اجتماعی 09:14 - 13 خرداد 1402

توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان

به گزارش خبرنگار مهر، مدت‌ها بود که که در نظام آموزشی کشورمان، جای خالی یک مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش آموزان احساس می‌شد تا با غربالگری دانش آموزان خصوصاً از سنین پایه، مراقبت‌های تشخیصی و درمانی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه صورت گیرد.

خرداد ماه سال گذشته حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از برنامه‌های این سازمان در راستای عدالت تربیتی را افرایش گروه‌های تحت پوشش سازمان دانست و گفت: در تلاش هستیم اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به سنین پایین‌تر تعمیم دهیم و کودکان از زمان بدو تشخیص جزو گروه‌های هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.

طریفی حسینی در دیدار با رضوان حکیم‌زاده"معاون وقت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مداخلات بهنگام طلایی گفت: در تلاش هستیم اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به سنین پایین‌تر تعمیم دهیم و کودکان از زمان بدو تشخیص جزو گروه‌های هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.

وی با تاکید بر توسعه مأموریت‌های مراکز مشکلات ویژه یادگیری اشاره کرد و گفت: باید در هر منطقه حداقل یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود داشته باشد و بعضی از این مراکز دارای ظرفیت هستند که به مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی تبدیل وضعیت شوند و پایگاه‌های دائمی سنجش هم در این مراکز راه‌اندازی شود.

طریفی حسینی گفته بود با همکاری معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شرایط تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تسهیل می‌شود و سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم این آمادگی را دارد که آموزش‌های تخصصی را به معلمان مدارس عادی ارائه دهد.

با گذشت یک سال از این اقدام سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اگر چه نمی‌توان با قطعیت گفت که چه میزان از معلمان ابتدایی با آموزش‌های تخصصی مورد نیاز برای دانش‌آموزان استثنایی آشنا هستند؛ با این حال مراکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی در سال اخیر توسعه یافته است.

توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان

طریفی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه با توسعه این مراکز شاهد چه تحولی در آموزش دانش آموزان استثنایی هستیم؛ گفت: یک اقدام تحولی بسیار بزرگ که نقطه عطفی در ارائه خدمات تخصصی توانبخشی تشخیصی در آموزش و پرورش استثنایی بوده این است که امسال ما مراکزی تحت عنوان مراکز آموزشی توانبخشی ویژه مشکلات یادگیری را داشتیم که کارکردهای مأموریتی ما ارتقا پیدا کرده و به مراکز جامع سنجش و آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی ارتقا یافتند.

طریفی حسینی خاطر نشان کرد: در این مراکز هم نیروی کاردرمان و گفتار درمان مستقر هستند و هم آزمون‌گرهایی که انواع و اقسام تست‌ها و آزمون‌ها را بگیرند. این خدمات به گروه‌های مختلفی از کودکانی که دارای اختلالات مختلفی هستند مثل اختلالات یادگیری خاص، کودکان دارای اختلالات بیش فعالی یا نقص توجه یا در کودکانی که آسیب زبان و گفتار دارند یا کودکان دیرآموز ارائه می‌شود و همچنین کودکان برای سنجش بدو ورود هم در این مراکز معاینات لازم را خواهند داشت. سنجش‌های تخصصی مثل جهش تحصیلی هم توسط این مراکز انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته آموزشی در مراکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی خبر داد و گفت: این کمیته‌ها با هماهنگی و مشورت متخصصین مرکز با اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس وظیفه جای دهی این دانش آموزان را هم انجام می‌دهد که بر اساس یک چارچوب جدید است.

به نظر می‌رسد تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش آموزان با نیازهای خاص تا حد امکان در مدارس عادی درس بخوانند؛ این موضوعی است که نیازمند آموزش صحیح به معلمان مدارس عادی، دانش آموزان عادی و استثنایی، اولیا و مدیران مدارس است.

راه‌اندازی سامانه جامع پیشگیری، تشخیص و ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی همراه با صدور یک شناسنامه الکترونیکی سلامت برای دانش‌آموزان که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار معلمان و والدین قرار می‌دهد می‌تواند تا حد زیادی فرآیند آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را بهبود بخشد.


11906615
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است