به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، تراموا گونهای واگن است که بر روی ریلهایی که در خیابان قرار داده می شود، حرکت میکند. سابقه تراموا در ایران به خط آهنی که در سال ۱۲۶۱ خورشیدی میان تهران و ری قرار داشت، بازمیگردد.
آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی ها است و باید برای رفع این معضل سیستم حمل ونقل عمومی توسعه و مدهای پاک روی کار بیاید.
در سال ۱۳۹۷ پیشنهادی از سوی دفتر حمل و نقل ریلی درونشهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مبنی بر راه اندازی تراموا در مسیر اتوبوسهای تندرو در تهران مطرح شد اما مسوولان وقت با اجرای این کار مخالفت کردند.
تراموا در مسیر تهران پارس- آزادی راه اندازی می شود
سال گذشته دوباره موضوع راه اندازی تراموا از سوی مدیریت شهری مطرح شد و در پاییز اعلام شد باید از الگوهای دیگر حمل ونقل همانند تراموا و توسعه اتوبوسرانی برقی و ... بهره گرفت و مطالعاتی در مورد احداث تراموا شروع و قرار شد در مسیر تهران پارس - آزادی تراموا احداث شود.
چمران: تراموا آلودگی ایجاد نمی کند
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می گوید که تراموا بر روی ریل حرکت کرده و برقی است و آلودگی در هوا ایجاد نمیکند وی به خبرنگار فارس می گوید که قرار است در جلسه هم اندیشی شورا در این زمینه تصمیم گیری شود.
بر اساس این گزارش، مطالعاتی اوایل دهه 90 برای احداث خطوط «تراموا» انجام شد. دوباره بازنگری صورت گرفت و قرار شد علاوه بر تکمیل و ساخت خطوط جدید مترو از ظرفیت «تراموا» هم برای کاهش بار ترافیک استفاده شود.
هرمزی: ابعاد مختلف احداث «تراموا» در تهران بررسی شد
محسن هرمزی معاون شهردار تهران می گوید ابعاد مختلف احداث «تراموا» در تهران بررسی شده و پروژه ساخت «تراموا» را برای بررسی و تایید به شورای شهر میبریم. ایجاد یک مسیر تکمیلی همچون تراموا که وسیلهای پاک است برای کاهش ترافیک وآلودگی هوای تهران لازم است. در واقع این طور نبود که خلقالساعه یک روز تصمیم بگیریم که «تراموا» را در تهران بسازیم و بلافاصله این پروژه را آغاز کنیم بلکه برای آن مطالعات صورت گرفته است.
تفاهم نامه با وزارت دفاع/تراموا 34 کیلومتری با 28 رام قطار
آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع در ارتباط با فراهم کردن زمینه مشارکت در تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهرهبرداری خطوط تراموای تهران در ستاد وزارت دفاع برگزار شده است. براساس این تفاهمنامه خط یک تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی تا سهراه تهرانپارس با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران انجام خواهد شد. این خط حدود ٣٤کیلومتر طول دارد که با ٢٨رام قطار تردد خواهد داشت. ظرفیتی حدود ٥٥تا ٥٦میلیون مسافر در سال را میتواند جابهجا کند. به گفته مسوولان شهری تراموا ظرف مدت 18 ماه ساخته میشود.
زاکانی: تراموا امسال ساخته می شود/کار مشارکتی است
علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص احداث تراموا به خبرنگار فارس گفت: ساخت تراموا بعد از طی مراحل قانونی در سال جاری آغاز میشود. کارهای مطالعاتی انجام شده و ما برنامهریزی کردهایم و به نظرم شورا هم مصوب خواهد کرد.کار ساخت تراموا به صورت مشارکتی انجام میشود و قطعا در این زمینه تمام مراحل قانونی طی میشود.
باید استفاده از وسایل حملونقل عمومی به ۷۰درصد برسد
کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیستمحیطی، نظم بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حملونقل عمومی دنبال میشود. در حال حاضر استفاده از حملونقل عمومی ۳۴درصد و وسایل شخصی ۶۶درصد است که باید استفاده از وسایل حملونقل عمومی به ۷۰درصد برسد که در این راستا افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درستتر وسایل نقلیه در دستور کار مدیریت شهری است.
پیرهادی: تصمیم گیری برای ساخت تراموا در جلسه هم اندیشی امروز شورا
بر اساس این گزارش، هر مُد حملونقل جدیدی که بخواهد در تهران فعال شود باید در وهله اول مصوبه شورایعالی ترافیک را اخذ کند و بعد از آن باید از شورای شهر تهران مصوبه بگیرد تا قابلیت اجرا پیدا کند.مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: امروز در جلسه هم اندیشی در خصوص تراموا تصمیم گیری می شود و بیشتر اعضا با این موضوع موافق هستند. چرا که رفع آلودگی هوا و ترافیک یکی از اولویت های مدیریت شهری است و تلاش می کنیم این مشکل دیرینه تهرانی ها را با توسعه حمل ونقل برطرف کنیم.
بر اساس این گزارش، بر خلاف اتوبوس، تراموا در نقطه استفاده دودی ایجاد نمی کند. از خصوصیات تراموا قدرت جابجایی زیاد مسافر و نزدیکی ایستگاه های آن به یکدیگر است. ضمناً برای تعویض سریع مسافر درهای ورودی بسیار و با عرض زیاد تعبیه شده است. در مقایسه با اتوبوس های موتوری صدای تراموا بطور کلی کمتر است. اما استفاده از محورهای ثابت باعث لغزش بین چرخ و ریل در پیچ ها می شود که صدای دلخراشی ایجاد می نماید. ظرفیت تراموا بیشتر از اتوبوس است و با افزودن و کاستن از تعداد واگن ها و بدون نیاز به تغییری در تعداد راننه میتوان ظرفیت آن را کم و زیاد نمود.
از آنجایی که تراموا در سطح حرکت می کند نیاز به تهویه اضافی مورد نیاز در تونل های مترو نیست. این مساله باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. همچنین نیازی به پله های برقی مورد نیازدر ایستگاه های مترو ندارد. در مقایسه با مترو و حرکت داخل تونل، تراموا دید بسیار دلپذیرتری به مسافران میدهد. ایمنی تراموا در موقع بروز آتش سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر است و دست رسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسانتر خواهد بود. ایستگاههای تراموا در خیابان به آسانی قابل دسترس اند بر خلاف ایستگاه های مترو که در زیر زمین هستند و نیاز به طی مسیری از پله ها و پله برقی دارند. بدلیل کنترل شتاب و ترمز راحتی سفر در تراموا از اتوبوس بالاتر است.
قرار است امروز در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر با علیرضا زاکانی شهردار تهران موضوع تراموا مورد بررسی قرار گیرد و برای آن تصمیم گیری شود.
پایان پیام/