استانی 10:04 - 29 شهریور 1400

رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

به گزارش خبرنگار مهر، رسول خدابخش صبح امروز دوشنبه در جلسه کارگروه مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر با اشاره به این‌که ساخت‌وسازهای غیرمجاز عملاً در زمین‌های قول‌نامه‌ای صورت می‌گیرد، افزود: شهرداری اهر در ارائه مجوز ساخت‌وساز برای اینکه درآمد داشته باشد مجوز حصارکشی صادر می‌کند در حالی که این اقدام غیرقانونی بوده و تنها مجوز حصارکشی را جهاد کشاورزی می‌تواند صادر کند.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: کمیته احراز مالکیت برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و احقاق حقوق شهرداری اهر تشکیل شده تا ساخت‌وسازها در ریل قانونی قرار گیرد و از طرفی شهرداری اهر با اخذ حق قانونی، نسبت به صدور پروانه ساخت‌وساز اقدام کند. این در حالی است که شهرداری اهر برای دریافت هزینه ساخت‌وساز به صورت پنهانی اقدام می‌کرد.

وی از ممنوعیت ساخت‌وسازهای شبانه و تشدید نظارت بر ساخت‌وسازها در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون ساخت‌وسازهای غیرمجاز که صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که عملاً شهرداری اهر پلیس ساختمان ندارد چراکه اگر پلیس ساختمان فعال بود ساخت‌وسازها به شب‌ها موکول نمی‌شد.

خدابخش بابیان این‌که شورای دوره پنجم و شهرداری اهر نمی‌توانستند مصوبه تفریق بودجه را ارائه دهند و به همین امر مانع ارتقای درجه شهرداری اهر است، یادآور شد: درجه شهرداری اهر در حال حاضر ۸ بوده؛ چون شوراها و شهرداری نمی‌توانستند تفریق بودجه را ارائه دهند پس از پیگیری و رایزنی به اجبار توانستیم تفریق بودجه را ارائه دهیم، اگر بخواهیم از قصورها بگوییم موارد بسیار زیادی وجود دارد.

فرماندار شهرستان اهر تأکید کرد: شهرداری اهر با چه معیاری در خارج از محدوده شهری اقدام به صدور مجوز غیرقانونی حصارکشی انجام داده است؟ هزینه‌ای که از قبال اقدام غیرقانونی از مردم اخذ شده به کجا واریز می‌شود؟ این‌ها مسائلی نیست که بتوان آن را پنهان کرد همه چیز مشخص است، پس اگر تخلفات محرز شده افراد خاطی را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کنید تا در قبال تخلفات صورت گرفته پاسخگو باشند.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

وی خطاب به سرپرست شهرداری و مدیر جهاد کشاورزی اهر افزود: با قدرت مقابل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خارج از محدوده شهری اهر بایستید، از طرفی هم با همکاری طرح ساماندهی ساخت‌وسازها و بدنه‌سازی حریم شهر را آماده کنید چراکه وضعیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز که عمدتاً حاکی از اقدام غیرقانونی شهرداری است قابل تحمل نیست.

خدابخش اضافه کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم شهر اهر با الحاق به محدوده و واگذاری خدمات زیربنایی ریشه‌کن نمی‌شود، بلکه باید شهرداری اهر از صدور هرگونه مجوزهای غیرقانونی حصارکشی جهت ساخت‌وساز پرهیز کند و برای حفظ وضعیت موجود برنامه‌ای اتخاذ نماید. هرچند چراغ سبز برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قالب حصارکشی که متولی آن جهاد کشاورزی بوده تعجب‌آور است.

فرماندار شهرستان اهر بر ضرورت آماده‌سازی طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی شهرداری اهر تأکید کرد و گفت: شهرداری اهر برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی که در نتیجه ساخت‌وسازهای غیرمجاز شکل گرفته طرحی آماده کند و بنده و ادارات ذی‌ربط در کنار شهرداری اهر خواهم بود چراکه معتقدیم معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز باید در جایی ریشه‌کن شود.

