گوناگون 15:59 - 12 آذر 1399

پروژه «نیل به مرجعیت علمی در علوم پزشکی کشور» عملیاتی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، جلسه مرجعیت علمی با حضور دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر شهرام یزدانی معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، معاونین آموزشی، مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش و مسئولین بسته های مرجعیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه دکتر علی اکبر حقدوست خاطرنشان کرد: اکنون در نقطه حساسی از عملیاتی سازی کلان پروژه برنامه ریزی، تمهید راهبری و پایش نیل به مرجعیت علمی در علوم پزشکی کشور قرار داریم و باید به دقت بتوانیم در جهت پیاده سازی آن اقدام کنیم تا افق جدیدی از تعالی علمی در دانشگاه های علوم پزشکی بروز و ظهور یابد.

وی افزود: در سطح کشور نیز حرکت هایی در بحث پیاده سازی مرجعیت علمی آغاز شده است و همه مسئولین عالی آموزشی و فرهنگی کشور در بیانی مشترک هستند که، تلاش کنند تا این اقدام به صورتی مطلوب و شایسته پیاده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر در سیاست سازی، تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها مشارکتی عمل کنیم به نتیجه مطلوب می رسیم، تاکید کرد: این پروژه تا کنون ارتباط تنگاتنگ و تعامل نزدیکی با دانشگاه ها داشته است. از این مشارکت مطلوب می توان نتیجه گرفت که در دانشگاه ها بر نیاز به این موضوع اشراف قابل قبولی وجود دارد و همه تشنه حرف های تازه ای هستیم که راهگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر این همفکری و مشارکت به صورت دقت در موضوع، بحث و تحلیل مطالب ارسالی در اتاق های فکر دانشگاه ها نیز صورت بگیرد و بازخورد ارائه شود می توان نقشه علمی ایده آل را بدست آورد، اظهار امیدواری کرد نتیجه این جلسه می تواند مسیر علم و تعالی دانشگاه های علوم پزشکی و به تبع آن کسر مهمی از علم کشور را رقم بزند.

در ادامه جلسه دکتر شهرام یزدانی معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: همه دانشگاه های علوم پزشکی به واسطه دریافت کتاب ها و سلسله گفتارهای مرجعیت علمی منتشر شده از سوی نصر، و همچنین اولین کتاب حاصل از نتیجه ارزشیابی و تحلیل داخلی توانایی های علمی دانشگاه خود در حال حاضر به شدت درگیر بحث مرجعیت علمی شده اند.

وی افزود: بحث مرجعیت علمی چند سالی است که در سطح کشور و در سالهای اخیر در سطح وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به طور جدی مطرح شده است؛ و اجرای این طرح با همکاری وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی نقطه عطف این موضوع است.

یزدانی گفت: در این پروژه بحث مرجعیت علمی از مسیر تمایز رسالت آکادمیک جستجو می شود. هر چند تمایز رسالت آکادمیک می تواند به بهانه های مختلفی شکل بگیرد اما یکی از مباحث مهم آن می تواند نیل به مرجعیت علمی باشد و لذا شناسایی مزیت رقابتی دانشگاه ها قدم اول در این پروژه بود که در نصر پیگیری شده است.

وی با اشاره به شناسایی مزیت های رقابتی تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: اتفاق دیگری که در این مسیر افتاد این بود که سعی شد تا نقاطی که می تواند سکوی پرش هر دانشگاه علوم پزشکی به سمت آینده ای متمایز تر باشد مشخص شود و با اخذ نظر دانشگاه ها در قالب کتاب های قرمز به دانشگاه ها ارسال شده است.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی افزود: قدم های بعدی آن است که بعد از آنکه دانشگاه ها نیز  انتخاب نقطه تمایز خود را انجام داده و نهایی کردند، نقشه راه تمایزی دانشگاه های علوم پزشکی را ترسیم کنیم و در نهایت با انتشار کتاب های سبز، توافقنامه هایی بین وزارتخانه و دانشگاه های علوم پزشکی صورت می پذیرد.

وی گفت: آنچه مهم است آن است که بعد از گذشت چند سال ازطرح  مباحثی مثل مرجعیت علمی، ماموریت های ویژه، رسالت تمایز یافته، ماموریت مداری و قطب های علمی، خط و ربط های این مباحث به هم متصل شده و بخش زیادی از این ابهامات اکنون برطرف شده است.


10838241
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است