی نگذشته است.

او در این دو ماه اکثر فعالیت‌ها و رویکردهایش را هم رسانه‌ای کرده و به صورت مستقیم در جریان برخی پروژه‌ها هم قرار گرفته است، به پشت صحنه سریال‌هایی مثل «سلمان فارسی»، «طلاق»، «عاشورا» با محور شهید باکری و… رفته است و جلساتی هم با مدیران شبکه‌ها داشته است که چون به صورت رسمی رسانه‌ای نشد بیشتر حرف و حدیث‌های آن به بیرون درز پیدا کرد.

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

اما مهمترین و رسانه‌ای ترین اقدام ششمین رئیس صداوسیما در همین ابتدای کار، در حاشیه اختتامیه جشنواره مستند رقم خورد که در جمع خبرنگاران ظاهر شد تا طلسم یک سکوت چند ساله در برابر رسانه‌ها را بشکند.

پیمان جبلی در حاشیه این مراسم به تک تک سوالات خبرنگاران خبرگزاری‌ها پاسخ داد و از آنجایی که خودش هم سال هاست در فضای رسانه‌ای حضور دارد و از بدنه صداوسیماست به شکلی دیپلماتیک به هر یک از سوالات پاسخ داد تا بیشتر سراغ رویکردها و بسترسازی برای اقدامات تحولی خود رفته باشد تا شاید در فضای التهابی این روزهای رسانه ملی به تیترهای داغ و اتفاقات جوی و دفعی دامن نزده باشد.

حضور رئیس رسانه ملی در جمع خبرنگاران خود غنیمت بود و می‌توان گفت بعد از چندین سال این اولین حضور یک رییس برای پاسخگویی به خبرنگاران بود که پیش از این توسط مدیر روابط عمومی و محافظان به سرعت و با پایان مراسم به بیرون هدایت می‌شدند تا باب هرگونه مصاحبه‌ای با رسانه‌ها و میکروفن‌هایی غیر از خود صداوسیما بسته بماند.

نکته هفته؛ اقبال به سریال‌های امنیتی

سریال‌های امنیتی اخیراً با اقبال ویژه‌ای از سوی صداوسیما و حتی دستگاه‌های خارج از سازمان مواجه شده‌اند و پروژه‌های مختلفی در این فضا در حال ساخت است که هر بار با پرداختن به بخشی از پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی سویه امنیتی خود را هم حفظ کرده است.

فصل اول و دوم «گاندو» که با مرور پرونده‌های جاسوسی امنیتی توسط جواد افشار و مجتبی امینی ساخته شد از یک سو و سه‌گانه «ترور خاموش»، «خانه امن» و «سرجوخه» که به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری به تولید رسیده است نیز از جمله جریان سازی های شکل گرفته در حوزه امنیتی است که تیم صفری هم هر بار با بخشی از پرونده‌های سیاسی و اجتماعی و در آخری با آسیب‌های اجتماعی همراه شده‌اند تا به شکلی ریشه‌ای به اتفاقات امنیتی پرداخته باشند.

همه این سریال‌ها که در یکی دو سال اخیر روی آنتن رفته است با اقبال مخاطب مواجه شد و جزو پربیننده های تلویزیون بوده است و حالا ظاهراً به صورت یک جریان رسمی در تلویزیون دنبال می‌شود.

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

سریال‌های امنیتی با مشکلاتی هم در ساخت مواجه هستند و بعضاً روی آنتن با ممیزی‌های زیادی هم رو به رو می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به «سرجوخه» اشاره کرد که این شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود و از ابتدای پخش تاکنون ممیزی‌های مختلفی داشته است.

با این حال این هفته خبری از یک سریال امنیتی تازه منتشر کردیم که بعد از خبرگزاری مهر توسط صداوسیما هم برای رسانه‌ها اطلاع رسانی شد؛ سریال «ضد» به کارگردانی ابراهیم شیبانی که به فاصله‌ای اندک توسط خود صداوسیما هم عمومی شد.

با این حال نکته جالب توجه نسبت این خبر این بود که بعد از تاییدیه صداوسیما و اطلاع رسانی عمومی آن، خبر توسط کارگردان سریال به نوعی تکذیب شد و گفت هنوز مشخص نیست این سریال امنیتی باشد یا خیر.

