استانی 01:25 - 01 آبان 1400
مدیر آموزش و پرورش عشایر استان خبر داد
ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ مدرسه عشایر این استان قدیمی و سنگی است که با یک زلزله کوچک امکان حادثه وجود دارد.

۲۰ مدرسه عشایری سنگی در کهگیلویه و بویراحمد/فاقد اینترنت بودن ۸۴ درصد دانش آموزان عشایری

مختار اندرخور در نشست با خبرنگاران افزود: پراکندگی و سبک العبور بودن مناطق عشایری خدمات رسانی نسبت به این مناطق را نسبت به سایر مناطق و آموزش و پرورش ها متفاوت کرده است.

وی اظهارکرد: نداشتن مشاور زن در مدارس دخترانه عشایری آسیب‌های زیادی در پی دارد که سال‌ها در این خصوص غفلت صورت گرفته، دبیران زن حاضر به تدریس در مناطق عشایری نیستند، با این وجود مشاورانی را برای مشورت دادن به دانش آموزان مشخص کرده‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در روستای «باروج» مدرسه متوسطه اول را راه اندازی کردیم. دانش آموزان در این روستا به دلیل نبود مدرسه و جاده مناسب، بویژه در فصل زمستان با مشکل مواجه بودند. درس خواندن در این روستا خسته کننده و رنج‌آور بود.

اندرخور تصریح کرد: همچنین در روستای« موشمی علیا» مدرسه دوره ابتدایی و در روستای «بردپهن» پایه دهم دبیرستان راه اندازی شد. در روستای« کیمه» که جاده دسترسی و ماشین‌رو وجود ندارد، نیز مدرسه دوره ابتدایی تأسیس شد.

بازگشت به تحصیل ۲۷ دختر دانش آموز عشایری

وی ادامه داد: ۲۷ دانش آموز دختر ترک تحصیل شده عشایری استان جذب مدارس شدند و به تحصیل بازگشتند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از همین جا دست یاری به سوی خیرین دراز می‌کنیم که برای گرفتن معلم خصوصی در دروس پایه به صورت تقویتی با اداره آموزش و پرورش همکاری کنند یا کتاب‌های کمک درسی را به دانش‌آموزان عشایر برسانند.

اندرخور عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی و اینکه باید مدارس غیرحضوری برگزار شود، متأسفانه دانش آموزان عشایری نمی‌توانند از برنامه شاد استفاده کنند. ۸۴ درصد دانش آموزان عشایری فاقد اینترنت هستند و در شرایط کرونایی که مدارس غیرحضوری می شوند نمی توانند از آموزش آنلاین و سامانه شاد هیچ استفاده ای کنند. 

مانع شدن خانواده از ادامه تحصیل دانش آموز به خاطر نداشتن لوازم التحریر

وی اظهار کرد: خانواده‌ای را سراغ دارم که به خاطر نداشتن امکانات و لوازم التحریر و پوشاک مانع ادامه تحصیل دانش آموز خود شده که با تقبل هزینه توسط مدیر مدرسه و آموزش و پرورش عشایر این فرزند عشایر به کلاس درس و ادامه تحصیل بازگشت.

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: میزان مشارکت اولیا در امر تدریس و تحصیل به ۵ درصد نمی‌رسد چون بخشی از آن‌ها یا دامدار بوده و یا کارگر فصلی هستند و همین عدم مشارکت اولیا در آموزش اثرگذار است.

اندر خور تصریح کرد: معلمان مدارس بزرگ به صورت شورایی منصوب می‌شوند هر چند تغییر مدیران امری طبیعی است که هر مدیری با توجه به ملاک‌هایی مثل تعهد و تخصص و پشتکار و انگیزه و اعتماد تغییر مدیران را انجام می‌دهد اما در مدارس بزرگ خود به صورت شورایی عمل کردیم مدارسی که چند گزینه داشتند آنها را در شورا مطرح کردیم و بهترین نفرات را برای مدیریت مدارس خود انتخاب کرده و در مدارس کوچکتر نیز معلمان تنها بر اساس امتیاز در مدارس گمارده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه های مختلف و آموزش و پرورش عشایر با خردجمعی تصمیم‌گیری می‌شود نسبت به تمام موضوعات از جمله مسایل مالی و بیت المال شفاف عمل کردیم و مسائل سیاسی را وارد آموزش و پرورش عشایر نکرده‌ایم.



مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس عشایری استان به صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار هستند و هم اکنون۲۰ مدرسه قدیمی و سنگی داریم.

اندرخور افزود: ۱۵۷ مدرسه ابتدایی، ۱۹ مدرسه متوسطه اول و ۱۲ مدرسه متوسطه دوم و ۲ مدرسه فنی‌حرفه‌ای داریم. مدارس قدیمی سنگی وضعیت خوبی ندارند و بنده و سایر همکاران‌مان این ترس را داریم که به دلیل حادثه‌ طبیعی این مدارس فرو بریزند. تمام مدارس متوسطه عشایر ثابت هستند.

وی با بیان اینکه هیچ مدرسه عشایری در حوزه کهگیلویه بزرگ نداریم، اظهارکرد: در آموزش و پرورش عشایر، ۲۳۵ معلم در مقطع ابتدایی، ۶۵ معلم در مقطع متوسطه اول و ۱۲۳ معلم در مقطع متوسطه دوم و ۵ معلم در مدرسه فنی و حرفه‌ای مشغول به تدریس هستند.

کمبود فضای آموزشی در مناطق عشایری

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یکی از مشکلات ما کمبود فضای آموزشی است، تقسیمات کشوری نیز اشکالاتی را نیز به وجود آورده، به طور مثال مدرسه‌ای که ۵۰۰ متر با عشایر ما فاصله دارد، در اختیار استان فارس است از آن طرف مدرسه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با کمبود تجهیزات روبرو است. خیلی از مدارس عشایری تحت پوشش کهگیلویه و بویراحمد نیست. مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد،« زیلایی»، «سادات چاهن»، عشایر «رستم» در استان فارس، «پشت کوه جلیل» شهرستان بویراحمد، گچساران و «شبلیز» و «جلاله» است.

اندرخور عنوان کرد: ۳۸۴۵ دانش آموز در مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.

مدرسه عشایری داریم که معلم مدرسه باید دو و نیم تا سه ساعت پیاده روی کند تا به مدرسه برسد.

وی بیان کرد: از خیرین جهت کمک به مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد استمداد می‌طلبیم.

انتهای پیام


11283969
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است