فرهنگی‌هنری 07:30 - 14 تیر 1403
یک کارشناس مذهبی درمورد سوگ عظیم حضرت زهرا سلام الله علیها برای شهادت امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا توضیحاتی داد.

سوگ عظیم حضرت زهرا (س) در غم شهادت امام حسین (ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، مدیر موسسه منبر آسمانی و کارشناس مذهبی درمورد سوگ عظیم حضرت زهرا سلام الله علیها برای شهادت امام حسین (ع) بیان کرد: ابوبصیر نقل می‌کند که محضر مبارک امام صادق علیه‌السلام بودم و با آن جناب سخن می‌گفتم در این هنگام، یکی از فرزندان حضرت علیه‌السلام داخل شد. امام صادق علیه‌السلام به ایشان فرمودند: بارک اللَّه و او را به سینه خود چسبانده و وی را بوسیده و فرمودند: خدا ذلیل کند کسانی را که شما را ذلیل کنند و انتقام کشد از آنان که به شما ظلم کنند، و خوار کند افرادی را که شما را خوار کنند، و لعنت کند اشخاصی را که شما را می‌کُشند و خدا ولی و حافظ و ناصر شما باشد، زنان و انبیاء و صدیقین و شهداء و فرشتگان آسمان بسیار بر شما گریستند، سپس آن حضرت علیه‌السلام گریستند و فرمودند: «یَا أَبَا بَصِیرٍ إِذَا نَظَرْتُ إِلَی وُلْدِ الْحُسَیْنِ أَتَانِی مَا لَا أَمْلِکُهُ بِمَا أَتَی إِلَی أَبِیهِمْ وَ إِلَیْهِمْ» «ای ابوبصیر هرگاه به بچه‌های حضرت حسین علیه‌السلام می‌نگرم به واسطه مصیبت و ظلمی که به پدرشان و خودشان شده حالتی به من دست می‌دهد که قابل کنترل نیست.»

این کارشناس مذهبی گفت: «یَا أَبَا بَصِیرٍ إِنَّ فَاطِمَةَ سلام الله علیها لَتَبْکِیهِ وَ تَشْهَقُ فَتَزْفِرُ جَهَنَّمُ زَفْرَةً» «ای ابوبصیر: فاطمه سلام الله علیها بر آن حضرت علیه‌السلام گریستند و ضجّه زدند» و به دنبال آن، جهنم فریادی کشید و جیغی زد که فرشتگان حافظ و نگهبان بر آن، صدای گریه دوزخ را شنیدند و سریع آماده شدند تا آن را کنترل کنند. زیرا خوف آن بود که از درون دوزخ، آتش زبانه کشد یا دود آن بیرون رفته و اهل زمین را بسوزاند؛ لذا تا مادامی که دوزخ گریان و نالان است فرشتگان حافظ آن را مهار می‌کنند و به جهت خوف و هراسی که بر اهل زمین دارند آن را محافظت نموده و درب‌های آن را محکم بسته‌اند ولی در عین حال، دوزخ ساکت و آرام نمی‌شود مگر صدای حضرت فاطمه سلام الله علیها آرام شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: در ادامه روایت قبل، حضرت علیه السلام فرمودند:‌ای ابوبصیر دریا‌ها نزدیک بود شکاف بردارند و در نتیجه، برخی در بعضی دیگر داخل شوند و قطره‌ای از آب دریا‌ها نیست مگر آنکه فرشته‌ای بر آن موکّل است؛ لذا هر گاه فرشته موکل بانگ دریا و خروش آن را بشنود با زدن بالش خروش و طغیان را خاموش و ساکت می‌کند و آنها را حبس و نگاه داشته تا بر یکدیگر داخل و وارد شوند و این نیست؛ مگر به خاطر خوف و هراس بر دنیا و آن‌چه در آن و کسانی که بر روی زمین هستند و پیوسته فرشتگان از روی شفقت و ترحم به واسطه گریستن دریا‌ها می‌گریند و خدا را خوانده و به جانبش تضرّع و زاری نموده و اهل عرش و اطراف آن نیز جملگی در تضرّع و ناله هستند. 

صدا‌های فرشتگان بلند است که به خاطر خوف و هراس بر اهل زمین همواره حق تعالی را تقدیس و تنزیه می‌نمایند و اگر احیاناً صدای آنها به زمین برسد اهل زمین به فریاد آمده و کوه‌ها قطعه قطعه شده و زمین، اهلش را می‌لرزاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: ابوبصیر می‌گوید: محضر مبارک امام علیه‌السلام عرضه داشتم: فدایت شوم این امر بسیار عظیم و بزرگ است! حضرت علیه‌السلام فرمودند: از این عظیم‌تر غیر آن، یعنی خبری که نشنیده‌ای است. 

«یَا أَبَا بَصِیرٍ أَ مَا تُحِبُّ أَنْ تَکُونَ فِیمَنْ‏ یُسْعِدُ فَاطِمَةَ سلام الله علیها» سپس فرمودند: «ای ابوبصیر! دوست نداری در زمره کسانی باشی که حضرت فاطمه سلام الله را کمک می‌کنند؟ 

«فَبَکَیْتُ حِینَ قَالَهَا فَمَا قَدَرْتُ عَلَی الْمَنْطِقِ وَ مَا قَدَرَ عَلَی کَلَامِی مِنَ الْبُکَاءِ»

ابوبصیر می‌گوید: «وقتی امام علیه‌السلام این کلام را فرمودند بطوری که گریه به من دست داد که قادر بر سخن گفتن نبودم و چنان بغض گلویم را می‌فشرد که توانایی بر تکلّم نداشتم.»


12069816
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آئین آغاز به کار رادیو محرم با حضور معاون صدای جمهوری اسلامی همزمان با ویژه برنامه اذن عزا و تعویض پرچم حریم رضوی در حرم امام رضا (ع) برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نماز از جایگاه بسیار ویژه‌ای در دین اسلام برخوردار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام رضا (ع) در یکی از احادیث خود به غم و اندوه عظیم پدر بزرگوارشان در آستانه ماه محرم اشاره کرده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: تکمیل پروژه‌های در حال تاسیس جزو مطالبه همه است و تا یک ماه آینده ۴۰ پروژه را افتتاح می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اختتامیه چهل و یکمین «جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی» با هدف اهدای جوایز به آثار شایسته تقدیر در تالار رودکی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اختتامیه چهل و یکمین «جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی» با هدف اهدای جوایز به آثار شایسته تقدیر در تالار رودکی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سینمایی بر ادامه روند فعالیت‌های سازمان سینمایی تا استقرار دولت جدید بدون هرگونه تعلل و وقفه تاکید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل جدید برنامه «چهارگاه» هم‌زمان با فرارسیدن ایام محرم، با اجرای امیرحسین مدرس راهی آنتن شبکه چهار سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «آن لحظه» که حکایت‌هایی از تأثیر زنان در سرنوشت انسان‌ها و تصمیم‌های مهم دارد، محرم‌الحرام ۱۴۰۳ از شبکه نسیم تقدیم به مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی از یک شنبه ۱۷ تیر ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است