بازار 10:29 - 04 شهریور 1402

هزینه نوار تیپ برای یک هکتار+راهنمای خرید و قیمت روز

امروزه در صنعت کشاورزی، صرفه‌جویی در آب یک مسئله بحرانی و حیاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود. آب، منبع اساسی برای رشد و توسعه گیاهان است و باتوجه‌به محدودیت منابع آن و تغییرات آب‌وهوایی، حفظ و مدیریت صحیح آب در کشاورزی بیش‌ازپیش ضروری است. در این صنعت بزرگ، بهره‌برداری هوشمندانه و استفاده از روش‌های نوین نه‌تنها برای حفظ منابع آبی ثمربخش است، بلکه به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا بهره‌وری و عملکرد خود را بهبود بخشند.

یکی از لوازمی که چند سالی در صنعت کشت‌وزرع  از آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌کنند، نوار تیپ است. در ادامه به بررسی این وسیله، مزایا و در نهایت هزینه نوار تیپ برای یک هکتار می‌پردازیم.

اهمیت آب و مصرف بهینه آن در بخش کشاورزی

صرفه‌جویی آب در کشاورزی مزایای فراوانی دارد. این اقدام به حفظ و بهبود کیفیت خاک و حفظ توازن آب‌وخاک کمک می‌کند. با استفاده بهینه از آب، جریان سطحی و نشت آب در خاک کاهش می‌یابد و آب به طور مؤثرتری در ریشه‌های گیاهان جذب می‌شود. همچنین، صرفه‌جویی در آب به کنترل و کاهش آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی و سطحی کمک می‌کند.

همچنین  صرفه‌جویی در آب در کشاورزی با کمک لوازمی مانند نوار تیپ می‌تواند آب را به‌صورت متمرکزتری به گیاهان برساند و باعث رشد سریع‌تر محصولات شود. در واقع با استفاده از روش‌های آبیاری مؤثر و دقیق، میزان آب موردنیاز هر گیاه بهینه‌سازی می‌شود و از تبخیر و هدررفت جلوگیری می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت، قناعت‌کردن آب در کشاورزی از لحاظ اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. با کاهش مصرف آب، هزینه‌های مرتبط با نصب و نگهداری سیستم‌های آبیاری کاهش‌یافته و نیروی کار و انرژی صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این، کشاورزان می‌توانند برای منابع آبی موجود در منطقه خود ارزش قائل شوند و به پایداری محیط‌زیست کمک شایانی کنند.

 

با نگاهی به تاریخچه کشاورزی درمی‌یابیم که فلاحت پیشه‌ای چندهزارساله است. در این مسیر، اسلوب کشاورزی تغییراتی زیادی کرد که آبیاری قطره‌ای سرآمد آنهاست.

از لوله‌های پلی‌اتیلن گرفته تا مخزن آب در این روش آبیاری، همه تنها یک هدف داشتند؛ صرفه‌جویی!

نوار تیپ نیز قطعه‌ای از پازل آبیاری قطره‌ای است که هم به مصرف بهینه آب کمک می‌کند و هم کشاورزان را از زحمت آبیاری مداوم بی‌نیاز و البته صنعت کشاورزی را پربرکت‌تر.

 

images_1692992585_64e9044991403.png

 

نوار تیپ؛ وسیله‌ای سودمند برای آبیاری هوشمند

نوار تیپ (irrigation tape) در صنعت کشاورزی یک تکنولوژی ساده اما کارآمد است که برای آبیاری و در برخی موارد رساندن کود و مواد شیمیایی در خاک استفاده می‌شود. این نوارها معمولاً از پلیمرهای انعطاف‌پذیری ساخته می‌شوند که سوراخ‌های کوچکی با فواصل 10،20 و 30  سانتی‌متری در روی آنها طراحی شده است.

از مزایای استفاده از نوار تیپ در صنعت کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه‌جویی در آب

یکی از مزایای اصلی استفاده از نوار تیپ، صرفه‌جویی در مصرف آب است. این نوارها به طور مستقیم آب را به نزدیکی ریشه گیاهان رسانده و از اتلاف آب به دلیل تبخیر و یا جاری‌شدن بر روی خاک جلوگیری می‌کنند.

  1. کنترل دقیق آبیاری

 نوارهای تیپ امکان کنترل دقیق‌تری را در مصرف آب کشاورزی می‌دهند. با تنظیم سرعت و فشار آب در نوار، می‌توان مقدار دقیقی از آب را به هر گیاه تأمین کرد. این امر باعث بهبود بهره‌وری آبیاری و رشد بهینه گیاهان می‌شود.