سریال «ضد» که «دیگران» هم نام موقت آن است یک بار با فیلمنامه آرش قادری و تهیه کنندگی علیرضا جلالی بنا بود به تولید برسد با این حال بازنویسی کاملی توسط ابراهیم شیبانی روی آن صورت گرفته و این روزها به کارگردانی شیبانی و تهیه کنندگی جلالی در حال ساخت است.

سینما در سینما؛ بازگشت بی‌سر و صدای هفت

هنوز هم هر گاه می‌خواهند از دوران پر شور و موثر «هفت» یاد کنند از زمان فریدون جیرانی می‌گویند و اگرچه همان زمان هم با انتقاداتی مواجه بود اما هر جمعه شب تا یک هفته مباحث و چالش‌های مطرح شده توسط سینماگران در این برنامه به تیترهای روز رسانه‌ها بدل می‌شد.

در این سال‌ها اما «هفت» کمتر حضور موثری در عرصه رسانه‌ای و جریان سازی سینمای ایران داشته است و گاه خود سینماگران به کرات گفته‌اند که این برنامه را ندیده و نمی‌بینند و بنابراین بود و نبودش هم نامحسوس بوده است.

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

جمعه‌ای که گذشت برنامه «هفت» پس از مدت‌ها به آنتن بازگشت. این برنامه آخرین بار اسفند ۹۹ از شبکه سه پخش شده بود و حالا پس از ۹ ماه درحالی دوباره به آنتن رسید که خیلی‌ها هنوز از بازگشتش خبر ندارند.

به ویژه که منتقد اصلی این برنامه همچنان مسعود فراستی بود و میز نقد را هم به یکی از فیلم‌های بحث برانگیز این روزها یعنی «قهرمان» اختصاص داده بود که با کارگردانی اصغر فرهادی در حال اکران است. با این حال حتی سخنان فراستی و میز نقد او نیز نتوانست در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی راه یابد و ویدئوی کوتاهی که او پیش از این در نقد فیلم فرهادی از خودش تصویربرداری کرده بود بیشتر در رسانه‌ها وایرال شد تا این میز یک ساعته.

این قسمت از «هفت» با انتقادهای دیگری هم مواجه شد که از دکور شلوغ برنامه تا دیگر موارد محتوایی برنامه و مدل گفتگوها را در برمی گرفت.

پیشنهاد هفته؛ دست فرمون

فصل جدید برنامه «دست فرمون» از ابتدای مهرماه روی آنتن است و تنها مسابقه تلویزیونی است که طرفداران مسابقات اتومبیلرانی می‌توانند در تلویزیون شاهدش باشند. این دست از مسابقات البته به «اسلالوم» معروف است که به صورت مارپیچ برگزار می‌شود و زمان در آن نقش تعیین کننده‌ای دارد.

طلسمی که پیمان جبلی آن را شکست/ بازگشت ناگهانی اما سرد «هفت»

با این حال این مسابقه طرفدارانی چند هزار نفری دارد و عوامل این برنامه در نشستی که همین هفته هم برگزار شد توضیح دادند که چطور از روستاها هم در این مسابقه شرکت کننده داشته‌اند و حتی شرکت کننده‌هایشان توانسته‌اند با آموزش‌های رانندگی در این مسابقه به قهرمانی‌های کشوری دست پیدا کنند.

یک نکته هم این مسابقه دارد که خانم‌ها هم همزمان در آن حضور دارند و برای چنین مسابقه‌هایی که از طرفی حرکتی و سرعتی محسوب می‌شود و شاید معمولاً با تبعیض‌هایی همراه بوده است اما اینجا از همان فصل اول، زنان جزو شرکت کننده‌های پر و پا قرص برنامه بوده‌اند.

مسابقه «دست فرمون» هر هفته روزهای شنبه یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و از این هفته وارد مرحله سوم مسابقه می‌شود. تهیه کنندگی این برنامه را محمود محمودی، کارگردانی مسعود صنم و اجرا را کامران تفتی بر عهده دارد.


11347165
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است