وی تصریح کرد: از مسائل ریز و درشت شهرداری اهر اطلاع دارم و می‌دانم چه کسانی در داخل مجموعه شهرداری اهر و از چه طریقی برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز چراغ سبز نشان می‌دهند، اگر قبلاً قصد این بود تا با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مقابله کنند به راحتی می‌توانستند جلوگیری کنند، یعنی پلیس ساختمان شهرداری اهر آنقدر ناتوان است که اطلاعی از ساخت‌وسازها نداشته باشد؟ هرچند تخلفات صورت گرفته ولی باید از این پس برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برنامه داشته باشیم.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

شهر اهر هنوز «طرح تفصیلی» ندارد

سرپرست شهرداری اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اهر رشد قارچ‌گونه‌ای دارد، گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر عمدتاً شبانه انجام می‌گیرد.

عباس حسن‌زاده بابیان این‌که خواه یا ناخواه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اهر رشد قارچ گونه‌ای داشته است، اظهار داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم و محدوده شهر اهر افزایش یافته است؛ به طوری‌که نمونه آن ساخت‌وسازهای ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر است.

سرپرست شهرداری اهر افزود: ادارات خدمات‌رسان از جمله مدیریت توزیع نیروی برق و شهرداری اهر با چالش ساخت‌وسازهای غیرمجاز مواجه‌اند، شهرداری اهر برای داشتن درآمد مجوز حصارکشی برای ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهر صادر کرده و ادارات خدمات‌رسان نمی‌توانند انشعاب به این گونه ساخت‌وسازها واگذار کنند و نهایتاً مجدداً هجمه به شهرداری اهر که اقدام غیرقانونی داشته وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری اهر به بهانه ساماندهی ضایعات‌فروشان ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر نسبت به صدور مجوز حصارکشی که در قانون شهرداری وجود ندارد اقدام کرده؛ ولی این مجوزهای غیرقانونی حصارکشی برای ساماندهی ضایعات‌فروشان بود اما ساختمان‌های چند طبقه ساخته شده است! کدام ضایعات‌فروشی ساماندهی شد؟ شهرداری اهر برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز چراغ سبز نشان می‌دهد و در عین حال بین شهروندان تبعیض قائل می‌شود.

حسن‌زاده بر لزوم شفاف‌سازی در رابطه با دخالت‌ها و اقدامات غیرقانونی برای شکل‌گیری ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر تأکید کرد و گفت: برخی ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده که برای شهرداری اهر دردسرساز است، عملاً باید جوابگوی تخلفات باشیم چراکه در کم‌کاری رسیدگی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز شاید شخص مهم نباشد اما در واقعیت مجموعه شهرداری اهر جوابگوست.

سرپرست شهرداری اهر، حفظ کاربری‌های تعریف شده برای مناطق مختلف شهر اهر را ضروری دانست و اظهار کرد: وقتی فردی نسبت به ساخت‌وساز در فضای سبز شهر اهر اقدام می‌کند، از عهده‌ی شهرداری اهر خارج است تا فرد متخلف را خلع ید کند چون منابع مالی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد هرچند تخلفات ساختمانی در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با ذکر این‌که شهر اهر هنوز «طرح تفصیلی» ندارد، گفت: برای شهرداری اهر کسر شأن است که طرح تفصیلی نداشته باشد، ۲ سال می‌شود که با طرح جامع کار می‌کنیم در حالی که تبعات این قصور برای تدوین طرح تفصیلی برای شهرداری اهر بسیار سنگین است. در حال حاضر نیز فشار کاری بر دوش ماست.

