بازار 09:36 - 18 آذر 1402

انواع هود شیمیایی و آزمایشگاهی کدامند؟

آزمایشگاه‌ به عنوان محیطی که در آن آزمایش های شیمیایی و بیولوژیکی انجام می ‌شود ، دارای خطراتی برای کاربران و پرسنل آزمایشگاه هستند . با توجه به این مسئله استفاده از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . هود های آزمایشگاهی یکی از تجهیزات ایمنی مهم در آزمایشگاه است که برای حفظ سلامت پرسنل در مقابل خطرات فرآیند های شیمیایی و آزمایشگاهی بکار می ‌رود . در این مقاله به فيلتر هود آزمايشگاهی ، انواع مختلف ، مزايا و معايب آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

هود آزمایشگاهی چیست ؟

یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در هر آزمایشگاه ، هود آزمایشگاهی می باشد که وظیفه ی تخلیه گازها و بخارات سمی ناشی از آزمایشات و تهویه هوا جهت حفظ سلامتی پرسنل و محیط آزمایشگاه را بر عهده دارد . وجود هود آزمایشگاهی سبب می شود تا میکروب ها ، عوامل شیمیایی و بخارات اسیدی قلیایی ، ویروس و انگل ها جان اپراتور را به خطر نیندازند . قیمت هود لامینار جهت مکش ذرات معلق در هوا مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از هودهای شیمیایی به عنوان ضد عفونی کننده هوا هم استفاده می کنند .

 

انواع هود آزمایشگاهی

هود شیمیایی : این نوع هود آزمایشگاهی بر ای حفظ سلامت کاربران و جلوگیری از پخش بخارات سمی ناشی از فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد .

هود میکروبی : هود میکروبی یا هود لامینار ، در محیط های میکروبیولوژیکی جهت فراهم کردن محیط مناسب برای کشت سلول ، بافت و تومور استفاده می ‌شود .

همانطور که گفته شد ، هود لامینار یکی از دستگاه‌ های ضروری در آزمایشگاه‌ های بیولوژی ، شیمی و فیزیک است . این دستگاه با عبور هوا از یک فیلتر HEPA و ایجاد جریان هوای تمیز و لامینار ، موجب کاهش آلودگی هوا و سطوح کاری و حفظ شرایط بهداشتی در آزمایشگاه می‌ گردد .

هود کانوپی : 2 نوع سقفی و دیواری از این نوع هود آزمایشگاهی وجود دارد در این نوع هود با نصب در ارتفاع موجب خروج بخارات ناشی از عملیات خواهد شد.

هود بازویی : این نوع هود آزمایشگاهی ، با داشتن مفصل و بازو ، قابلیت جابجایی در متراژ مشخصی از محیط آزمایشگاهی را دارد . با توجه به نوع فعالیت‌ های آزمایشگاهی و نیازهای خاص هر محیط ، انتخاب نوع مناسب هود آزمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است . همچنین بهتر است پیش از خرید و نصب هود آزمایشگاهی ، با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید .

فیلتر هود آزمایشگاهی چیست ؟

فیلتر هود شیمیایی ذرات معلق (به طور کلی آئروسل) مانند میکرو ارگانیسم ها را از هوا پاک می کند . فیلتر هود شیمیایی نمی تواند بخارها یا گازها را از بین ببرد . این فیلتر در هود های میکروبی و هود های کشت بافت استفاده می شوند باید دارای حداقل بازده فیلتراسیون 99.99٪ در برابر ذرات معلق در هوا به اندازه 0.3 میکرون باشند .

انواع فیلتر هود آزمایشگاهی

  • فیلتر کربن فعال

امروزه فیلتر کربن فعال کاربردهای متنوعی دارد . از مهم ترین کاربردهای این فیلتر می توان به استفاده در دستگاه‌های تصفیه هوا اشاره کرد . از این فیلتر جهت جذب آلاینده‌های شیمیایی در کنار فیلتر هپا که وظیفه جذب ذرات آلاینده بسیار کوچک را برعهده دارد استفاده می ‌شود .

  • فیلتر هپا

فیلتر هپا یکی از موثرترین روش های تصفیه هوا در آزمایشگاه و انواع هودهای آزمایشگاهی می باشد . هپا مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air و به معنی حذف ذرات معلق هوا با راندمان بالا می باشد . فیلتر هپا متشکل از یک سری الیاف درهم پیچیده از جنس پشم شیشه می باشد که دارای قطری حدود 0.5 تا 2 میکرون است .

  • فیلتر الپا

الپا فیلتری است که دارای راندمان بالاتری نسبت به فیلتر هپا بوده و در سال 1961 ارائه شده است . با توجه به آزمایش‌ های انجام شده بر روی این فیلتر بازدهی آن معادل 99/99 درصد می ‌باشد . فیلتر الپا قدرت جذب ذرات تا 12/0 میکرون را دارا می ‌باشند .

  • فیلتر الکترواستاتیک

این فیلتر با ایجاد یک میدان الکتریکی ، ذرات موجود در هوا را از آن جدا می ‌سازد . مزیت این فیلتر نسبت به بقیه فیلتر ها این است که افت فشار کمتری در مسیر جریان هوا ایجاد می‌ کند . علاوه بر این برای جداسازی ذرات کمتر از 1 میکرون که فیلترهای دیگر بازده جداسازی پایینی دارند استفاده از این فیلتر مناسب بوده و توصیه می شود . با استفاده از تکنولوژی نانو دارای قابلیت جذب الکتریکی ذرات آلرژی زا و دوده هوا می باشد . این فیلتر با خاصیت بار الکتریکی ، جاذب ذرات باردار معلق در هوا توسط صفحات الکترو استاتیک است و همچنین قابل شستشو نیز می باشد که موجب افزایش طول عمر فیلتر ها نیز می گردد .

