سیاسی 16:24 - 24 مرداد 1401
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر آماده بودن زیرساخت‌های نظامی چین برای اقدام نظامی علیه تایوان تصریح کرد که هدف آمریکا از اقدامات تحریک‌آمیز در تایوان این است که چین را در گردابی قرار دهد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور صادر شود.

کنعانی‌مقدم: چین برای اقدام نظامی علیه تایوان زیرساخت‌های نظامی فراهم کرده است

به‌گزارش گروه سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، درباره سفر نانسی پلوسی و پنج تن از نمایندگان مجلس ایالات متحده به تایوان، گفت: هدف آمریکا از این اقدامات تحریک‌آمیز در تایوان به این دلیل است که چین را در گردابی قرار دهد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور صادر شود.

وی افزود: آمریکا، در مقطع کنونی چین را به‌عنوان یک تهدید امنیتی-نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی می‌داند. بنابراین، تلاش می‌کند تا با تحریک چین برای حمله به تایوان بتواند بدهی‌های این کشور را بلوکه کند تا از این طریق برای خود منفعت به‌دست آورد. آنان تلاش می‌کنند تا چین را مانند روسیه به سوی جنگ بکشانند تا قدرت این دو کشور تضعیف شود.

کنعانی‌مقدم با اشاره به نظم‌نوین جهانی اظهار داشت:‌ نظم نوین جهانی به قبل و بعد از حمله روسیه به اوکراین تقسیم می‌شود. بعد از حمله به اوکراین به نظر می‌رسد که نظام بین‌الملل به سمتی می‌رود تا هر کشوری قدرت بیشتری دارد، بتواند قطب‌های جدید اقتصادی، سیاسی و نظامی را شکل دهد. به همین دلیل ایالات متحده، روسیه را به‌عنوان کشوری که نظم نوین جهانی را برهم زده است، متهم می‌کند و به بهانه حمله به اوکراین این کشور را تحریم کرده است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین، گفت: بر اساس تفکر پوتین، روسیه به اوکراین حمله کرد. روسیه درنظر داشت نظم نوین‌جهانی مورد نظر آمریکا را برهم زند. در حقیقت روسیه تلاش کرد تا طرح آمریکا مبنی بر ادامه قدرت تک قطبی او بر جهان را نقش بر آب کند. به نظر می‌رسد که چینی‌ها نیز از این مدل الگوبرداری کرده‌اند تا سلطه آمریکا در جهان را برهم زنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر ده سال پیش خود به چین، عنوان داشت: در سفری که ده سال پیش به دعوت حزب کمونیست به چین درباره طرح «یک جاده-یک کمربند» داشتیم، روزی من را به محل احداث راه‌آهنی بردند که قطارهای آن سرعتی بین 350 تا 400 کیلومتر داشت. ریل راه‌آهن را طوری احداث کرده بودند که از شمال چین بتوانند نیروهایی را برای تصرف تایوان اعزام کنند. این راه‌آهن حتی در نقشه های آن زمان چین وجود نداشت. کارشناسان چینی در آن زمان مدعی بودند که تایوان از چنین ریل راه‌آهنی اطلاع ندارد. به نظر می‌رسد که زیر ساخت‌های چین برای حمله به تایوان فراهم شده است. فقط یک اراده نظامی برای این کار نیاز است.

کنعانی‌مقدم بیان داشت: تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی تایوان توان لشکر کشی به این جزیره را ندارند بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که خود را به‌صورت مستقیم وارد جنگ با چین کنند. آنان حتی از افغانستان فرار کردند.  تسلط چین از نظر تجهیزات هوایی، زمینی و دریایی قوی‌تر از تایوان است به‌طوریکه اگر به این جزیره حمله کنند، تایوانی‌ها حتی یک روز هم توان مقابله با چین را نخواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: چینی‌ها برای رسیدن به قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی نیازمند این هستند که آمریکا را از منطقه بیرون کنند. به نظر می‌رسد که بعد از حمله روسیه به اوکراین طرح آمریکا در باره تک قطبی کردن جهان به هم خورده است. در این نظم نوین جهانی به نظر می‌رسد که چین، هند، روسیه و ایران به نظر می‌رسد که تأثیرگذار باشند. به همین دلیل آمریکا در تلاش است تا با پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خود را در منطقه افزایش دهد.

وی افزود: آمریکا این را می‌داند که اگر در رقابت با چین قرار بگیرد، دیگر کشورها نیز ممکن است با چین رقابت کنند تا بخواهند کنار آمریکا قرار بگیرند. بر همین اساس آمریکا تلاش می‌کند  تا نظم نوین جهانی، بر اساس طرح این کشور شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظم‌نوین در جهان به دو شکل انجام می‌شود. شکل نخست اینکه نظام چند قطبی بر اساس طرح آمریکا شکل گیرد و آمریکا مانند سابق تلاش می‌کند، دست برتر را در جهان داشته باشد. اما این‌بار ایالات متحده تلاش می‌کند که قطب‌های کوچکتری تحت تاثیر و هم‌پیمان با آمریکا شکل گیرد. همچنین، آنان تلاش می‌کنند که طرح تجزیه کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، عربستان و سوریه را پیش برند.

شکل دوم اینکه آمریکا می‌داند که در نهایت چین به اقتصاد نخست دنیا تبدیل می‌شود به همین دلیل تلاش می‌کند تا هزینه زیادی را از طریق جنگ با تایوان و تحریم‌های بین‌المللی بر این کشور وارد سازد تا بدون هزینه به اقتصاد نخست تبدیل نشود.

انتهای پیام/


11655338
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن که کشورش ریاست دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد، گفت که ایران از این گروه انتظار تلاش برای ایجاد آتش‌بس در غزه را دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی در پیامی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در رقابت‌های آسیایی قیرقیزستان را به ملت شریف ایران و به ویژه جامعه ورزشی تبریک گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی بر ضرورت تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی به مناسبت فرارسیدن بیست و نهم فروردین ماه، «روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی» پیامی صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دولت اصلاحات گفت: عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان از همتای اندونزی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران را گواه شکست و استیصال این رژیم دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت تعدادی از شهروندان عمانی در حادثه ناگوار سیل در این کشور را تسلیت گفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است