حسن‌زاده ابراز داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر عمدتاً شبانه انجام می‌گیرد، اگر به قول خودشان غیرقانونی نیست پس چرا شبانه انجام می‌دهند؛ از این‌رو تقاضا داریم تا فرماندار، مقامات قضائی و نیروی انتظامی در مقابله با پدیده ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در اهر، شهرداری را همراهی کنند چراکه اگر این روال ادامه یابد اصول شهرسازی را باید فراموش کنیم.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

سرپرست شهرداری اهر با تأکید بر این‌که به هیچ عنوان برای ساخت‌وساز غیرمجاز و اقدامات غیرقانونی تَن نمی‌دهم، گفت: بعضاً دستوراتی به شهرداری اهر داده می‌شود تا اقدام غیرقانونی و خلاف را قانونی جلوه دهیم، اما بنده اگر آخرین روزی کاری‌ام هم باشد منافع شهروندان را فدای منافع فردی نمی‌کنم.

وی از تسطیح و تفکیک زمین تعیین شده برای ساماندهی ضایعات‌فروشان در هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: طرح ساماندهی ضایعات‌فروشان و انتقال آن‌ها به محل جدید در دستور کار شهرداری اهر است که انشاالله با تفکیک زمین تعیین شده؛ عملیات انتقال ضایعات‌فروشان از جاده کلیبر را استارت می‌زنیم.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که طرح تفصیلی شهر اهر در طول بیش از یک دهه‌ی گذشته هیچ تغییری نکرده است، بیان کرد: طرح تفصیلی شهر اهر نشان می‌دهد که شهر اهر هیچ توسعه‌ای نداشته است، مثلاً در منطقه‌ی شله‌بران فقط در ایام انتخابات می‌گوئیم شله‌بران وجود دارد ولی بعد از انتخابات مناطق حاشیه‌ای و محروم را فراموش می‌کنیم! محلات بالادست مسجد جواد الائمه منطقه‌ی شله‌بران را هنوز به رسمیت نشناخته‌ایم.

سرپرست شهرداری اهر با تأیید اظهارات اعضای جلسه در رابطه با هدایت ساخت‌وسازهای غیرمجاز از داخل مجموعه شهرداری اهر خاطرنشان کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر اهر از داخل مجموعه شهرداری هدایت شده و حتی یک دفتر فنی خاص را معرفی می‌کنند تا کسانی که ساخت‌وساز غیرمجاز می‌کنند از محل خاص هدایت شوند.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

ساخت‌وسازهای غیرمجاز اصولی معماری و شهرسازی اهر را زیرسؤال می‌برد

رئیس اداره راه و شهرسازی اهر نیز در این جلسه با انتقاد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز به صورت شبانه در اهر با چراغ سبز شهرداری اهر گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز اصولی معماری و شهرسازی اهر را زیرسؤال می‌برد.

اکبر فلاح با قدردانی از پیگیری‌های مستمر فرماندار اهر برای ریشه‌کن شدن معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز اظهار داشت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز که به صورت شبانه اتفاق می‌افتد و همان‌طور که مطرح شد ساخت‌وسازها از داخل مجموعه شهرداری اهر هدایت می‌شود شاید هزینه ناچیزی عاید شهرداری شود اما حقیقتاً معماری شهر اهر را زیرسؤال برده‌اند.

رئیس اداره راه و شهرسازی اهر افزود: طرحی که برای ساماندهی ساخت‌وسازهای غیرمجاز ارائه شده در صورت همکاری مجموعه شهرداری اهر؛ می‌تواند نتایج مثبتی برای معماری شهری داشته باشد چراکه تداوم ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز به اصول شهرسازی لطمه وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: بارها از اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی به شهردار وقت گفته شد تا بیایند تا طرح تفصیلی شهر اهر نهایی کنند، منتهی شهردار وقت حاضر به همکاری با اداره‌کل راه و شهرسازی استان جهت دریافت طرح تفصیلی نشد البته فقط در آذربایجان‌شرقی شهر اهر طرح تفصیلی ندارد و از طرفی ایراداتی که در طرح جامع وجود دارد.