  • فیلتر پلی پرولین

فیلتر های پلی پرولین شامل یک یا چن لایه فیبر پلی پرولینی می باشند . لایه های فیبری در این فیلتر ها به وسیله ی یک فریم پلاستیکی با فلزی نگه داری می شوند .

مزایای فیلتر هود آزمایشگاهی

  • حفظ عمر دستگاه و تجهیزات

  • حفظ کیفیت هوای آزمایشگاه

  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

  • کاهش آلودگی های محیطی

معایب فیلتر های آزمایشگاهی

  • مصرف انرژی بالا ( به دلیل نیاز به جریان هوای بسیار بالا )

  • نیاز به تعویض دوره ای

  • افزایش مقدار نویز

  • نیاز به تعمیرات و نگخهداری دوره ای

  • محدودیت در جریان هوا

فیلتر هود آزمایشگاهی چگونه کار می کند ؟

این فیلتر برای هدف قرار دادن ذرات بسیار کوچک طراحی شده است و بنابراین مانند یک فیلتر غشایی معمولی ، جایی که ذرات بزرگتر از اندازه منافذ مشخص یک فیلتر گرفته می شود ، کار نمی کند . در عوض ، فیلترهایهود شیمیایی به ترکیبی از 3 مکانیزم جهت به دام انداختن ذرات متکی هستند .

اولین مکانیسم رهگیری است ، جایی که ذرات منتقل شده در جریان هوا در اطراف الیاف فیلتر به فیلتر می چسبند . ذرات باید در یک شعاع فیبر فیلتر قرار بگیرند تا گرفته شوند . ذرات بزرگتر غالباً توسط سازوکار دوم ، تحت تأثیر قرار می گیرند . این ذرات به دلیل اندازه خود نمی توانند با تغییرات ناگهانی جریان هوا در اطراف فیلتر سازگار شوند و اساساً به فیبر فیلتر برخورد کرده و جاسازی می شوند .

مکانیسم نهایی انتشار است که به علت نحوه حرکت و تعامل ذرات میکروسکوپی با مولکول های اطراف رخ می دهد . این به عنوان حرکت براونی توصیف می شود ، جایی که مولکول ها به صورت تصادفی و زیگ زاگ حرکت می کنند زیرا با مولکول های اطراف برخورد می کنند . این حرکت مسیر یک ذره را از طریق فیلتر هپا (HEPA) کند می کند و احتمال جذب ذره توسط رهگیری یا ضربه را افزایش می دهد .

6

 

 

برچسب ها : هود لامینار,هود آزمایشگاهی,قیمت هود لامینار


12013885
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بازی‌های "The Walking Zombie 2" و "Alien Shooter" هر دو در سبک اکشن و تیراندازی قرار دارند. این دو بازی، با ویژگی‌های منحصر به فرد و گیم‌پلی متفاوت، تجربه‌های متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. "The Walking Zombie 2" شما را در دنیا...
بازار
«پارسی نیوز» خرید آی پی ثابت می‌تواند به شما امکان دسترسی ثابت به اینترنت با سرعت و پایداری بالا بدهد. با خرید آی پی ثابت، می‌توانید ارتباطات آنلاین خود را بهبود ببخشید.
بازار
«پارسی نیوز» در صنعت فولاد، محصولات و فراورده‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که ورق فولادی از جمله آن‌ها است؛ البته به اشتباه به ان‌ها ورق آهن هم می‌گویند. با این حال، کارخانه‌ها انواع مختلفی از ورق را تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها پرفروش‌‍‌تر است؛ ...
بازار
«پارسی نیوز» قطع شدن برق بخصوص در فصل تابستان بر اثر ظرفیت کم نیروگاه‌ها موجب می‌شود که در محیط‌های اداری یا در منزل نتوانیم در زمان مناسب رسیدگی کنیم و این معضل بسیاری مهمی است که امروز اغلب سازمان‌ها با آن مواجه هستند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی نیاز به ...
بازار
«پارسی نیوز» دادسو با تلفیقی از تجربه، دانش و نوآوری، خدمات حقوقی متمایز و قابل اعتمادی را به موکلین خود ارائه می‌دهد. این مؤسسه با تمرکز بر رضایت و منافع موکلین، نقش مهمی در تسهیل و دسترسی به خدمات حقوقی در ایران ایفا می‌کند.
بازار
«پارسی نیوز» اروپا از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای خارجی محسوب می‌شود که حتما باید به یکی از کشورهای آن سفر کنید. اما این که بدانید بهترین زمان سفر به اروپا چه زمانی هست، در بالا بردن کیفیت مسافرت به شما کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر از ...
بازار
«پارسی نیوز» در عصر دیجیتال امروز، تقاضا برای برنامه‌های کاربردی موبایل به طور تصاعدی در حال افزایش است. این برنامه‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره افراد تبدیل شده‌اند و برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف، از برقراری ارتباط و سرگرمی گرفته تا خرید و مدیر...
بازار
«پارسی نیوز» کولر گازی چیست؟ کولر گازی یکی از مهم‌ترین وسایل سرمایشی است که در خانه‌ها و اماکن تجاری به کار می‌رود. در این مقاله قصد داریم تا به طور جامع و مفصل به معرفی و بررسی این وسیله بپردازیم. با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد کولر گازی بدانید. ک...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است