  1. کاهش هزینه نیروی کار

 استفاده از نوارهای تیپ در آبیاری و کاشت محصولات، نیاز به نیروی کار کمتری در مقایسه با روش‌های سنتی به همراه دارد؛ بنابراین، می‌توان با کاهش هزینه‌های نیروی کار، سود بیشتری را در کشاورزی به دست آورد.

  1. اعمال کود و مواد شیمیایی

نوارهای تیپ می‌توانند به‌عنوان وسیله‌ای برای اعمال کود و مواد شیمیایی مورداستفاده قرار بگیرند. با تزریق کود و مواد موردنیاز به نزدیکی ریشه گیاهان، می‌توان از افزایش کیفیت محصولات لذت برد.

بااین‌حال، به این نکته توجه داشته باشید که هر فناوری و روشی مزایا و محدودیت‌های خود را دارد. در صورت استفاده نادرست یا نامناسب از نوارهای تیپ مانند نیاز به سیستم فیلتراسیون جلوگیری از گرفتگی درزها و قطره‌چکان‌ها، جلوگیری از زاویه‌دار شدن و خم‌شدن نوار تیپ، محدودیت نصب در شیب‌های بالای 2 درصد و غیره ممکن است کارایی آن کاهش دهد؛ بنابراین، آموزش مناسب و دقت در استفاده از این وسیله بسیار حائز اهمیت است.

 

images_1692992701_64e904bdf2ba1.png

 

هزینه نوار تیپ برای یک هکتار

برای هر هکتار به نوع محصول کشت شده، زاویه و شیب زمین باید توجه کنید، همچنین قیمت هر رول نوار تیپ به عوامل مختلفی مانند نوع نوار تیپ،  برند، جنس و کیفیت بستگی دارد.

به‌طورکلی، برای به‌دست‌آوردن هزینه نوار تیپ برای یک هکتار، در ابتدا باید میزان نوار تیپ‌ها را در هر هکتار به دست آوریم. به طور تقریبی هر هکتار حدود 20 هزار متر نوار تیپ نیاز دارد. این عدد به معنای به‌کاربردن 20 کلاف 1000 متری از نوار تیپ می‌شود.

در جدول زیر قیمت هر نوار تیپ تولیدی مجموعه پارس صنعت به همراه آخرین قیمت (مرداد 1402) آمده است. شما می‌توانید این اعداد را در 20 ضرب کرده و عدد نهایی را به طور تقریبی برای هزینه نوار تیپ برای یک هکتار در نظر بگیرید.

انواع نوار تیپ

قیمت (ریال)

 

نوار تیپ پلاکدار 20 سانتی (1000 متری)

970 هزار تومان

نوار تیپ پلاکدار 10 سانتی (1000 متری)

1 میلیون و 150 هزار تومان

نوار تیپ بغل دوخت 10 سانتی (1000 متری)

580 هزار تومان

نوار تیپ بغل دوخت 20 سانتی (1000 متری)

580 هزار تومان

 

برای استعلام قیمت 1000 متر نوار تیپ باید در ابتدا مدل آن را انتخاب کنید. نوارهای تیپ پلاکدار در مقایسه با نوارهای درزدار استحکام قیمت بالاتری دارند؛ از طرفی هرچه فاصله دریپرهای آنها کمتر باشد و تعداد بیشتری قطره‌چکان داشته باشند گران‌تر می‌شود.

 

خرید نوار تیپ آبیاری برای مزارع و باغ‌ها

نوار تیپ یکی از لوازم آبیاری قطره‌ای است که در آن آب به‌صورت مستقیم و به مقدار دقیق به ریشه گیاهان تزریق می‌شود. هزینه نوار تیپ در هکتار به مدل آن بستگی زیادی دارد.

لازم به ذکر است به هزینه نوار تیپ‌ها هزینه‌های دیگری مانند هزینه نصب، مخزن، فشارسنج (برای کنترل فشار آب در نوار تیپ استفاده می‌شود)، سیستم فیلتراسیون اضافه می‌شود. این موارد می‌تواند جز عامل‌های مؤثر در تعیین هزینه نوار تیپ برای یک هکتار باشند.

مجموعه پارس صنعت انواع نوار تیپ را در متراژهای استاندارد 1000 متری در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد. برای مشاهده و خرید نوار تیپ آبیاری می‌توانید سفارش‌های خود را برای ما بفرستید تا آنها را دراسرع‌وقت و قیمت مناسب، برایتان ارسال کنیم.

 

برچسب ها : کشاورزی,آبیاری,گلخانه


11978571
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» رجا، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری ایران، با سابقه‌ای درخشان و ارائه خدمات باکیفیت، همواره در تلاش بوده تا بهترین تجربه سفر را برای مسافران خود رقم بزند. در این راستا، رجا با ناوگان مدرن و متنوع خود، پاسخگوی نیازهای مختلف مسافران در مس...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است