فلاح بابیان این‌که از سرپرست شهرداری اهر می‌خواهیم خطای گذشته را تکرار نکند و برای آماده‌سازی طرح تفصیلی همکاری کند، ابراز داشت: طرح تفصیلی شهر اهر واقعاً نیاز است و بایستی اجرای این طرح در اولویت مدیریت جدید شهرداری اهر قرار گیرد.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

چراغ سبز شهرداری اهر برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز

مدیر جهاد کشاورزی اهر نیز در این جلسه از شناسایی ۶۹۵ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه شهر اهر خبر داد و گفت: تابه‌حال علیه ۴۰۷ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام حقوقی صورت گرفته است.

محمد اسدی با اشاره به این‌که برخی دستورات و سفارشات مانع اجرای حکم قلع و قمع در ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌شود، اظهار داشت: برای اجرای احکام قلع و قمع حداقل یک هفته زمان صرف هماهنگی می‌کنیم اما حکم قاضی پرونده مبنی‌بر قلع و قمع است با دستور دیگری تعلیق می‌شود و زحمات و هماهنگی یک هفته‌ای جهاد کشاورزی از بین می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی اهر افزود: باید به صراحت اعلام شود که آقای فلانی ساخت‌وساز شما غیرقانونی بوده و باید ساخت‌وساز قلع و قمع شود در حالی که بعضاً برای سرباز زدن از اجرای حکم؛ می‌گویند چون جهاد کشاورزی شکایت کرده مجبور به اجرا هستیم، با این اقدام هم قوانین و هم حیثیت جهاد کشاورزی خدشه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به صدور مجوزهای غیرقانونی حصارکشی از سوی شهرداری اهر گفت: قرار بود ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر ساماندهی شود و ضایعات‌فروشان به محل دیگری منتقل شوند؛ آیا شهرداری اهر اطلاعی از ساختمان‌های چند طبقه در کنار جاده کلیبر ندارند، حداقل می‌دانند که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز مجوز حصارکشی که در حیطه اختیارات جهاد کشاورزی است را آن‌ها صادر کرده‌اند.

 رونق ساخت‌وسازهای غیرمجاز شبانه در سایه نبود پلیس ساختمان در اهر

اسدی ادامه داد: هرچند اجازه ندادند از بابت صدور مجوزهای حصارکشی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر شکایت کنیم، اگر جهاد کشاورزی اهر از بابت تخلفات صورت گرفته اقدام حقوقی می‌کرد حداقل شهردار طبق قانون به ۶ ماه حبس محکوم می‌شد، اما چون قصد اصلاح امور و ساماندهی ورودی شهر بود از اقدام حقوقی صرف‌نظر کردیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر تصریح کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز را به گونه‌ای رواج داده‌اند برای شهروندان اهری چنین القا شده که گویی در این شهر قوانین اجرا نمی‌شود و وقتی می‌خواهیم اعتراض کنیم می‌گویند از شهرداری اهر مجوز حصارکشی گرفته‌اند، در حالی که قبل از تغییر کاربری صدور هرگونه مجوز غیرقانونی و تخلف محرز است؛ از این‌رو انتظار می‌رود تا شهرداری اهر دست افراد سودجو در رابطه با ترویج ساخت‌وسازهای غیرمجاز قطع کند. چون اگر قصد سودجویی نیست به راحتی می‌توانند بگویند صدور مجوز حصارکشی خلاف قانون است.

وی از شناسایی ۶۹۵ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه شهر اهر خبر داد و گفت: تابه‌حال علیه ۴۰۷ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام حقوقی صورت گرفته و از این تعداد؛ ۱۱۶ مورد منجر به صدور حکم قضائی شده بود که تنها ۱۵ پرونده ساخت‌وساز غیرمجاز منجر به قلع و قمع شده است.


11235967
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است