علمی فناوری 09:58 - 11 مرداد 1400
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تدوین و چاپ آیین نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه» برای نخستین بار در کشور شد.

آیین‌نامه "الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان‌های بلندمرتبه" تدوین شد

به گزارش ایسنا، آیین نامه «الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در ساختمان های بلندمرتبه» توسط دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار تهیه و تدوین شده و به چاپ رسید.

این آیین نامه حدودا بعد از چهار سال، در تیرماه ۱۴۰۰ و با شماره (۱۲۰۳-ث ) در مرکز مطالعات و تدوین آیین نامه های فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل کشور به چاپ رسید.

دکتر فرزاد حاتمی، از سال ۱۳۸۹ دارای صلاحیت آموزشی دوره تخصصی ساختمان های بلندمرتبه از وزارت راه و شهرسازی بوده است.

از دلایل اهمیت تدوین و چاپ چنین آیین نامه ای می توان به اثرگذاری آن، کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی هنگام روبرو شدن با خطر اشاره کرد.

همچنین می توان با بکارگیری اقدامات موثر و کاربردی فنی و مهندسی و حتی الامکان کم هزینه و چندمنظوره در مرحله قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارت و تلفات ناشی از خطرات (نظامی و غیرنظامی-طبیعی) کاست.

ضروری است این آیین نامه که برای نخستین بار در کشور تهیه شده، در سطوح مختلف برنامه ریزی، شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد. 

الزامات و ملاحظات فنی و مهندسی پدافند غیرعامل مجموعه ای است از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم الاجرا در طراحی، نظارت و اجرای کلیه تاسیسات، زیربناها و ساختمان های کشور که باعث افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن و حفظ جان و مال انسان در برابر حوادث می شود.

از مهمترین این تمهیدات بکارگیری دستورالعمل پدافند غیرعامل به عنوان راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع خطر است که باید در سطوح مختلف معماری (داخلی و خارجی)، سازه و امنیت شبکه مورد توجه قرار گیرد. در این میان، یکی از جنبه های اصلی تاثیرگذاری ساختمان‌های بلندمرتبه، تاثیر بر سیما و منظر شهری است چرا که ساخت این ساختمان ها در شهرهای مختلف باعث ارتقاء یا کاهش کیفیت سیما و منظر شهری شده است.

به نقل از دانشگاه امیرکبیر، در حقیقت این الزامات و ملاحظات، مجموعه ای از حداقل های مورد نیاز و باید و نبایدهای فنی و مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل است که با توجه به شرایط فنی و اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین المللی و برای آحاد جامعه مهندسی کشور، تهیه و تدوین شده است.

انتهای پیام


11171595
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است